در این نامه آمده است: بیش از یک سال است که رژیم اسرائیل با بی‌‌‌کیفرماندن کامل، مرتکب جنایات شنیع در غزه شده است، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل به‌‌‌دلیل ممانعت ایالات متحده از اتخاذ تصمیمات موثر، فلج شده است. اکنون این رژیم در حال گسترش جنگ تجاوزکارانه خود به لبنان است.

جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست کرده است که اقدامات رژیم اسرائیل را به‌‌‌طور قاطع و شدید محکوم کند و نشست اضطراری برای بررسی «تجاوزات تروریستی» و «جنایات مداوم» این رژیم برگزار کند. همچنین، جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدامات فوری و قاطع برای متوقف کردن تجاوزات رژیم اسرائیل و جلوگیری از کشیده شدن منطقه به جنگی تمام‌‌‌عیار شده است. در بخش دیگری از نامه، جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک و نمایندگان خود هشدار داده و از شورای امنیت خواسته است تا این نامه را به‌‌‌عنوان سند رسمی شورا ثبت و توزیع کند.

در این ارتباط، سید‌عباس عراقچی وزیر خارجه ایران در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد، مسوولیت این نهاد برای اقدام عاجل جهت حفاظت از صلح و امنیت منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد. عراقچی در این دیدار با اشاره به قصور شورای امنیت در اتخاذ هرگونه اقدام موثر و ناتوانی در صدور حتی یک بیانیه ساده در محکومیت نسل‌کشی و تجاوزگری اسرائیل، وظیفه قانونی و اخلاقی دبیرکل و رئیس مجمع عمومی برای بسیج جامعه جهانی به منظور مقابله با شرارت‌‌‌های رژیم اشغالگر را خاطرنشان کرد. عراقچی همچنین در پایان سفر به نیویورک و اتمام دیپلماسی ۱۰‌روزه، در گفت‌وگویی تاکید کرد: هیچ آینده‌‌‌ای برای رژیم صهیونیستی با این کاری که در منطقه و غزه و لبنان انجام داد، متصور نیست و به هیچ وجه روی آرامش را نخواهد دید؛ نتیجه طبیعی این اقدام این است که زوال رژیم صهیونیستی را تسریع کردند.