طرح ایران برای «منطقه متحد و قوی» AP

شرط برقراری صلح و امنیت در جهان

پزشکیان در ابتدای سخنرانی خود در سازمان ملل با اشاره به اینکه پیامبران آمده‌اند که اختلافات را بر مبنای کتاب حل‌وفصل کنند، گفت: انسان‌ها اختلاف نمی‌کنند مگر آنکه زیاده‌طلبی و تمامیت‌خواهی آنان را از راه حق دور کند. وی تاکید کرد: صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد، مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود. اکنون سوال اینجاست که آیا علت جنگ و خونریزی که در دنیای امروز در جریان است، غیر از این است که متجاوزی به حقوق دیگران تجاوز کرده، حقوق ملتی را نادیده گرفته، تبعیض و نابرابری را اعمال نموده، گروهی را در ضعف و عقب‌ماندگی نگه داشته و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟ پزشکیان افزود: تا زمانی که بی‌عدالتی، ظلم، زیاده‌خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد، جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشه‌های این نابسامانی‌ها نپردازیم، نمی‌توانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودی نجات دهیم.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه من با برنامه‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شدم و موفق شدم اعتماد هم‌وطنانم را در پای صندوق‌های رأی جلب نمایم، گفت: من قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و موثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را بر اساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازمان‌دهی کنم.

تاکید بر آتش‌بس دائمی

بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل به جنایت یک سال گذشته رژیم صهیونیستی در غزه اختصاص داشت‌. او تاکید کرد: مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و طی یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بیگناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسمِ دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدفِ مشروعِ نظامی»، به مردم آزادی‌خواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آنها اعتراض می‌کنند، می‌گویند «یهودستیز!»، به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اِشغال و تحقیر، علیه آنها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست!»

ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و ‌میهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است؛ در مقابل ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده است، که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند. وی تاکید کرد: ما در کنار مردم کشورهای شما‌ که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم.پزشکیان گفت: جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بس‌ دائمی برقرار گردد و وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، متوقف شود. وی افزود: رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشی‌گری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

جنایات اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند

وی گفت: طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان که هزاران انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است، بی‌پاسخ نمی‌ماند و مسوولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند. پزشکیان تاکید کرد: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. وی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری‌شان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند. رئیس‌جمهور گفت: ما معتقدیم با چنین سازوکاری می‌توان به صلحی پایدار رسید. تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می‌توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژادپرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

پزشکیان در ادامه سخنان خود در سازمان ملل با بیان اینکه ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع کرده و متجاوزان را پشیمان ساخته است، گفت: ایران، سرزمین هیچ ملتی را اِشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است؛ و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح‌های گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد داده است. رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک «منطقه قوی»، گفت: «منطقه متحد و قوی» بر چند اصل استوار است: اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشأ بی‌ثباتی است. توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است.

برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ‌یک از ما نیست. وی گفت: دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک‌تک کشورهای همسایه را تامین نکند، نمی‌تواند پایدار باشد. وی در ادامه افزود: سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط‌زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد. پزشکیان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک، برای تامین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی کنیم.

با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است، نه ایجاد ناامنی برای دیگران گفت: ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم. ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزومِ توقفِ سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین، از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

هدف از تحریم‌ها نابودی اقتصاد ایران است

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ایران و قدرت‌های جهانی با نگرشی فرصت‌محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم‌ها، بالاترین سطح از نظارت‌ها در حوزه هسته‌ای را پذیرفتیم. خروج یکجانبه ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدید‌محور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت‌محور در عرصه اقتصادی بود. وی تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه، مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است. هدف، امنیتی‌سازی ایران است و نتیجه آن، ناامنی همگان.

آماده تعامل با اعضای برجام هستیم

وی با بیان اینکه ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود، گفت: ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به‌طور کامل و با حسن‌نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

پیام به مردم آمریکا

رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی‌اش خطاب به مردم آمریکا گفت: این ایران نیست که در کنار مرزهای شما پایگاه نظامی ساخته است. ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاری شما با جهان شده است. ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو می‌شود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است. ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم، بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است.

لزوم به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران

وی افزود: پیام من به همه دولت‌هایی که راهبردی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، این است که از تاریخ درس بگیریم. ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر رویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران و همچنین کار مشترک بر سر مساله‌های مشترک شروع می‌شود. پزشکیان گفت: تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال می‌شوند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی، یکی از دردناک‌ترین پیامدهای تحریم‌ها است که جان هزاران انسان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد.

این اقدام، نه تنها نقض آشکار حقوق بشر، بلکه جنایتی علیه بشریت است. پزشکیان تصریح کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی موثر و از جایگاه برابر داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر. رئیس‌جمهور در پایان گفت: امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.

محور گفت‌وگوهای پزشکیان و مکرون چه بود؟

در کنار سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای او با مقامات ارشد کشورهای مختلف طی دو روز گذشته ادامه داشت. او روز گذشته با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که پیش از سفر ازسوی پزشکیان اعلام شده بود‌. تحولات منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی و حل مسائل فیمابین از جمله مساله هسته‌ای، محور گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، پزشکیان با بیان اینکه فرانسه می‌تواند در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی بسیار موثرتر عمل کند، گفت: امروز مردم ایران و منطقه به‌شدت از جنایات رژیم صهیونیستی متاثر هستند و تداوم این جنایات می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند.

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: کشورهای غربی باید به اعمال استانداردهای دوگانه پایان ببخشند، چرا که این وضعیت و صرف اعلام زبانی محکومیت، باعث گستاخی بیش از پیش رژیم صهیونیستی شده است.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت بنده به دنبال این است که در داخل کشور و در منطقه وفاق و وحدت ایجاد کرده و تعامل سازنده با همسایگان ایجاد کند، تصریح کرد: ما ساختن دنیایی بر پایه صلح و حفظ کرامت همه انسان‌ها را دنبال می‌کنیم و بر همین اساس آماده همکاری و تعامل با کشورهای اروپایی نیز هستیم. پزشکیان در ادامه با اعلام آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو درباره حل مسائل فیمابین از جمله مساله هسته‌ای خاطرنشان کرد: ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. البته ما برای تقویت بنیه دفاعی و توان بازدارندگی خود به شکل متعارف تلاش می‌کنیم و در این راستا وضعیت امروز غزه درس عبرتی برای ما و همه کشورهای دنیاست که اگر قوی نباشیم، ممکن است رژیمی جنایتکار این‌چنین به ما حمله کند، اما در راستای رفع موانع توسعه ایران، آماده تعامل و گفت‌وگو هستیم. امانوئل مکرون نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه و به خصوص تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: فرانسه به‌شدت تجاوز به لبنان را محکوم کرده و همه تلاش خود را برای اعمال فشار و توقف این تجاوز به کار گرفته‌ است.

لزوم نقش‌آفرینی چین در بحران غزه

در ادامه دیدارهای رئیس‌جمهور با مقامات کشورهای مختلف، پزشکیان با «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران-پکن به ویژه اجرای برنامه همکاری بلندمدت ۲۵ ساله، از جمله محورهای گفت‌وگو میان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه چین بود‌. رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو همچنین با اشاره به وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه، خواستار نقش‌آفرینی چین به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان در محکومیت و توقف این جنایات شد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و چین بر عزم کشورش برای اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله با ایران تاکید کرد و افزود: برای تسریع در اجرای این برنامه رایزنی‌ها تقویت خواهد شد تا به راهکارهای سریع و عملیاتی برای اجرای این برنامه دست یابیم. وزیر خارجه چین همچنین گفت: اقدامات رژیم اسرائیل در غزه ناعادلانه و منجر به کشتار و آوارگی ملت فلسطین شده و متاسفانه تبعات این اقدامات در حال سرریز شدن به منطقه است و در این خصوص چین همچون گذشته در مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش خواهد کرد و امیدواریم کشورهای اسلامی نیز همچون جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته با «رهبران ادیان ابراهیمی» و «علمای دینی» در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.

دنبال جنگ با هیچ طرفی نیستیم

همزمان با این دیدارها، گفت‌وگوهای رسانه‌ای رئیس‌جمهور با رسانه‌های کشورها نیز ادامه دارد‌. در همین خصوص، پزشکیان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت: مسلم است که اسرائیل مشتاق آتش جنگ و گسترش دامنه آن در منطقه است. وی گفت: ما هستیم که چارچوب زمانی واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه را تعیین می‌کنیم و اسرائیل نمی‌تواند آنچه را می‌خواهد انجام دهد. اسرائیل امیدوار است که جنگ در خاورمیانه را گسترش دهد تا به بقای خود ادامه دهد. رئیس‌جمهور ایران افزود: کیفیت، مکان و زمان پاسخگویی ما مواردی است که نباید آن را اعلام کنیم. او همچنین گفت: ما به دنبال جنگ با هیچ طرفی نیستیم و به توافق هسته‌ای که امضا کرده و به آن متعهد بودیم، متعهد هستیم. رئیس‌جمهور ایران در ادامه تاکید کرد: سلاح‌ها و موشک‌هایی که ما ساخته‌ایم برای دفاع از خود در صورتی است که اسرائیل به ما حمله کند. مسعود پزشکیان همچنین گفت: ما مشکلی برای گفت‌وگو با آمریکا نداریم، اما به آنچه تعهد کرده عمل نکرده است. در حال حاضر حسن‌نیت طرف آمریکایی را در مورد گفت‌وگو نمی‌بینیم و این همان چیزی است که در توافق هسته‌ای رخ داد.