یک روزنامه آمریکایی مدعی شده  نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اختلافات میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با متحدان اروپایی این کشور در مسئله ایران را به نمایش خواهد گذاشت. 

به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نشست جاری مجمع عمومی اولین گردهمایی سران آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران در این نهاد بین‌المللی بعد از خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای برجام است. 

ترامپ و مقام‌های دولت او قصد دارند از تریبون سازمان ملل برای سرزنش کردن ایران و جلب حمایت‌های بین‌المللی جهت منزوی کردن این کشور از طریق تحریم‌ها استفاده کنند.  ترامپ علاوه بر این بخش زیادی از سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت را هم به ایران اختصاص خواهد داد.

اما اروپایی‌ها از طرف دیگر قصد دارند با موضع آمریکا درباره توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کنند. 

کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته علی‌رغم محکوم کردن علنی مواضع آمریکایی‌ها در خصوص خروج از توافق هسته‌ای هنوز نتوانسته‌اند راهکارهایی عملی برای حفظ منافع ایران ذیل این توافق ارائه کنند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته ایران هم به نوبه خود تلاش خواهد کرد با تأکید بر پایبندی خود به توافق هسته‌ای اختلافات میان آمریکا و اروپا را تشدید کند. 

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان دوشنبه در راستای تلاش برای متقاعد کردن ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای  با همتایان ایرانی خود و دیپلمات‌های روسیه و چین دیدار خواهند کرد.

یک دیپلمات در شورای امنیت گفت: «اروپایی‌ها توافق هسته‌ای را یکی از ستون‌ها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای معرفی خواهند کرد.»

وال‌استریت‌ژورنال نوشته امانوئل ماکرون قصد دارد بار دیگر پیشنهاد خود برای «تقویت برجام» را تکرار کند. او این پیشنهاد را که از آن به عنوان «توافق مکمل برجام» هم یاد می‌شد چند ماه پیش هنگام خروج آمریکا از برجام مطرح کردو پیشنهاد فرانسه این بود که آمریکا به برجام پایبند بماند و طرف‌ها به تفاهمی مشترک برای محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برسند. 

جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده با هیچ طرفی بر سر منافع مشروع خود در زمینه دفاعی مذاکره نخواهد کرد. 


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.