چگونه اقناع‌سازی ممکن است؟

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر لزوم اصلاح ساختارها گفت: حل برخی از ابر چالش‌هایی که ما در کشور با آن روبه‌رو هستیم همچون تورم، بیکاری و... نیازمند اتخاذ تصمیمات سختی است که بخشی از این تصمیمات جنبه اصلاح ساختار دارد. یک نکته کلیدی که در صحبت‌های آقای پزشکیان در مناظرات و سخنرانی‌ها بود بحث گفت‌وگو با مردم بود و این موضوع در دنیا متداول است. در کشورهای مختلف زمانی که می‌خواهند یک تصمیم بزرگ در حوزه اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی بگیرند؛ حتما اقناع‌سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های رسانه است. یعنی پیوست رسانه‌ای، پیوست اجتماعی و پیوست گفت‌وگو با مردم بخش لاینفک و مهم اتخاذ این تصمیمات است.

او در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور منتخب به گفت‌وگو با مردم پایبند است و در ایام مناظره‌ها نیز به این موضوع اشاره می‌کرد. البته درصد زیادی از موفقیت بسته به نوع گفت‌وگو و اقناع جامعه دارد و نمونه‌های آن را در گذشته داشتیم. برای مثال در دولت نهم که می‌خواستند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنند یک بخش را مجلس در قانون‌گذاری و یک بخش را دولت در حوزه اجرا انجام داد. هدفمندی یارانه‌ها کار سخت و بزرگی بود و به نوعی یک جراحی اقتصادی بود، اما همین‌که با مردم گفت‌وگو شد، اقناع افکار عمومی اتفاق افتاد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در خصوص اجرای هدفمندی یارانه‌ها با اقشار مختلف از جمله رانندگان تاکسی صحبت شد و اقناع‌سازی صورت گرفت. در دولت نهم برای اقناع‌سازی، مزایای اجرای این طرح را برای مردم تشریح کردند و چون افکار عمومی قانع شد هیچ مشکلی پیش نیامد و با کمترین چالش و مشکل هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد. نخعی خاطرنشان کرد: همچنین در دولت سیزدهم نیز حذف ارز ترجیحی اتفاق افتاد که در این مورد نیز نه به‌شدت دولت نهم، زمینه‌سازی‌هایی انجام شد. دولت چهاردهم باید تصمیمات مهمی را در حوزه اقتصاد بگیرد. برای مثال در خصوص انرژی که بخشی از حوزه اقتصادی است و مولفه‌های امنیتی و اجتماعی دارد، باید تصمیمات کارشناسی اتخاذ شود. ما باید تصمیم بگیریم که چه مسیری را در حوزه انرژی کشور می‌خواهیم ادامه دهیم.

 او با اشاره به رقم پرداخت یارانه پنهان، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در حوزه انرژی استفاده می‌شود. یعنی تقریبا ۳ برابر فروش نفت‌مان یارانه پنهان می‌دهیم. بنابراین این موارد نیازمند تصمیم‌گیری است و ما باید بدانیم که چه تصمیمی می‌خواهیم در این حوزه بگیریم. بنابراین مهم است که با مردم در مورد اصلاحات ساختاری گفت‌وگو کنیم و کار به واقع کارشناسی باشد و مردم به کار کارشناسی و کارشناسان اعتماد کنند. این عضو کمیسیون انرژی اظهار کرد: مردم اگر ببینند کار کارشناسی انجام شده و منافعشان در نظر گرفته شده و آسیبی به کشور و ذی‌نفعان وارد نمی‌شود و همه این موارد از قبل برنامه‌ریزی شده، می‌پذیرند و مشکلی هم نخواهد بود.

گفت‌وگو؛ راه علاج اصلاحات

همچنین جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم گفت‌وگو با مردم برای اصلاح ساختارها، گفت: به نظر می‌رسد اگر تصمیماتی که برای اصلاح ساختارها می‌گیریم منطقی باشد، برای مردم توضیح دهیم و مطلب را کاملا روشن کنیم که اگر ساختارها را اصلاح می‌کنیم از سر ناچاری است و راهی غیر از این نداریم؛ مردم می‌پذیرند. او ادامه داد: برای مثال در مورد افزایش سن بازنشستگی دیدیم که صندوق‌ها مسیر ورشکستگی را طی می‌کنند، بنابراین ناچار شدیم که مشکل این صندوق‌ها را حل کنیم. همچنین برای حل مشکلات حوزه انرژی مجبوریم که تصمیمات سختی را بگیریم. از سوی دیگر در بودجه‌ریزی و بازار پول و ارز نیز باید اصلاحاتی صورت بگیرد و تصمیم سختی اتخاذ شود. چرا که در این صورت است که می‌توانیم مشکلات و معضلات سیستم بانکی، بانک مرکزی یا بحث وزارت نفت را حل کنیم. این نماینده مجلس تصریح کرد: به صرف اینکه مردم گلایه‌مند یا ناراضی هستند، نمی‌توانیم اصلاحات ساختاری را انجام ندهیم.

در عین حال باید از سختگیری‌هایی که برای فعالان اقتصادی داریم، کم کنیم. در این شرایط کیک اقتصاد کشور بزرگ‌تر می‌شود و ظرفیت‌های بیشتری ایجاد می‌شود و به تبع آن زمانی‌که ظرفیت‌ها ایجاد شود درآمدهای مالیاتی دولت و امکان کسب درآمدهای ارزی برای کشور بیشتر می‌شود. در این شرایط می‌توانیم تنوع در تولید داشته باشیم و بسیاری از ناترازی‌ها را حل کنیم. قادری خاطرنشان کرد: در بحث انرژی تصمیمات خوبی گرفته شده است و تهاتر برق را در کنار تهاتر گاز و تهاتر آب آوردیم و مسائل و موضوعاتی که ما در قانون تامین مالی تولید آوردیم، ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کرد. در بحث سرمایه‌گذاری ما اجازه دادیم که بخشی از سود واحدهای تولیدی که مجدد سرمایه‌گذاری می‌شود کاملا معاف از مالیات باشد و آمارها نشان می‌دهد یک عدد درشتی در واحدهای بورسی سرمایه‌گذاری شده است.

در این راستا اخیرا رئیس سازمان بورس اعلام کرد که ۵۰۰هزار میلیارد تومان با استفاده از این ‌سازو‌کار سرمایه‌گذاری جدید ایجاد شده و اینها نشان می‌دهد که اگر واقعا در جایی راه را باز کردیم؛ مردم هم به صورت مثبت پاسخ می‌دهند و کمک می‌کنند تا ناترازی‌ها حل شود. او افزود: بخشی از معضلات و مشکلات ما به سرمایه‌گذاری منفی و رشد منفی که در سرمایه‌گذاری داشتیم، برمی‌گردد و زمانی‌که کمک کنیم موانع سرمایه‌گذاری برطرف شود، این امر راه را برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات باز می‌کند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص راهکار کاهش هزینه‌های اصلاحات ساختاری گفت: بعد کارشناسی تصمیمات، اقناع‌سازی مردم و توجه به پیوست‌های رسانه‌ای می‌تواند به کاهش هزینه‌های اصلاحات ساختاری کمک کند. مردم در مقاطع مختلف نشان دادند که اگر توجیه شوند و کاملا مطلب برایشان روشن شود، همراهی می‌کنند.