پیشنهاد دیپلماتیک ایران برای حمایت از فلسطین

تحولات جاری در صحنه فلسطین یکشنبه شب در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش «ایسنا»، طرفین در این گفت‌‌‌وگو بر ضرورت هماهنگی و انسجام کشورهای اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و درخواست از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای بررسی تحولات جاری فلسطین و حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌‌‌وگو، با تاکید بر حق مشروع ملت فلسطین برای مقاومت در برابر تجاوز و اشغال، عملیات خودجوش گروه‌‌‌های مقاومت فلسطینی را پاسخ طبیعی به تجاوزات مستمر و اقدامات افراطی رژیم صهیونیستی علیه مقدسات اسلامی و مسجدالاقصی و تداوم جنایات و کشتار علیه ملت فلسطین به‌‌‌ویژه زنان، کودکان و اسرای فلسطینی دانست. امیرعبداللهیان خواستار اقدام هماهنگ و موثر کشورهای اسلامی برای کمک به فلسطین و توقف حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان غزه و کرانه شد. پیش از این نیز پیتر سیارتو، وزیرخارجه مجارستان در گفت‌‌‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان در خصوص تحولات اخیر در غرب آسیا به‌‌‌ویژه فلسطین تبادل‌‌‌نظر کرد.

به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نقض مکرر قطعنامه‌‌‌های سازمان ملل متحد، ادامه اشغال اراضی فلسطین و تداوم شهرک‌‌‌سازی‌‌‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: «تداوم حملات رژیم اسرائیل به غزه در وضعیت کنونی شرایط را پیچیده‌‌‌تر و امکان گسترش جنگ را افزایش می‌دهد.» این دیپلمات عالی‌‌‌رتبه‌‌ جمهوری اسلامی ایران به نقض مکرر قوانین بین‌المللی و گسترش سیاست‌‌‌های جنگ‌‌‌طلبانه توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد. وزیر امورخارجه مجارستان نیز با اشاره به اینکه گفت‌‌‌وگو و همکاری راه‌‌‌حل مناسبی برای حل منازعات منطقه‌‌‌ای است، اظهار کرد: «مجارستان همواره در چنین شرایطی خواهان برقراری صلح و حفظ جان مردم است.» وی با ابراز امیدواری از پایان یافتن این درگیری در خاورمیانه، بر ضرورت مسوولیت‌‌‌پذیری همه کشورها و نقش‌‌‌آفرینی آنها تاکید کرد.

سازمان همکاری اسلامی ورود کند

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه دولت ایران همواره موضع روشن و‌‌‌ صریحی دارد، تاکید کرد: «در ایام اخیر، هم ما موضع رسمی خود را اعلام کردیم و هم در عالی‌‌‌ترین سطح رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه دیدگاه خود را اعلام کردند؛ همچنین وزیر خارجه تماس‌‌‌هایی با همتایان خود داشتند که در تماس تلفنی آقای امیرعبداللهیان از جمله همتای عراقی پیشنهاد وزیر امور خارجه مبنی بر نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی مطرح شد و امیدواریم با تلاش‌‌‌های کشورهای اسلامی شاهد اقدامات جمعی در حمایت از مقاومت ملت فلسطین باشیم.»به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به حمایت‌‌‌ها از ملت فلسطین ادامه داد: «کار ویژه مهم سازمان همکاری اسلامی توجه به فلسطین و حمایت از ملت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی است. برگزاری نشست کمک می‌کند کشورها از ظرفیت‌‌‌های بین‌المللی برای حمایت‌‌‌های سیاسی و معنوی استفاده کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «این موضوع و نحوه حمایت دسته‌‌‌جمعی در سایه این نشست مطرح خواهد شد. ما امیدواریم که این رویکرد جمعی را داشته باشیم. در خصوص تهدیدهای مطرح‌‌‌شده، طبیعتا ملت فلسطین حق دارد که در مقابل رژیمی که بیش از ۷۵ سال حقوق آنان را نقض کرده است، از توانایی خود برای رفع تجاوز استفاده کند، این اقدامی است که فلسطینی‌‌‌ها دارند انجام می‌دهند و حق مشروع است. در خصوص تهدیدها علیه ایران نیز هر اقدام احمقانه‌‌‌ای نسبت به ایران با پاسخی ویرانگر مواجه خواهد شد.» همچنین کنعانی درباره تحولات اخیر فلسطین گفت: «تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ‌‌‌دادن است، اما متاسفانه شاهدیم برخی طرف‌‌‌های خاصی که حامی جنایات روزمره رژیم صهیونیستی بودند، در تلاش هستند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.»

واکنش فرمانده سپاه به تحولات غزه

همچنین در ادامه واکنش‌‌‌ها به طوفان الاقصی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور ایران که روز یکشنبه در تماس‌‌‌های جداگانه با زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در مورد تحولات فلسطین گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو کرده بود، در جلسه هیات دولت نیز، با اشاره به عملیات دلیرانه و پیروزمندانه مجاهدان فلسطینی در سرزمین‌‌‌های اشغالی و تبریک این پیروزی به ملت فلسطین، اظهار کرد: «آنچه امروز در فلسطین شاهد هستیم، تحقق وعده الهی و نتیجه عمل به راهبردی است که تاکید دارد آنچه دشمن را وادار به عقب‌‌‌نشینی می‌کند، نه سازش و تسلیم، بلکه ایستادگی است.» رئیسی عصر روز یکشنبه عملیات غرورآفرین «طوفان الاقصی» را رسوایی بزرگ امنیتی، نظامی و اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی توصیف و تصریح کرد: «این عملیات ظفرمندانه و اتحاد و انسجامی که در میان نیروهای مقاومت مشاهده می‌شود، نویدبخش پیروزی‌‌‌های بزرگ‌تر بوده و گواه آن است که پیروزی بر دشمن زوال‌‌‌پذیر صهیونیستی، دست‌‌‌یافتنی است.»

پیام توییتری رئیس مجلس چه بود؟

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب در واکنش به عملیات طوفان‌الاقصی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «ناگهان ‫طوفان‌الاقصی‬ با رشادت و طراحی جوانان فلسطینی برپا شد و عصر جدیدی از مقاومت فعال علیه اشغالگران جنایتکار صهیونیست را ‌آغاز کرد. ‌امروز چشم شهدای مقاومت به جوانان غیور فلسطینی است که شجاعانه از مجرمین انتقام می‌گیرند؛ بر دستان شما بوسه می‌زنم که شما سربازان خداوند هستید.»‬