آمادگی ایران برای گفت‌وگوی عادلانه با آمریکا

دنیای‌اقتصاد- سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره گفت‌وگو با آمریکا تصریح کرد: موضع ما آن چیزی است که رییس‌جمهور روز سه‌شنبه اعلام کرد. ما اهل گفت‌وگو هستیم و آمادگی داریم و قبلا هم اهل گفت‌وگو بودیم، منتها در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب گفت‌وگو و عدالت. علاوه بر این ادعاهای دروغین و کذب نیز باید از بین برود. حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به اینکه مدتی است واشنگتن در حال زمینه‌سازی برای انجام مذاکره مستقیم با تهران است، آیا تهران پیش شرطی برای مذاکره احتمالی با واشنگتن دارد؟ با اشاره به مواضع روز سه‌شنبه محمود احمدی‌نژاد و اعلام آمادگی برای گفت‌وگو بر اساس احترام متقابل و عدالت، خاطرنشان کرد: هر چیزی آدابی دارد و آداب گفت‌وگو این است که از تکرار اتهامات بی‌اساس و ادعاهای دروغین دست برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه بنا نداریم پیش داوری کنیم، اظهار کرد: مایلیم فرصت تغییر اساسی و راهبردی برای آقای اوباما حاصل شود تا همه جهانیان ببینند آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد، چیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، برای پیشگیری از هرگونه پیش داوری و قضاوت از پیش، همگان باید این فرصت را برای اوباما قائل باشند.

قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگری با تاکید بر اینکه آداب گفت‌وگو باید رعایت شود، سیاست چماق و هویج را از آداب گفت‌وگو به دور دانست و گفت: احترام باید متقابل و برابر بوده و به غرور و عزت ملی توجه شود.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و با بیان اینکه مردم دوستان آرمان انقلاب هستند و اظهارات را رصد می‌کنند، گفت: تحریم و چماق بی‌تاثیر بوده است. اگر تحریم‌ها موثر بود، پس چرا روابط اقتصادی هر سال نسبت به گذشته افزایش نشان می‌دهد؟

قشقاوی همچنین خبر داد: درخواستی از طریق کانال رسمی در این خصوص (مذاکره با آمریکا) نداشته‌ایم و در عین حال مایل نیستیم فرصت آقای اوباما برای اینکه اگر مایل است تغییر اساسی در سیاست‌هایش داشته باشد، از بین برود. برای اینکه این فرصت از بین نرود، پیش دستی نمی‌کنیم و قضاوت عجولانه‌ای در این خصوص نداریم.

وی با ذکر این نکته که آقای اوباما تازه بر سر کار آمده و با بیان اینکه در گذشته دست و مشتی که به ملت‌های خاورمیانه نشان داده ‌شد، دست و مشت آقای بوش بود که حاصل آن جنگ در عراق و افغانستان بود، تصریح کرد: ما مشتی را به کسی نشان ندادیم. قشقاوی با اشاره به تحمیل جنگ و تداوم سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه در خاورمیانه توسط جناح محافظه‌کار حاکم بر آمریکا و با تاکید بر اینکه ما همواره اهل منطق، گفت‌وگو و تعامل هستیم، افزود: همواره آمادگی داریم به رفع مشکلات موجود در منطقه که حاصل سیاست‌های غلط دولت محافظه‌کار حاکم بر آمریکااست، کمک کنیم.

ما و همه جهان منتظریم ببینیم که در صحنه زمین و عالم واقع و در دوران اوباما چه چیزی در عمل اتفاق می‌افتد. ما متناسب با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، بررسی موضع داریم و مواضع مقتضی و مناسب را اعلام خواهیم کرد.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا مواضع دیروز احمدی‌نژاد در خصوص رابطه با آمریکا با مجوز مقام معظم رهبری صورت گرفته است؟ که وی پاسخ داد: موضوع مهم و اساسی مانند مسائل ایران و آمریکا آن هم با ریشه ۳۰ ساله، موضوع مهمی است که فرآیند قانونی خودش را براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد و مکانیسم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این خصوص مشخص است. هر موضعی که از سوی رییس‌جمهور مطرح می‌شود، حتما و قطعا در چارچوب همان فرآیند قانونی و براساس قانون‌اساسی است.

وی در عین حال یادآور شد: برخی به غلط می‌خواهند این فرآیند قانونی و موضوع ۳۰ ساله را در تحلیل‌های اشتباهشان به انتخابات آینده ایران بند بزنند، در حالی که این ارتباط و بند زدن با توجه به پیشینه ۳۰ ساله و فرآیند قانونی، کاری ناآگاهانه و ناشی از عدم درک واقعیت جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه انتخابات را جزو شئون ملی و یک امر داخلی خواند که در یک رقابت آگاهانه و آزادانه صورت می‌گیرد و نتیجه آن قابل احترام است. وی افزود: فرآیند موضوع ایران و آمریکا، در چارچوب قانون اساسی فرآیند خاص خودش است و ملت ما در مقابل طمع‌کاری‌های احتمالی بحث انتخابات توسط قدرت‌های خارجی، هوشیاری و آگاهی لازمه را دارند. همان خبرنگار با بیان اینکه روز گذشته در پلاکاردها و دست‌نوشته‌های در دست مردم «شعار مرگ بر آمریکا» کمتر دیده می‌شد، نظر قشقاوی را در این زمینه جویا شد که وی در این باره گفت: شعارها، همان شعارهای سابق بود و هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته نداشت. فکر نمی‌کنم کسی این تصور را داشته باشد که تحولی در شعارها و ابراز احساسات مردم ایجاد شده باشد.

وی وسعت و فراگیری، شادی و نشاط و خلاقیت و ابتکار فردی و گروهی را از ویژگی‌های راهپیمایی روز سه‌شنبه عنوان کرد.

یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات لاریجانی در نشست مونیخ در رابطه با آمریکا سوال کرد و قشقاوی در این باره گفت: من تفاوتی در اظهارات آقای لاریجانی با بقیه مسوولان نمی‌بینم. حوزه‌ای نیست که این گونه استنباط شود که هر مسوول محترمی، موضع خاصی در این خصوص دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما به همه برداشت‌ها احترام می‌گذاریم، یادآور شد: موضوع مهمی مثل مسائل ایران و آمریکا موضوعی است که از موضع واحدی از سوی همه مسوولان سرچشمه می‌گیرد و هیچ اختلافی بین مسوولان ما به‌خصوص در سطح بالا وجود ندارد البته تحلیلگران و گزارشگران، آزاد هستند اظهارات خودشان را داشته باشند.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این که معادلات قدرت در عرصه خاورمیانه در حال تغییر است، گفت: به همین دلیل است که ما به دولت جدید آمریکا توصیه می‌کنیم این معادلات جدید را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه تحلیل‌های سنتی و قدیمی راجع به بافت قدرت در منطقه به شدت در حال دگرگونی است، تصریح کرد: ما باید رو به توسعه و پیشرفت داشته باشیم نه ارتجاع. تحلیل‌های سنتی نسبت به خاورمیانه ارتجاعی است و باید مدرن فکر کنیم و مبنای آن این است که واقعیت روی زمین را ببینیم. در موضوع خاورمیانه همه کشورها اعم از عربی، ایران، ترکیه، اروپا، آمریکا و ... باید این را مورد توجه قرار دهند.

خبرنگار سی‌ان‌ان از قشقاوی سوال کرد آیا سیاست ایران در قبال آمریکا براساس انتخاب نخست‌وزیر جدید در اسرائیل تغییر می‌یابد؟ که وی اظهار کرد: در اینکه آمریکا رابطه ویژه‌ای با اسرائیل دارد، کسی تردیدی ندارد اما مقوله مسائل ایران و آمریکا را در کلیات بحث خاورمیانه می‌دانیم، نه بحث خاص انتخاب افرادی که خیلی با هم تفاوتی ندارند و تنها مسابقه تبلیغاتی آنها در این انتخابات، تداوم اشغالگری و شکل سرکوب و تجاوز بوده است.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم اظهارنظری درباره انتخابات آنجا داشته باشم، افزود: باعث تاسف است که تبلیغاتی که در آنجا توسط جناح‌های مختلف شکل گرفت، در جهت نشان دادن وجهه‌ای خشن‌تر و اشغالگرانه‌تر نسبت به فلسطینی‌ها بود.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در خصوص خط لوله صلح و اخبار مطرح شده مبنی بر خارج شدن هند از این معادله، با اشاره به مذاکرات زرداری و احمدی‌نژاد روسای جمهور پاکستان و ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، خاطرنشان کرد: طرفین تصمیم گرفتند با اراده جدی و قوی موضوع خط لوله صلح را به پیش ببرند.

قشقاوی با تاکید بر اینکه این تصمیم جا را برای حضور هند تنگ نکرده، گفت: این کار را با پاکستان پیش می‌بریم، البته‌ بحث‌های تکنیکی دارد که کارشناسان باید به معادلات نهایی برسند. ولی این راه برای حضور هند باز است و ما معطل حضور کشوری مثل هند نخواهیم بود.

یکی از خبرنگاران به اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه ذخایر اورانیوم خام ایران رو به پایان است و ایران درصدد خرید اورانیوم خام از دیگر کشورها است، اشاره کرد و قشقاوی در این باره اظهار داشت: این خبر در سطح رسانه‌ها مطرح شده و پایه علمی ندارد. منابع رسمی آژانس در این زمینه چیزی نگفتند و این مطالب در قالب تحلیل، حدسیات و مقالات بوده است.

وی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مسوول و مرجع اورانیوم فرآوری شده خواند و تصریح کرد: از سوی این مرجع چیز خاصی اعلام نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبر منتشر شده درباره اظهارات وزیر خارجه قبرس مبنی بر اینکه کشتی پهلو‌گرفته شده در بنادر این کشور حامل سلاح از ایران برای غزه بوده، افزود: خبر منتشر شده پایه و اساسی نداشته و تاکنون از طریق سفارت ما در نیکوزیا و منابع رسمی چیزی به ما ابلاغ نشده است.