صورت‌های مالی ۶ ماه ابتدایی خودروسازان نشان می‌دهد در مجموع ۳۶‌هزار و ۵۶۷ نفر شامل پرسنل تولیدی و غیر‌تولیدی در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مشغول به کار هستند. در این بین، ۲۴‌هزار و ۴۶۸ نفر جزو پرسنل تولیدی خودروسازان محسوب می‌شوند و ۱۲‌هزار و ۹۹ نفر دیگر نیز در بخش‌های غیر‌تولیدی مشغول کار هستند. بنابراین تقریبا به اندازه نصف نیروی انسانی شاغل در بخش تولیدی سه خودروساز بزرگ کشور، پرسنل غیر‌تولیدی مشغول کار است.

اگر ملاک تعیین «نسبت تولید به نیروی انسانی» را کل پرسنل خودروسازان بزرگ در نظر بگیریم، به ازای هر یک نفر نیروی شاغل در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، کمتر از ۱۲ دستگاه محصول طی نیمه نخست امسال تولید شده است. این در حالی است که اگر ملاک نسبت‌گیری را تنها پرسنل تولیدی در نظر بگیریم، به ازای هر یک نفر نیروی انسانی در مجموع سه خودروساز بزرگ داخلی، حدودا ۱۸ دستگاه خودرو به تولید می‌رسد.

در حالت تفکیکی اما ایران خودرو دارای بیشترین پرسنل است، به نحوی که در مجموع حدود ۲۲‌هزار نفر در این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور مشغول کار هستند. بالغ بر ۱۵‌هزار و ۲۰۰ نفر از نیروی انسانی ایران خودرو در بخش تولیدی فعالیت می‌کنند و ۶‌هزار و ۶۸۶ نفر نیز در بخش غیر‌تولیدی شاغلند. با توجه به تولید حدودا ۲۵۷‌هزار دستگاهی ایران خودرو در نیمه نخست امسال، طی این مدت در این شرکت به ازای هر یک نفر نیروی انسانی، کمتر از ۱۲ دستگاه محصول به تولید رسیده است.

اما در دومین خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا، در مجموع ۸‌هزار و ۴۱۰ نفر نیروی انسانی طی نیمه نخست امسال فعالیت داشته‌اند. در این بین، ۵هزار و ۹۱۸ نفر در بخش تولیدی فعالیت داشته و ۲‌هزار و ۴۹۲ نفر دیگر نیز جزو پرسنل غیر‌تولیدی محسوب می‌شوند. سایپایی‌ها در نیمسال نخست حدودا ۱۵۸‌هزار دستگاه تولید داشته‌اند، بنابراین به ازای هر یک نفر نیروی انسانی در این شرکت، کمتر از ۱۹ دستگاه خودرو به تولید رسیده است. با این حساب، سایپا از منظر نسبت نیروی انسانی به تولید، شرایط بهتری در مقایسه با ایران خودرو دارد، زیرا به ازای هر نفر پرسنل این شرکت، حدودا۷ دستگاه خودروی بیشتری (نسبت به ایران خودرو) تولید می‌شود.

اما پارس خودرو نیز به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال ۶‌هزار و ۲۱۱ نفر نیروی انسانی داشته است. این شرکت طی بازه زمانی تحت بررسی، کمتر از ۶۳‌هزار دستگاه خودرو تولید کرده است، بنابراین به ازای هر یک نفر نیروی انسانی، بیش از ۱۰ محصول تولید شده است. با این حساب از منظر بهره‌وری نیروی انسانی، پارس خودرو بدترین شرایط را در بین سه خودروساز بزرگ کشور داراست و سایپا از شرایط بهتری برخوردار است.