صبر و بردباری حکیمانه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: کسی که در برابر امنیت ملی ایران بایستد پاسخ این اقدامات ماجراجویانه را دریافت می‌کند. «ناصر کنعانی» صبح دوشنبه ۹ مهر در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها اظهار کرد: ما اهل شعار نیستیم و عمل می‌‌‌کنیم و این مساله را هم نشان دادیم که در برابر متجاوزان قاطع می‌‌‌ایستیم و دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد. رژیم غاصب صهیونیستی از این‌گونه جنایات طرفی نخواهد بست و شکست خود را با توسل به این جنایات هرگز ترمیم نخواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا نیز از این همه جرم و جنایت هیچ دستاوردی را به دست نخواهد آورد و شکست‌های طولانی خود را در منطقه جبران نخواهد کرد. کنعانی افزود: بلافاصله پس از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن منطقه ضاحیه بیروت و استفاده از بمب‌‌‌های اهدایی آمریکا برای ترور سید‌حسن نصرالله، جمهوری اسلامی ایران فورا اقدامات بین‌المللی و حقوقی را در دستورکار قرار داد و باتوجه به حضور عراقچی در نیویورک، وی همان جا مواضع ایران را اعلام کرد.

کنعانی تصریح کرد: ما نیز به عنوان وزارت امور خارجه فورا بیانیه‌‌‌ای را صادر کردیم. عراقچی با حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل مواضع ایران را اعلام و با محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی خواستار اقدام فوری جامعه جهانی و شورای امنیت شد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عراقچی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز گفت‌‌‌وگو کرد و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه‌‌‌ کشورهای اسلامی شد و سفیر ایران در سازمان ملل با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌‌‌ای شورای امنیت خواستار اقدام فوری در این خصوص شد و در این نامه تصریح شد که ایران از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این نامه ترور شهید سید‌حسن نصرالله و مستشار سپاه را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان قلمداد کردیم که می‌تواند به سمت درگیری‌‌‌ها و تنش‌‌‌های بیشتر رهنمود کند. دبیرکل سازمان ملل باید تقاضاهای جامعه‌‌‌ جهانی، فلسطین، لبنان و ایران را برای اتخاذ اقدامات فوری سازمان ملل اجرایی کند. مجموعه اقدامات ایران ادامه‌دار است و در مشورت نزدیک با مقامات لبنان نیز هستیم.

رژیم صهیونیستی توبیخ می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بیان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور ایران با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان نیز صحبت کرد تا اقدامات جدی در دستورکار لبنان و ایران قرار بگیرد و ما نیز تلاش‌‌‌های سیاسی و حقوقی خود را ادامه می‌‌‌دهیم و بدانید که هیچ‌گونه از اقدامات رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نخواهد ماند و این رژیم برای جنایاتی که مرتکب شده است بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند و ایران اقدامات متناسب و قاطع خودش را انجام خواهد داد.

دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد

ناصر کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری افزود: ایران جنگ‌طلب نیست و برای صلح، ثبات و امنیت تلاش می‌کند و در برابر هرگونه ماجراجویی علیه منافع و امنیت ملی هیچ گاه دست بسته نبوده و نخواهد بود. کسی که در برابر امنیت ملی ایران بایستد پاسخ این اقدامات ماجراجویانه را دریافت می‌کند. ما شعار نمی‌‌‌دهیم و عمل می‌‌‌کنیم و این مساله را هم نشان دادیم که در برابر متجاوزان قاطع می‌‌‌ایستیم و دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد.کنعانی تصریح کرد: اگر شرایط اقتضا کند الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد و کسی در خصوص توانایی پاسخگویی ایران در برابر متجاوزان هیچ تردیدی نکند. رژیم صهیونیستی و جهان این را می‌‌‌داند و دیدند که ایران عمل می‌کند و شعار نمی‌‌‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این ترورها و جنایت‌‌‌ها، رژیم صهیونیستی را نجات نمی‌‌‌دهد و امنیت را به سرزمین‌‌‌های اشغالی برنخواهد گرداند، شکاف‌‌‌های داخلی آنها را ترمیم نمی‌‌‌کند، اعتماد به نفس شکسته شده ارتش رژیم صهیونیستی را برنخواهد گرداند و چهره این رژیم را نزد افکار عمومی جهان پاک نخواهد کرد.

وی ادامه داد: حلم، صبر و بردباری ما حکیمانه و در جهت حفظ صلح و امنیت منطقه و جهان است اما اگر زمان اقتضا کند و شرایط را به عنوان امری ضروری لازم ببیند قطعا ایران برای حمایت از امنیت ملی خود و حامیان منطقه‌‌‌ای خود ذره‌‌‌ای تردید نمی‌‌‌کند. ما در مسیر تامین امنیت خود نیز قاطع عمل می‌‌‌کنیم و طولانی شدن برخی اقدامات به معنای نادیده گرفتن اقدامات متجاوزان نیست و هیچ اقدام متجاوزی از فهرست اقدامات متقابل ایران پاک نخواهد شد و ایران قاطعانه عمل خواهد کرد.

نیروی نیابتی در منطقه نداریم

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده که نیروی نیابتی در منطقه ندارد و از گروه‌‌‌های مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه در راستای احقاق حقوق مردم فلسطین و ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدهای این رژیم حمایت می‌کند گفت: جریانات مقاومت در منطقه نمایندگان ملت‌‌‌ها و کشورهای خود در برابر اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان هستند. نیروهای مقاومت منطقه در چارچوب منافع ملت و کشور خود و در مسیر تامین امنیت خود عمل می‌کنند و بخشی از روند سیاسی کشورهای خود هستند.

نیازی به اعزام نیروهای داوطلب نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعزام نیروهای داوطلب از سوی ایران به منطقه گفت: ما معتقدیم که دولت‌‌‌ها و ملت‌‌‌های منطقه از توانایی و اقتدار لازم برای دفاع از خود در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی برخوردارند و نیازی به اعزام نیروهای داوطلب از سوی ایران نیست و هیچ درخواستی هم از سوی کسی نداشتیم و اطلاع داریم که آنها نیازی به اعزام نیروی انسانی از سوی ما ندارند.

کشورهای اسلامی از ظرفیت خود استفاده نکردند

کنعانی بیان کرد: اطمینان داریم که کشورهای اسلامی از ظرفیت‌‌‌های زیادی برای تنبیه رژیم صهیونیستی برخوردار هستند و این مطالبه و انتظار بحق ملت فلسطین از کشورهای اسلامی است که برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی از ابزار و امکانات خود استفاده کنند و شورای امنیت سازمان ملل در سایه نقش‌آفرینی‌‌‌های مخرب آمریکا تاکنون نتوانسته از عهده بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی برآید. وی افزود: تجربه کنونی لبنان و تجارب تجاوزات سابق این رژیم به برخی کشورهای پیرامونی نشان داده که تجاوزات رژیم صهیونیستی محدود به جغرافیایی خاص نخواهد ماند. بنابراین عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند که کشورهای اسلامی از ظرفیت‌‌‌های خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی استفاده کنند. تلاش‌‌‌های گروه‌‌‌های مردمی در مطالبه‌گری از دولت‌‌‌های اسلامی می‌تواند مفید باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در شرایطی که آمریکا از تحریم به‌‌‌ عنوان سلاح در برابر کشورهای اسلامی استفاده می‌کند، شاهدیم که کشورهای اسلامی از ظرفیت‌‌‌های خود علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا استفاده نکردند.