واکنش علیرضا قربانی به برگزاری کنسرتش در تخت جمشید/خبری از سر سوزن اثر منفی روی آثار باستانی نیست
برگزاری کنسرت علیرضا قربانی، هنرمند کشورمان در تخت‌جمشید طی روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تیرماه، نگرانی‌هایی را از باب آسیب رسیدن به این بنای تاریخی ایجاد کرده بود که وی شب گذشته در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت: اجرا هیچ نزدیکی با سایت و بنا ندارد و تمام سیستم صوتی و پخش صدا پشت به این ابنیه تاریخی است.
 
وی شب گذشته در حاشیه برگزاری این کنسرت گفت: تمام تلاشمان بر این بوده که اجرای کنسرت در تخت جمشید هیچ نزدیکی با سایت و بنا نداشته باشیم و تمام سیستم صوتی و پخش صدا پشت به این ابنیه تاریخی هستند و به‌دوراز تعارف و اغراق وظیفه و دغدغه تک‌تک ما فرزندان این سرزمین است که لحظه‌به‌لحظه به فکر حفاظت و پاسداری از تخت جمشید و حفظ ایمنی آن باشیم.
 
وی افزود: به همت جمع بسیاری از بزرگان و کسانی که قلب و دلشان برای فرهنگ و هنر این سرزمین می‌تپد، توانستیم امشب برای اولین اجرا در بین شما باشیم.
 
او از همه مردم برای حمایتی که از این برنامه دارند تشکر کرد و خطاب به شرکت‌کنندگان در کنسرت افزود: حضور شما را به گهواره‌ تمدن بشریت و این جای بسیار ارزشمند خوش‌آمد می‌گویم و بسیار خوشحالم که اینجا در خدمت شما هستم و می‌توانم برنامه موسیقی اجرا کنم.
 
قربانی ادامه داد: یادمان باشد اینجا (تخت جمشید) جایی است که دومین اثر ثبت‌شده تاریخی، بسیار کهن و ارزشمند در میراث جهانی یونسکو است و به‌عنوان یکی از ارزشمندترین ابنیه تاریخی در دنیا به‌حساب می‌آید.
 
این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: از روز اولی که تصمیم گرفتیم این برنامه را اجرا کنیم با بسیاری از کارشناسان که جزء خبره‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی و کسانی که در این حوزه مستقل فعالیت می‌کنند، سعی کردیم هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاوریم که حتی اندازه سرسوزنی و کوچک‌ترین و جزئی ترین اثر منفی روی این یادگار دیرینه که از نیاکان ما ارث رسیده است، نگذاریم و موظف هستیم که با پوست و گوشت و استخوان خودمان این اثر را حفظ کنیم.
 
این خواننده ایرانی افزود: تمام تلاشمان بر این بوده که اجرا هیچ نزدیکی با خود سایت و بنا نداشته باشد و تمام سیستم صوتی و پخش صدا پشت به این ابنیه تاریخی هستند و از تمام کسانی که دغدغه حفظ این بنا را دارند تشکر می‌کنم.
 
قربانی همچنین گفت: به نظر می‌رسد، اگر این حرکت ادامه‌دار باشد با نوع رفتار، کردار و عملکرد ما این احساس به وجود بیاید که دل و قلبمان ما برای اینجا می‌تپد و دلمان می‌خواهد اینجایی که جزء مفاخر ما و میراثی است که می‌توانیم به رخ جهانیان به‌عنوان فرهنگ و تمدن هفت‌هزارساله خود به رخ بکشیم، بتوانیم بعدها در نقاط مختلف کشور از مکان‌های تاریخی مختلف دیگر با نظر کارشناسان و حفظ مسائل ایمنی چنین برنامه‌هایی را برپا کنیم؛ اگرچه که تمام توجه ما بر این باشد که بیش‌ازپیش به این مکان‌ها توجه و از آن نگهداری کنیم‌.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.