بررسی گزارش البرادعی در نشست اعضای اتحادیه اروپایی

سولانا: گزارش البرادعی گامی مثبت بود

مخالفت مجدد چین با تشدید تحریم‌ها

دنیای اقتصاد- وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در نشست دیروز خود در بروکسل، درباره گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران به بحث و رایزنی پرداختند. وزیران امورخارجه اعضای اتحادیه اروپایی در این نشست درباره مواضع دولت‌های متبوع خود نسبت به گزارش ارائه شده، مطالبی را طرح کردند.

خاویر سولانا نیز در این نشست با وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی درباره اینکه آیا برای اعمال تحریم‌های جدید به منظور واداشتن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اعمال فشار کنند یا خیر، مشورت می‌کند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به ۲۷ وزیر امور خارجه اتحادیه اروپایی درباره گزینه‌های این اتحادیه در حالی گزارش می‌دهد که فرانسه و انگلیس تحریم‌های جدید علیه ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم را خواستارند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با بیان اینکه گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران یک گام مثبت است، ابراز امیدواری کرد که در هفته جاری با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خاویر سولانا پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپایی در بروکسل به خبرنگاران گفت‌: سعید جلیلی و معاونان وی برای دیدار آماده هستند. وی که عازم شرکت در نشست وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی درباره مساله هسته‌ای ایران بود، اظهار کرد: من با ایرانی‌ها در تماس بوده ام و امیدوارم آنها زمانی را برای ملاقات این هفته ترتیب دهند.

وی افزود: در حال حاضر ما در حال فراهم کردن مسیری برای مذاکرات هستیم؛ ما در این ماه وقت زیادی برای پیشرفت در مذاکرات نداریم. سولانا درباره گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قضاوت درباره آن دشوار است، اما فکر می‌کنم می‌توان گفت گزارش گامی مثبت بود و هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

پیش از این نشست آلوارو مندونکا مورا، سفیر پرتغال در اتحادیه اروپایی که کشورش اکنون ریاست دوره ای اتحادیه را بر عهده دارد، به آسوشیتدپرس گفت‌: سولانا به تشریح اقداماتی که اتحادیه باید در پیش گیرد، خواهد پرداخت. وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در نشست ماه اکتبر خود نتوانستند به توافقی درباره تصویب تحریم علیه ایران دست یابند.

مورا افزود: ما بررسی خواهیم کرد که چه اقداماتی می‌توانیم برای حمایت از روند سازمان ملل متحد اتخاذ کنیم.

وی همچنین تایید کرد‌: سولانا در تدارک برگزاری جلسه ای دیگر با مسوول مذاکره‌کننده ایران است؛ اما برگزاری آن هنوز قطعی نشده است. سولانا قرار است طی چند روز آینده گزارش ارزیابی خود را از مذاکرات با تهران به گروه ۱+۵ ارائه کند.

گزارش سولانا به همراه گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنای تصمیم‌گیری گروه ۱+۵ را درباره اقدامات بعدی در برابر ایران تعیین می‌کند. نشست این گروه قرار بود دیروز با شرکت معاونان وزیران امور خارجه این کشورها در بروکسل برگزار شود که به دلیل مشارکت نکردن چین لغو شد.

به گفته منابع دیپلماتیک روس، علت لغو نشست دیروز مقام‌های دیپلماتیک شش کشور روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در لندن، اختلاف نظرات موجود بین اعضای گروه ۱+۵ درباره اقدامات بعدی در قبال ایران بوده است.

هر چند به طور رسمی علت این مساله مسائل فنی به وجود آمده از سوی طرف چینی عنوان شده، ولی بنابر گزارش روزنامه ورمیانوواستی، منابع دیپلماتیک روسی پنهان نمی‌کنند که دلیل این مساله، در واقع به علت اختلاف نظر موجود بین اعضای گروه ۱+۵ درباره اقدامات بعدی در قبال ایران است.

قرار بود گروه ۱+۵ به بررسی گزارش جدید البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران و نیز گزارش خاویر سولانا، ‌نماینده میانجیگر از سوی اتحادیه اروپایی با ایران در خصوص مذاکرات با طرف ایرانی بپردازد.

به نوشته این روزنامه، اکنون بسیاری از مسائل به نتیجه مذاکرات ۲۱ نوامبر بین رابرت کوپر، معاون خاویر سولانا و جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در وین بستگی خواهد داشت.

از سوی دیگر جناح غربی گروه ۱+۵، یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه امروز در لندن گرد هم جمع می‌شوند تا پیش نویس قطعنامه دیگری در خصوص اعمال تحریم‌های شدیدتر بر ضد ایران را مورد بررسی قرار دهند. البته در این بین روسیه و چین با این اقدام کاملا مخالف هستند. مسکو و پکن خواستار ادامه گفت‌وگوها با ایران هستند و معتقدند همکاری‌های ایران و آژانس مسیر درستی را دنبال می‌کند.

ورمیا نوواستی می‌افزاید: روسیه هنوز موضع‌گیری رسمی درباره اقدامات یک جانبه سه کشور غربی گروه ۱+۵ اتخاذ نکرده است، ولی دو رویداد آتی نشان دهنده موضع روسیه در قبال ایران است. از یک سو قرار است در اوایل ماه دسامبر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی روسیه و ایران به مسکو سفر کند و از طرف دیگر نیز از ۲۶ تا ۲۹ نوامبر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روسیه سفر می‌کنند تا سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر را مهر و موم کرده و آماده ارسال به ایران سازند.

در عین حال، وزارت امور خارجه چین انصراف پکن از شرکت در نشست دیروز گروه ۱+۵ درباره برنامه ‌هسته‌ای ایران را مشکلات فنی اعلام، اما تاکید کرد‌: پکن بر موضع خود در مخالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران پابرجا است و خواستار مذاکره برای حل این مساله است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیو جیانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز به خبرنگاران گفت‌: پکن از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که شرکت در این نشست برایش دشوار است. وی افزود: این مساله‌ای سیاسی نبوده، بلکه یک مشکل فنی است. لیو توضیح داد: مقام چینی که در مذاکرات گروه ۱+۵ درباره ایران شرکت می‌کرد؛ هه یفای، معاون وزیر امور خارجه بود که اکنون برای شرکت در نشست سران آسه‌آن در سنگاپور به سر می‌برد و این برنامه حتی پیش از تعیین زمان نشست ‌هسته‌ای ایران زمانبندی شده بود.

وی با تاکید بر اینکه تمایل نداشتن چین به حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران تغییر نکرده است، بار دیگر موضع پکن را در دعوت به مذاکره تکرار کرد. وی افزود: در‌حال‌حاضر ایران باید با جدیت و به نحوی مثبت به نگرانی‌های بین‌المللی پاسخ داده و انعطاف نشان دهد.

این در حالی است که یک نشریه آمریکایی درباره گزارش البرادعی درباره برنامه ‌هسته‌ای ایران تصریح کرد‌: با توجه به آنکه در حالت کلی این گزارش حاوی نکات مثبت زیادی برای ایران است، واشنگتن راه دشواری را برای اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران در پیش رو خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته‌نامه تایم درباره گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که ۲۴ آبان منتشر شد و مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی با آن، نوشت‌: گزارش مثبت البرادعی و ادامه همکاری‌های ایران می‌تواند کارایی دیپلماسی را در حل این پرونده افزایش دهد.

تایم در ادامه به نقل از کارشناسان نوشت: اگر ایران سطح همکاری‌های خود را با آژانس تاحد موردنظر پروتکل الحاقی ارتقا و روند شفاف‌سازی را نیز همچنان ادامه دهد، در آینده شاهد کارآیی بهتر دیپلماسی در پرونده ‌هسته‌ای تهران خواهیم بود.

بر‌اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند که این گزارش آژانس و تایید گفته‌های مقام‌های ایرانی از سوی البرادعی درباره منحرف نشدن مسیر ‌هسته‌ای تهران، ایران را در ردیف سایر کشورهایی قرار می‌دهد که قصد استفاده صلح‌آمیز از انرژی ‌هسته‌ای را دارند، اما با این وجود ایران باید همچنان به همکاری با آژانس ادامه دهد.

بررسی گزارش البرادعی در شورای حکام

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس درباره ایران در نشست هفته جاری شورای حکام مطرح می‌‌شود.

مارک ویدریکر، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: نشست شورای حکام روزهای ۲۲ و ۲۳ نوامبر (پنج‌شنبه و جمعه) برگزار می‌شود و مشخص نیست موضوع ایران در کدام یک از این روزها مطرح خواهد شد؛ اما موضوع ایران در دستور کار قرار دارد.