3 هدف تور منطقه‌ای امیر عبداللهیان

اقدام کاملا فلسطینی

امیرعبداللهیان در دیدار الاعرجی تاکید کرد: «مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین روشن است و ما همواره از حقوق مسلم فلسطینیان حمایت کرده‌‌‌ایم اما آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی بود که اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک‌‌‌آمیز صهیونیست‌‌‌ها علیه فلسطینیان و تعرض مکرر به مسجد‌الاقصی بود.» وی افزود: «اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم‌توقف آن می‌تواند بر کل منطقه تاثیر بگذارد.» وزیر امور خارجه ایران با بیان این موضوع که چنانچه اسرائیل حملات خود به غیرنظامیان غزه را متوقف نکند، منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد، گفت: «آنها نمی‌توانند غزه را در محاصره کامل قرار دهند و شهروندان را بمباران کنند و مرتکب جنایت جنگی شوند و انتظار داشته باشند هیچ واکنشی نسبت به این جنایات رخ نخواهد داد.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: «ما پیگیر برگزاری اجلاس فوق‌‌‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی هستیم و آماده‌‌‌ایم میزبان این نشست در تهران باشیم و انتظار داریم که عراق هم در زمینه جلب نظر کشورهای اسلامی برای برگزاری این نشست تلاش کند.» الاعرجی نیز با تاکید بر اینکه متوقف‌‌‌کردن کشتارها باید مورد توجه باشد و حقوق ملت فلسطین باید در نظر گرفته شود، گفت: «در این رابطه هماهنگی و یکپارچه کردن مواضع ایران و عراق و کشورهای اسلامی مساله بسیار مهمی است.»

هشدار ایران

همچنین در دیدار وزیر خارجه ایران با محمدشیاع السودانی، نخست‌‌‌وزیر عراق درباره احتمال باز شدن جبهه سوم در این درگیری‌‌‌ها صحبت شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه مقامات برخی کشورها در تماس با ما از احتمال باز شدن جبهه جدیدی در منطقه می‌پرسند، گفت: «به آنها گفتیم که پاسخ روشن ما در خصوص احتمالات آتی این است که همه چیز بستگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دارد.» امیرعبداللهیان افزود: «اکنون نیز جنایات اسرائیل ادامه دارد و کسی در منطقه برای گشایش جبهه‌‌‌های جدید از ما اجازه نمی‌گیرد.» وی با اشاره به ابتکارات ایران در این زمینه تشریح کرد: «ما به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان را دادیم و از هر ابتکار عمل کشورهای اسلامی برای حمایت از ملت فلسطین استقبال و حمایت می‌کنیم.» نخست‌‌‌وزیر عراق نیز گفت: «ما از برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی مسائل غزه در سطح وزرا و حتی رؤسا حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمک برای برگزاری آن هستیم.» همچنین حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه در مسیر خروج از بغداد به سمت فرودگاه، با حضور در محل شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان این دو شهید بزرگوار، با قرائت فاتحه، به آنان ادای احترام کردند.

از بغداد تا بیروت

وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه شب در ادامه سفر فشرده خود به منطقه از بغداد راهی بیروت شد تا با مقامات لبنانی نیز رایزنی‌‌‌های لازم را انجام دهد. وزیر خارجه ایران در بدو ورود به بیروت با بیان اینکه عملیات «طوفان الاقصی» در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی انجام شد و دولت‌‌‌ها و ملت‌‌‌های اسلامی ادامه جنایات علیه مردم فلسطین را تحمل نخواهند کرد، افزود: «قطع آب و برق غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان، ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم اشغالگر است.»

دردیدار با ‌‌‌نصرالله چه گذشت؟

امیرعبداللهیان در سفر به لبنان روز جمعه با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌‌‌الله لبنان دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه المنار، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌‌‌ای در این رابطه نوشت: «سید حسن نصرالله با حسین امیرعبداللهیان به همراه مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه ایران و مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت دیدار کرد. نصرالله و عبداللهیان در مورد وظایفی که بر عهده همه گذاشته شده و مواضعی که باید در قبال این حوادث تاریخی و تحولات خطرناک اتخاذ شود، رایزنی کردند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این دیدار شاهد بررسی وقایع و تحولات اخیر منطقه به‌ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی، تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به غزه، جنایات وحشیانه علیه تمامی مردم غزه و آنچه در مسجد‌الاقصی و کرانه باختری رخ داد، بود. در این دیدار همچنین شرایط بین‌المللی و منطقه‌‌‌ای و نتایج احتمالی نبرد مورد ارزیابی قرار گرفت.»

همچنین امیرعبداللهیان در سفر به بیروت با نجیب میقاتی، نخست‌‌‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه عملیات اخیر فلسطینی‌‌‌ها یک عملیات صددرصد فلسطینی بوده و حتی غربی‌‌‌ها این را تایید می‌کنند، گفت: «این اقدام فلسطینی‌‌‌ها واکنشی طبیعی به جنایات نتانیاهو به‌ویژه در ماه‌‌‌های اخیر بوده‌‌‌ است.» وی تاکید کرد: «فلسطین بعد از طوفان الاقصی از فلسطین قبل متفاوت است.» وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با انتقاد از عملکرد آمریکا در گذاشتن سلاح در اختیار رژیم اسرائیل تشریح کرد آمریکا می‌‌‌خواهد به اسرائیل فرصت دهد که غزه را ویران کند و این خطای کامل آمریکاست و اگر آمریکایی‌‌‌ها به‌دنبال این هستند که جنگ در منطقه توسعه نیابد، باید اسرائیل را کنترل کنند. وی ادامه داد: «جنایات اسرائیل اگر مهار نشود، معلوم‌‌‌ نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.» نخست‌وزیر لبنان نیز تماس‌های دیپلماتیک را برای مهار این شرایط مهم دانست و نقش ایران را در این تلاش دیپلماتیک حائز اهمیت توصیف کرد. وی به‌کارگیری همه تلاش‌‌‌ها برای پیشگیری از یک جنگ منطقه‌ای را ضرورتی مهم و فوری دانست.

احتمال واکنش قوی جهان اسلام

در ادامه دیدارها در لبنان، وزیر امور خارجه کشورمان با عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان در این دیدار، با تاکید بر این موضوع که به‌رغم جنایات جنگی اسرائیل در غزه، مقاومت فلسطین اعلام کرده که امکانات بزرگی داریم که می‌توانیم تا مدت‌ها در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کنیم و هنوز از بسیاری از امکانات خود استفاده نکرده‌ایم، گفت: «اگر جنایات رژیم صهیونیستی ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.» امیرعبداللهیان ادامه داد: «منطقه نیاز به آرامش دارد، اما در سایه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا، تضمینی برای ادامه آرامش در منطقه وجود ندارد.» وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار تداوم سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان فلسطین در غزه را شدیدا نگران‌کننده دانست و خواستار پایان فوری این حملات شد و از ایده جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی حمایت کرد.

در عین حال وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با عبدالله بوحبیب گفت: «اگر جنایت‌‌‌های جنگی سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه متوقف نشود هر احتمالی متصور است.» به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان افزود: «ما در جریان رایزنی با مقامات کشورهای مختلف و همچنین با نهادهایی چون صلیب سرخ و سازمان ملل بر این موضوع تاکید کردیم که باید هر چه زودتر زمینه برای کمک به مردم غزه و ارسال کمک به آنها فراهم شود.» حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در بیروت، با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار و پیرامون مسائل فلسطین با وی گفت‌وگو کرد.

هدف چه بود؟

سفر منطقه‌‌‌ای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در بحبوحه جنگ اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین به سه کشور مهم منطقه یعنی عراق، لبنان و سوریه بدون شک اهداف مهمی را دنبال می‌کند. با توجه به تاکید چند باره امیرعبداللهیان در دیدارهایش با مقامات لبنان و عراق بر ضرورت برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، هدف نخست و مهم از انجام این سفر، بسیج و اقناع‌‌‌سازی دولت‌‌‌های عربی منطقه برای دیپلماسی فعال‌‌‌تر در قبال آن چیزی است که در غزه می‌‌‌گذرد. جمهوری اسلامی در این راستا خواهان برگزاری هرچه سریع‌تر اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی است. درخواستی که ظاهرا عربستان با آن موافقت کرده است و لبنان و سوریه نیز تاکید کردند که از این ابتکار ایران حمایت می‌کنند.

همچنین با توجه به سیالیت تحولات در نوار غزه سناریوهای مختلفی پیش رو قرار دارد که یکی از آنها احتمال ورود زمینی نیروهای ارتش اسرائیل به این منطقه است. لذا یکی از اهداف تور منطقه‌‌‌ای امیرعبداللهیان اقدامات و هماهنگی‌‌‌های سیاسی لازم برای اتفاقات روزهای آتی است که در یکی از سناریوها ممکن است اسرائیل وارد جنگ زمینی با غزه شود. لذا امروز برای ایران، دیپلماسی ابزاری به مثابه بازدارندگی است و این دیپلماسی را در کشورهایی که در آنها نفوذ بالایی دارد استفاده می‌کند تا پیام‌‌‌های مبتنی بر بازدارندگی را به طرف مقابل ارسال کند.

همچنین هدف سوم و غایی این سفر به نظر می‌رسد تلاش برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل و مصر با هدف باز کردن گذرگاه‌ها برای ارسال کمک‌‌‌های انسان‌دوستانه به غزه است. بنابراین رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با این سه دستورکار مهم تور منطقه‌‌‌ای خود را به کشورهای مسلمان و عضو جبهه مقاومت یعنی عراق، لبنان و سوریه انجام داد.