در هفته‌‌‌های اخیر نگرانی‌ها از وقوع جنگ  گسترده‌‌‌ در خاورمیانه افزایش یافته است، چون اسرائیل حملات خود را به حزب‌‌‌الله لبنان تشدید کرده و حزب‌الله نیز قول داده به نبرد حتی با وجود ترور تعدادی از فرماندهان ارشد خود ادامه دهد. پنتاگون یکشنبه‌شب در بیانیه‌‌‌ای مدعی شد: «اگر ایران، شرکا یا نیروهای نیابتی‌‌‌اش از این لحظه برای هدف قرار دادن پرسنل یا منافع آمریکا در منطقه استفاده کنند، ایالات‌متحده تمام اقدامات لازم را برای دفاع از خود انجام خواهد داد.» مقامات دولت بایدن همچنین از تصمیم خود برای اعلام پیشرفت در آتش‌‌‌بس پیشنهادی هفته گذشته بین اسرائیل و حزب‌‌‌الله دفاع می‌‌‌کنند. اما زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر اسرائیل به صراحت اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی به حمله به لبنان ادامه خواهند داد، این مساله به سرعت به شرمساری برای دولت تبدیل شد. مقامات ایالات متحده استدلال می‌کنند که اسرائیل چهارشنبه‌شب پس از اعلام این پیشنهاد - که توسط ۱۱ متحد دیگر امضا شد - نظر خود را تغییر داده است. یک مقام آمریکایی گفت که اسرائیل تصمیم گرفت فرصتی برای هدف قرار دادن شهید سید حسن نصرالله داشته باشد.

این مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که بیانیه ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر شد پس از چند روز کاری صورت گرفت و با چراغ سبز اسرائیل نیز همراه بود. مقامات ارشد دولت بایدن نیز با اطمینان به خبرنگاران گفتند: «آتش بس ۲۱ روزه» در سراسر مرز لبنان و اسرائیل برقرار خواهد بود. آنها مدعی بودند که این امر به سرعت اجرایی می‌شود تا تلاش‌های دیپلماتیک بتواند منجر به آتش‌بس دائمی‌تر شود. اما ساعاتی بعد نتانیاهو گفت که اسرائیل «به ضربه زدن به حزب‌الله با تمام توان خود ادامه خواهد داد». مقامات اسرائیلی سعی کردند آنچه را که اتفاق افتاده به عنوان یک «سوء تفاهم» در نظر بگیرند. آنها مدعی‌اند که فکر می‌کردند آنچه ایالات متحده، فرانسه و سایر کشورها پیشنهاد می‌کنند «شروع فرآیندی بوده که در نهایت می‌تواند به آتش‌بس منجر شود.»

اما یک مقام ارشد اسرائیلی به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «آمریکایی‌‌‌ها فکر می‌‌‌کردند که این پایان فرآیند و آغاز آتش‌‌‌بس است.» چیزی که به مقامات آمریکایی اطمینان داد، این بود که آنها مستقیما با ران درمر یکی از نزدیک‌ترین دستیاران نتانیاهو سروکار داشتند. او و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده، دو روز قبل،  گفت وگو را آغاز کرده بودند. این مقام آمریکایی روز یکشنبه مدعی شد که دولت از اجرای طرح آتش‌‌‌بس هفته گذشته پس از اینکه متوجه شد اسرائیل ممکن است برای ترور سید حسن نصرالله تلاش کند، عقب نشینی کرد. اما کاخ سفید اصرار دارد که تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک به منظور بازگرداندن ده‌ها هزار غیرنظامی لبنانی و اسرائیلی به خانه‌هایشان هنوز در جریان است. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «فکر می‌‌‌کنم آنچه ما بر سر آن توافق داریم این است که باید تلاش‌‌‌هایی برای تنش‌‌‌زدایی در این منطقه انجام شود.» ما همچنان معتقدیم که جنگ همه جانبه با حزب‌الله و ایران، راهی برای انجام این کار نیست. اگر می‌‌‌خواهید آوارگان را سالم به خانه بازگردانید، ما معتقدیم که راه دیپلماتیک، راه درستی است.»

خاورمیانه بر لبه پرتگاه

همزمان با گزارش سی‌ان‌ان از تصاعد بحران در خاورمیانه، نشریه پولیتیکو نیز در گزارشی می‌نویسد: ترور سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌‌‌الله لبنان بار دیگر منطقه را در آستانه جنگی فراگیر قرار داده است. جمعه ششم مهر به دنبال عملیات رژیم صهیونیستی در ضاحیه (حومه) جنوبی بیروت، علاوه بر سید حسن‌نصرالله، جمعی از فرماندهان بلندپایه جنبش مقاومت نیز به شهادت رسیدند. ترس از تشدید خصومت‌‌‌ها در خاورمیانه همچنان در حال افزایش است، زیرا اسرائیل بمباران خود در لبنان را پس از ترور رهبر حزب‌‌‌الله ادامه داده است.

در حالی که اسرائیل روز یکشنبه نیز به حملات هوایی خود علیه اهداف حزب‌‌‌الله لبنان ادامه می‌‌‌داد، نیروهای نظامی اسرائیل اعلام کردند که یکی دیگر از رهبران حزب‌‌‌الله به نام نبیل قاووق در بمباران روز شنبه جان خود را از دست داده است. رهبران غربی بارها خواستار آتش‌‌‌بس شده‌‌‌اند و اکنون خود را برای بدترین شرایط آماده می‌‌‌کنند. جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه در حالی که خواستار آتش بس فوری شد، گفت: «منطقه به طور جدی در خطر یک جنگ تمام عیار است.»جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده، با استقبال از ترور سید حسن‌نصرالله روز شنبه گفت که از پنتاگون خواسته است «موضع نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را برای جلوگیری از حمله و کاهش خطر یک جنگ منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تر تقویت کند.»

 بایدن هفته گذشته در محافل خصوصی به معتمدان و متحدانش گفت که باور ندارد نخست‌وزیر اسرائیل خواهان توقف خصومت با حزب‌‌‌الله باشد. بر اساس گزارش وزارت خارجه فرانسه، ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه بعد از ظهر یکشنبه برای دیدار با مقامات محلی و تاکید مجدد بر حمایت فرانسه از مردم لبنان، از جمله از طریق کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بشردوستانه، به لبنان رفت. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته هشدار داد که «لبنان نباید به غزه جدید تبدیل شود». در عین حال، اسرائیل برای انتقام‌گیری احتمالی پس از ترور سید حسن نصرالله در «هشدار عالی» به سر می‌‌‌برد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، روز یکشنبه گفته است که گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی در خاورمیانه، از جمله حزب‌‌‌الله، «از رفتن به هیچ سطحی» برای مبارزه با اسرائیل تردید نخواهند کرد.