طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، این سه خودروساز در مجموع نزدیک به ۷۲۱‌هزار دستگاه انواع محصول را در هشت ماه امسال به فروش رسانده‌‌‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (حدودا ۵۵۴‌هزار دستگاه)، فروش خودروسازان بزرگ بالغ بر ۱۶۶‌هزار دستگاه معادل بیش از ۳۰‌درصد رشد کرده است. با توجه به اینکه این سه خودروساز در هشت ماه امسال، در مجموع حدود ۶۷۰‌هزار دستگاه تولید داشته‌‌‌اند، میزان فروش آنها ۵۱‌هزار دستگاه بیشتر از تیراژشان بوده است. این موضوع احتمالا بیش از هر مساله دیگری با ماجرای تکمیل و تجاری‌‌‌سازی خودروهای ناقص در ارتباط است. در واقع تسریع تکمیل‌‌‌کاری ناقص‌‌‌ها در نیمه نخست امسال و عرضه آنها به بازار، دلیل اصلی رشد فروش و پیشی گرفتن از تولید به شمار می‌رود.

گفته می‌شود خودروسازان بزرگ کشور دیگر محصول ناقص به تولید نمی‌رسانند و در پارکینگ آنها محصول دارای کسری قطعه وجود ندارد. در حال حاضر سایپا و پارس خودرو محصولات خود را خارج از سیستم قرعه کشی به فروش می‌رسانند، به نحوی که آنها را در بستر بورس‌کالا یا در قالب طرح‌های داخلی خود عرضه می‌کنند. این در حالی است که ایران خودرو همچنان بخشی از خودروهای خود را در قالب سیستم قرعه‌کشی به فروش می‌رساند. البته طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است تا پایان سال باقیمانده محصولات ایران خودرو نیز از شمول سیستم قرعه‌کشی خارج شوند. در حال حاضر خودروهایی مانند تارا، پژو ۲۰۷ و هایما از محصولات ایران خودرو در بورس‌کالا عرضه می‌شوند.

در بین خودروسازان بزرگ اما بیشترین فروش نصیب ایران خودرو شده است. این شرکت در هشت ماه امسال ۳۷۵‌هزار و ۴۴۰ دستگاه انواع خودرو را به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (با فروش حدودا ۲۷۰‌هزار دستگاهی)، حدود ۴۰‌درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین محصول فروخته شده توسط ایران خودرو در بازه زمانی موردنظر، به خانواده پژو مربوط می‌شود که حدودا ۲۳۴‌هزار دستگاه فروش داشته است. در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، ایران خودرو تقریبا ۵۵‌هزار دستگاه پژوی بیشتری را به فروش رسانده است. همچنین کمترین خودروی فروخته شده توسط این شرکت نیز هایما بوده است. طبق آمار، در هشت ماه امسال تنها ۹‌هزار و ۳۵۶ دستگاه هایما توسط ایران خودرو به فروش رفته که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از۵/ ۲برابر شده است.

دیگر خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا نیز در هشت ماه سال‌جاری بیش از ۲۵۳‌هزار دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده است. مقایسه این آمار با میزان فروش سال گذشته سایپایی‌‌‌ها نشان می‌دهد این شرکت توانسته حدودا ۵/ ۲۴ ‌درصد خودروی بیشتری تا پایان آبان امسال بفروشد. این شرکت در هشت ماه سال گذشته کمی بیش از ۲۰۵ دستگاه محصول را فروخته بود. بیشترین محصول فروخته شده توسط سایپا طی هشت ماه امسال به خانواده ایکس ۲۰۰ مربوط می‌شود که تیبا، کوئیک و ساینا را در ‌‌‌برمی‌گیرد. گفته می‌شود سایپا قصد دارد تیبا و مدل پایه ساینا را از خط تولید خود خارج کند.

در هشت ماه امسال حدود ۲۰۵‌هزار دستگاه از این خانواده به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد حدودا ۲۸‌هزار دستگاهی معادل تقریبا ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. کمترین خودروی فروش رفته توسط سایپا طی بازه زمانی تحت بررسی نیز شاهین بوده است. سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی تنها خانواده ایکس ۲۰۰، شاهین و وانت پراید را به فروش رسانده است. فروش وانت این شرکت بیش از ۲۹‌هزار دستگاه بوده است.

سری هم به پارس خودرو سومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم، شرکتی که در هشت ماه امسال، با رشد فروشی کمتر از دو خودروساز دیگر مواجه بوده است. میزان فروش هشت ماه امسال پارس خودرو ۹۲‌هزار و ۱۷۰ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۱۷‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. گروه کیو ۲۰۰ بیشترین محصول فروخته‌‌‌ شده توسط پارس خودرو در هشت ماه امسال بوده است. طبق آماری که پارس خودرویی‌ها به بورس‌کالا ارائه داده‌اند، این خودروساز تا پایان آبان امسال حدود ۵۲‌هزار دستگاه از خانواده کیو۲۰۰ را به فروش رسانده است. در مقایسه با هشت ماه سال گذشته حدودا ۱۱‌هزار دستگاه معادل تقریبا ۲۸‌درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته از خانواده کیو ۲۰۰ به فروش رفته است.

کمترین محصولی هم که تا پایان مهر امسال توسط پارس خودرو به فروش رفته، برلیانس بوده که فروشی تنها پنج دستگاهی داشته است. این محصول البته طی سال‌جاری در پارس خودرو تولید نشده است. پارس خودرو همچنین ۱۰ دستگاه از خانواده رنو را نیز در هشت ماه امسال به فروش رسانده است، خودرویی که البته دیگر در این شرکت به تولید نمی‌رسد. با فاکتور گرفتن از این دو خودرو که تولیدشان متوقف شده، کمترین خودروی فروخته شده توسط خودروساز سوم ایران کوئیک مدل اس بوده است. پس از این خودرو نیز ساینا با فروشی ۷۰۰ دستگاهی کمترین خودروی به فروش رفته توسط پارس خودرو در هشت ماه امسال بوده است.