بر این اساس طبق برخی از شنیده‌ها یکی از دو شرکت یاد‌شده، حساب ویژه‌ای بر واردات محصولات ارزان‌قیمت رنو باز کرده بود و حتی مذاکراتی نیز در این زمینه انجام شده بود. با این حال اما سخنگوی وزارت صمت و بعد از آن وزیر اعلام کرد که واردات خودروهای فرانسوی ممنوع است.

آنچه به ممنوعیت ورود این خودرو برمی‌گردد، موضع‌گیری اخیر فرانسه نسبت به اعتراضات مدنی ایران بود و جنبه اقتصادی نداشت.

در این زمینه سیدرضا فاطمی‌امین تاکید کرده بود که دولت فرانسه در حوادث اخیر، موضع‌گیری‌‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم. همان‌طور که عنوان شد پیش‌تر نیز سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده و وزارت صمت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به خاطر موضع‌گیری تحریم کرده است و دیگر نمی‌گذارد تا آنها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند. بدین‌ترتیب با اعلام تحریم واردات خودروهای فرانسوی از سوی ایران، تمام برنامه‌های وارداتی خودروسازان از دو شرکت پژوسیتروئن و رنو نقش برآب شد.

حالا با حذف فرانسوی‌ها از لیست خودروهای وارداتی ایران خودرو و فرانسه، سوالی که مطرح می‌شود این است که این دو شرکت ورود چه خودروهایی را در دستور کار قرار خواهند داد‌؟

آنچه مشخص است بعد از فرانسوی‌ها، دومین کشور شریک خودروسازان، چینی‌ها هستند. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد دو خودروساز بزرگ کشور چاره‌ای جز ورود خودروهای چینی به کشور ندارند. بعد از اعمال تحریم‌ها علاوه بر شرکت‌های فرانسوی، خودروسازان چینی نیز اقدام به ترک ایران کردند و بسیاری از خطوط تولیدی آنها در شرکت‌های خودروساز متوقف ماند. حالا اما خودروسازان با حذف فرانسوی‌ها با همان شرکا بر سر واردات پای میز مذاکره نشسته‌اند.

بر این اساس همراه با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و تاکید این آیین‌نامه بر شرط انتقال فناوری جهت واردات، پیش‌بینی می‌شد که دولت تصمیم دارد که جز خودروهای چینی محصول دیگری وارد کشور نشود، این در شرایطی است که وزارت صمت با تکذیب این موضوع، بر واردات از برندهای اروپایی و آسیایی تاکید داشت. با این حال اما به نظر می‌رسد که دولت با وجود تکذیبیه‌هایی که ارسال می‌کند، همچنان بر واردات خودرو از برندهای چینی تاکید دارد.