سفر نمادین عراقچی به لبنان

در بحبوحه تشدید تنش‌ها در منطقه و تبادل آتش بین اسرائیل و لبنان، سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان در اولین سفر خارجی خود در این مقام، روز جمعه به بیروت سفر کرد. این سفر در شرایطی انجام گرفت که ایران سه‌شنبه شب در پاسخ به تجاوزات اخیر اسرائیل، عملیات موشکی گسترده‌ای را علیه این رژیم انجام داد و منطقه در شرایط حساسی به سر می‌برد. همچنین همزمان با این سفر، روز گذشته و بعد از نزدیک به ۵سال نماز جمعه تهران با حضور پرشور مردم به امامت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

در عین حال با وجود تهدیدات اسرائیل و تلاش این رژیم برای ایجاد هراس، روز چهارشنبه و کمتر از یک روز بعد از عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به قطر سفر کرد. رسانه لبنانی الجدید روز پنج‌شنبه این خبر را اعلام کرد و وزیر خارجه صبح روز جمعه برای دیدار با مقامات لبنان وارد بیروت شد. عراقچی عصر روز گذشته در بخشی از صحبت‌هایش با خبرنگاران درباره حملات علیه رژیم صهیونیستی گفت: «ما قصد ادامه نداریم مگر اینکه رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد به حملات خود ادامه دهد.» وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد، اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتما پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما متناسب و کاملا حساب‌شده خواهد بود.

سفر در شرایط ویژه

روز جمعه روزنامه الاخبار درباره این سفر نوشت که با وجود تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره جلوگیری از فرود هر هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت، هواپیمای حامل عراقچی در این فرودگاه به زمین نشست. همچنین این سفر در میانه تهدیدات رژیم اسرائیل به قدری توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود که برخی رسانه‌های رسمی و غیررسمی لحظه فرود هواپیمای وزیر خارجه در بیروت را به‌صورت زنده پخش کردند.

در همین رابطه عباس عراقچی با انتشار ویدئویی از فرود هواپیمای هیات ایرانی به بیروت، در مطلبی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به همراه نمایندگان مجلس و هلال احمر در بیروت هستم که صریحا اعلام کنیم ایران همیشه کنار مردم لبنان ایستاده است. ما از سایر دولت‌های منطقه نیز دعوت می‌کنیم که در حمایت از لبنان، به‌ویژه در بحبوحه هجوم رژیم اسرائیل، استواری نشان دهند.» وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران حامی لبنان و مردم این کشور، حامی شیعیان لبنان و حامی حزب‌الله بوده و هست.»

نترسیدید؟

همچنین وزیر خارجه ایران به سوالی درباره همزمانی این سفر با حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مناطقی در لبنان واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که «آیا در این شرایط نترسیدید که به لبنان سفر کردید» گفت: «وقتی ماموریتی بر عهده انسان است، باید انجام شود. ما از این صحنه‌ها هم در دوران جنگ و هم بعد از آن زیاد دیده‌ایم.» وزیر امور خارجه ایران روز جمعه و در بدو ورود به بیروت، درباره برنامه‌ها و دستورکار سفر خود به لبنان اظهارنظر کرد. عراقچی به خبرنگاران گفت: «سفر من برای رایزنی و مشورت‌های سیاسی درخصوص تحولات جاری با مقامات لبنانی است. ما در تماس مستقیم با دوستان خود در لبنان همیشه بوده‌ایم و خواهیم بود. لازم بود از نزدیک رایزنی داشته باشیم.» او در ادامه افزود: «بحث امدادرسانی به مردم لبنان هم مطرح است که بر اثر بمباران‌های وحشیانه (رژیم صهیونیستی) از محل زندگی خود خارج شده‌اند و نیاز به کمک‌رسانی وجود دارد. مهم‌ترین هدف این سفر اعلام همبستگی و همراهی با مردم علیه جنایات رژیم صهیونیستی است. جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان هست و خواهد بود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پنج‌شنبه‌شب شاهد بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت بودیم و قبل از ورود هواپیمای ما نیز اطراف فرودگاه را بمباران کرده بودند، تاکید کرد: «ما به این اتفاقات عادت داریم و اراده ما سرسخت‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد با این مسائل خدشه‌دار شود.» وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به سفر خود به بیروت در بحبوحه حملات گسترده رژیم صهیونیستی، از دولت‌های منطقه خواست در حمایت از لبنان استواری نشان دهند. وی خطاب به لبنانی‌ها تاکید کرد: «مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان هست و خواهد بود.» طبق گزارش‌ها، عراقچی پس از آغاز به‌کار در وزارت خارجه ایران و با توجه به تحولات منطقه و پیرامون محور مقاومت قصد داشت پیش از عزیمت به نیویورک و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به لبنان سفر کند که به توصیه سیدحسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان این سفر را به تاریخ دیگری موکول کرد.

روایت سخنگو

اسماعیل بقایی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران که همراه با وزیر به لبنان سفر کرده است، با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس برخی اهداف این سفر را تشریح کرد. بقایی با بیان اینکه همین الان در فرودگاه بین‌المللی بیروت فرود آمدیم، نوشت: «در این سفر محموله‌ای شامل ۱۰تن مواد غذایی و دارویی به‌عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران، تقدیم لبنان خواهد شد.» بقایی ادامه داد: «هیات ما به ریاست وزیر امورخارجه، عراقچی و همراهی دو نماینده مجلس و رئیس جمعیت هلال احمر، با مقام‌های عالی‌رتبه لبنان دیدار خواهد کرد.» این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «ایران در همبستگی با مردم شجاع لبنان ثابت‌قدم است. همه منطقه باید وضعیت خطیری که لبنان با آن مواجه است و تبعات آن برای آینده ملت‌هایمان را دریابند.» «ایسنا» نیز با اشاره به اینکه محموله ارسالی با مدیریت جمعیت هلال‌احمر جمع‌آوری شده و شامل بسته‌های بهداشتی، دارو و بسته‌های زیستی است، در گزارشی نوشت که رئیس جمعیت هلال‌احمر همراه وزیر امور خارجه عازم لبنان شد تا ضمن دیدار با مقامات ارشد کشور لبنان از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به مردم جنگ‌زده لبنان قرار گیرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک

سیدعباس عراقچی روز جمعه و بلافاصله بعد از ورود به بیروت، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران با کاردار و همکاران نمایندگی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت. به گزارش «ایسنا» وزیر خارجه ایران «بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک ایران به‌منظور حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های رژیم اشغالگر تاکید کرد.» عراقچی در این دیدار ضمن تبریک و تسلیت شهادت سید مقاومت شهید، سیدحسن نصرالله، دبیرکل مجاهد حزب‌الله لبنان و سردار شهید، عباس نیلفروشان و سایر شهدای عزت و مقاومت، از مجاهدت‌های دیپلمات‌های ایران در بیروت در این شرایط حساس قدردانی کرد.

در دیدار عراقچی با میقاتی چه گذشت؟

همچنین در ادامه برنامه‌های این سفر، وزیر خارجه با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. عراقچی در این دیدار با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان در نتیجه حملات تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت، ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم متجاوز اسرائیل تاکید کرد. عراقچی با اشاره به حجم و شدت جنایات وحشیانه ارتکابی توسط رژیم صهیونیستی که  از مصادیق آشکار جنایات شدید بین‌المللی است، بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی به‌منظور توقف تجاوز اسرائیل تاکید کرد.

در این دیدار، نخست‌وزیر لبنان با تشریح آخرین وضعیت لبنان و توصیف تجاوزات رژیم صهیونیستی به‌عنوان مصداق واقعی جنایت جنگی و اظهار تاسف از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک دشمن صهیونیستی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز بعد از این دیدار در پیام دیگری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دکتر ‎عراقچی در دیدار با نخست‌وزیر میقاتی بر ضرورت تشدید تلاش‌های جمعی دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای تفهیم این امر که توقف تجاوز اسرائیل علیه لبنان و نسل کشی مستمر فلسطینیان یک مسوولیت مشترک قانونی و اخلاقی همه دولت‌ها است، تاکید کرد که امت اسلامی و جهان عرب مسوولیت ویژه‌ای در این زمینه دارند.»

تاکید بر عزم ایران برای حمایت از لبنان

در بخش دیگری از این سفر، وزیر امور خارجه ایران با نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان این کشور عربی و اسلامی دیدار و رایزنی کرد. عراقچی در دیدار با رئیس مجلس لبنان گفت که «این مسوولیت اخلاقی، اسلامی و قانونی همه کشورهای اسلامی و عربی است که اجازه ندهند رژیم اشغالگر تمامیت سرزمینی و حاکمیت لبنان و دیگر کشورهای اسلامی را مورد تعرض قرار دهد.»

 وزیر امور خارجه ایران با ابلاغ سلام و تحیات رهبر معظم انقلاب به ملت شجاع و مقاوم لبنان، شهادت سید حسن نصرالله و دیگر رهبران مقاومت را تسلیت گفت و تاکید کرد که خون پاک این شهیدان تضمین‌کننده ادامه مسیر مقاومت عزتمندانه در لبنان خواهد بود. عراقچی با تاکید بر عزم ایران برای حمایت همه‌جانبه از لبنان در برابر تجاوز رژیم اشغالگر به‌عنوان بخشی از رویکرد مسوولانه ایران برای حراست از صلح و ثبات منطقه در برابر توسعه‌طلبی و شرارت رژیم صهیونیستی، پایان دادن به نسل‌کشی در غزه و توقف تجاوز به لبنان را لازمه بازگشت ثبات و آرامش به منطقه دانست.

وزیر امور خارجه ایران اهمیت هماوردی فعالانه‌تر کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی برای اعمال فشار بر حامیان غربی رژیم صهیونیستی به‌منظور مهارکردن آن را خاطرنشان و تصریح کرد که این مسوولیت اخلاقی، اسلامی و قانونی همه کشورهای اسلامی و عربی است که اجازه ندهند رژیم اشغالگر تمامیت سرزمینی و حاکمیت لبنان و دیگر کشورهای اسلامی را مورد تعرض قرار دهد .رئیس مجلس لبنان نیز با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از لبنان و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز، بر عزم صبورانه و اراده خستگی‌ناپذیر مردم لبنان برای مقابله با اشغالگری و تجاوز تاکید کرد. نبیه بری استفاده موثرتر از ابزار دیپلماسی برای تبیین وضعیت خطیر موجود لبنان و ممانعت از تحقق اهداف شیطانی اسرائیل برای ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آوارگان لبنان را خواستار شد و بر مسوولیت جمعی امت اسلامی و عربی برای این امر تاکید کرد.

حمایت ایران از آتش‌بس همزمان

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با رئیس پارلمان لبنان در پاسخ به خبرنگاران گفت: «رایزنی‌های بسیار خوبی را با نخست‌وزیر و رئیس مجلس لبنان داشتم. صحبت‌های بسیار خوبی داشتیم و تبادل نظر بسیار خوبی درباره تحولات اخیر در لبنان صورت گرفت.» عراقچی با بیان اینکه آتش‌بس در لبنان و غزه باید همزمان باشد، به صهیونیست‌ها هشدار داد اگر هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهند، اقدام ایران سخت‌تر خواهد بود. به گزارش «ایسنا» وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: «در این ملاقات‌ها تاکید کردم که ایران در کنار لبنان است و در کنار لبنان خواهد ماند. ایران در کنار مقاومت است و در کنار مقاومت خواهد ماند و مطمئن هستیم که جنایات رژیم صهیونیستی همچون گذشته شکست خواهد خورد و ملت لبنان پیروز خواهد بود.» عراقچی درباره زمان حضورش در بیروت توضیح داد: «حضور من در بیروت، در این شرایط دشوار و درحالی‌که هر شب و لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند، خود بهترین نشانه است که جمهوری اسلامی ایران همچنان محکم و استوار پشت‌سر حزب‌الله خواهد بود و به حمایت از شیعیان و مردم لبنان ادامه خواهد داد.»

فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم حمله کردیم

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره عملیات «وعده صادق ۲» گفت: «این حمله دقیقا دفاع از خود و دفاع مشروع بر اساس منشور ملل متحد بود. ما شروع‌کننده حمله نبودیم، بلکه به تهاجم اسرائیل به خاک ایران، به سفارت ایران در دمشق و به حمله علیه اهداف ایران پاسخ دادیم. برخلاف اسرائیل که اهداف مردمی و خانه‌های مسکونی و زنان و کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد، ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم حمله کردیم.» وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «ما قصد ادامه نداریم مگر اینکه رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد به حملات خود ادامه دهد»، گفت: « اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد، اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتما پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما متناسب و کاملا حساب‌شده خواهد بود.»

سفرم به بیروت، عادی نیست

عراقچی درباره پاسخ به این سوال که سفر او به لبنان یک سفر عادی است و همچنین درباره تلاش‌ها برای آتش‌بس در لبنان گفت: «شرایط لبنان یک شرایط عادی نیست که سفر من یک سفر عادی باشد. درباره آتش‌بس با مسوولان لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها نیز در تماس هستیم تا یک آتش‌بس برقرار شود.» دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ما از تلاش‌هایی که برای آتش‌بس صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم»، گفت: «به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا همزمان با آتش‌بس در غزه باشد.»