هم مذاکره، هم موشک president.ir

 رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای مهار جدی تورم چه برنامه‌ای دارد، گفت: برای مهار و کاهش تورم، باید علل آن را از بین ببریم. نخستین چیزی که تورم ایجاد می‌کند «کسری بودجه» است و ما با تورم حدود ۶۰ درصدی کار را آغاز کردیم. دولت از ابتدا تلاش کرد تا کسری بودجه نداشته باشد؛ ابتدای کار که دولت را تحویل گرفتیم حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که ما آن را نه با استقراض و چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد منابع درآمدی جدید پشت سر گذاشتیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به همخوانی منابع و مصارف در بودجه ۱۴۰۱ گفت: این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز وجود داشت که گزارش آن به مردم ارائه خواهد شد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه افزایش هزینه‌ها موجب کسری بودجه و تورم خواهد شد، گفت: ما از دوستان خود در مجلس شورای اسلامی خواهش کردیم که در بودجه سنواتی، هزینه‌ها را افزایش ندهند تا کشور دچار کسری بودجه نشود. رئیسی‌ «رشد نقدینگی» را از دیگر عوامل ایجاد تورم دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت هدف‌گذاری کردیم تا بتوانیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم و امروز به اذعان و اعتراف همه، دولت موفق به مهار رشد نقدینگی شده است. رشد نقدینگی براساس آخرین گزارشی که بنده از بانک مرکزی گرفتم، وارد کانال ۲۳ درصدی شده است؛ درحالی که این عدد در پایان سال گذشته، ۲۵ درصد بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر «ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی» به عنوان یکی دیگر از عوامل تورم‌زا، گفت: ما خیلی از موسساتی را که سال گذشته اضافه برداشت داشتند منحل کردیم. به چند موسسه دیگر هم تذکر دادیم و اگر لازم باشد آنها را نیز منحل می‌کنیم. ما باید انضباط مالی در کشور داشته باشیم. رئیسی با بیان اینکه سعی خواهیم کرد علل تورم را کنترل کنیم، گفت: این مساله زمان می‌برد، اما باید آمارهای مثبت اقتصادی در سفره مردم دیده شود. من روزانه از وضعیت معیشتی مردم آمار می‌گیرم. روزی نیست که من از سفره مردم اطلاع نداشته باشم. این مبالغه نیست، من به شخصه این موضوع را روزانه دنبال می‌کنم و نسبت به این موضوع حساس هستم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز تورم وارد کانال ۳۰ درصدی شده است، گفت: روزبه‌روز تورم در حال کاهش است.

سایه جنگ از سر کشور برداشته شد

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به عملیات وعده صادق پرداخت و با بیان اینکه عملیات وعده صادق نشان داد که باید با قوت وارد میدان شد، اضافه کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که این گفتمان عقلانیت انقلابی است که جواب داده و کار را به پیش می‌برد نه دیپلماسی التماسی. رئیس‌جمهور افزود: آنچه در این دولت اتفاق افتاد یک تغییر و رویکرد متفاوت بود که در مقابل نگاه دیپلماسی التماسی اتفاق افتاد؛ معتقدیم این نگاه می‌تواند ما را بر مبنای گفتمان امام و رهبری و آنچه مورد انتظار مردم است به پیش ببرد. ما کشور قدرتمندی هستیم و داشته‌های بسیاری داریم. امروز به لطف خدا، با جلوه‌ای که جمهوری اسلامی ایران با عملیات بزرگ وعده صادق خلق کرد، سایه جنگ از کشور برداشته شده و برخلاف برخی که فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد، ثابت شد که نه با همین قدرت، سایه جنگ برداشته شد.

رئیسی با بیان اینکه با همین جلوه اقتدار می‌توان بسیاری از مسائل دیگر را هم حل کرد، افزود: تاثیرات سرریز این اقتدار را می‌شود در بهبود وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات دیگر هم دید؛ با همین اقتدار و ابتنا به داشته‌های کشور، می‌شود بسیاری کارها را دنبال کرد. رئیس‌جمهور در ادامه افزود: برداشت بنده این است که این عملیات نمایش اقتدار بود و نشان داد که ایران در موضع اقتدار است و آثار خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها نشان خواهد داد. رئیسی ادامه داد: این عملیات نشان داد که اگر در زمان مناسب، تصمیم مناسب اتخاذ شده و به شکل صحیح و مناسب اجرا شود، حتما می‌تواند آثار بسیار موثری داشته باشد.

فلسطین مساله همه دنیاست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران دست همه کشورهایی را که به دنبال روابط دوستانه با ما هستند به گرمی می‌فشارد، اما برخی کشورها همواره در ۴۵ سال گذشته ایران‌هراسی را ترویج کرده‌اند. رئیسی افزود: امروز برای کشورهای منطقه ثابت شده که ایران دوست آنهاست. همچنین بعد از ۴۵ سالی که ملت ایران فریاد زدند رژیم صهیونیستی دشمن ملت‌های مسلمان و دشمن انسانیت است، امروز همه مردم جهان از آمریکا و اروپا تا دیگر نقاط جهان به این نتیجه رسیده‌اند. امروز این باور فراگیر شده و چنانکه رهبری معظم انقلاب اسلامی فرمودند، مساله فلسطین و غزه نه فقط مساله امت اسلامی، بلکه مساله همه دنیاست.

موشک جواب موشک

رئیسی با بیان اینکه پیام عملیات وعده صادق این بود که ایران اسلامی با کسانی که بخواهند در مقابل او دشمنی کنند با قدرت و توان کاملی که در کشور وجود دارد، ایستادگی می‌کند، تصریح کرد: با این وجود ما هیچ زمان میز مذاکره را ترک نکردیم. بنای این دولت از ابتدا این بود که هر زمان مذاکره مطرح باشد در آن شرکت کرده و حرف منطقی و کاملا قابل دفاع خود را بیان کند، نه جمهوری اسلامی بلکه این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند که به دفعات عهدشکنی کردند. رئیس‌جمهور با اشاره به ۱۵ بار تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با این وجود گوش شنوایی برای این گزارش‌ها وجود ندارد، بنابراین آیا فقط مذاکره می‌تواند مساله را حل کند، نه؛ هم مذاکره می‌تواند و هم در جایی که لازم باشد موشک، یعنی در واقع می‌شود گفت موشک جواب موشک.

دولت رونق ساخت مسکن را دنبال می‌کند

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ساخت مسکن در دولت سیزدهم پرداخت‌. رئیسی ریشه مشکل مسکن را عدم اجرای مسوولیت‌های دولت در این زمینه در گذشته عنوان کرد و گفت: اگر در زمینه ساخت مسکن روستایی، شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده و امثال آن در زمان خودش اقدامات لازم انجام شده و سالی حداقل یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، امروز به این نقطه نمی‌رسیدیم که کمبود مسکن کاملا در کشور احساس شود.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی تا امروز توانسته عملیات احداث بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در مراحل مختلف آغاز یا ساخت آنها را تکمیل کند، افزود: در برخی بخش‌ها حتی از برنامه جلوتر هستیم و در بخش مسکن روستایی که ساخت ۲۵۰ هزار مسکن برای این مدت برنامه‌ریزی شده بود، به عدد ۲۶۰ هزار واحد مسکونی رسیده‌ایم.

یا در حوزه مددجویان کمیته امداد امام ۱۰۰ هزار مسکن تحویل مددجویان عزیزمان شده که مراسم واگذاری ۳۳ هزار واحد آن چند روز پیش برگزار شد. رئیسی گفت: دولت حتی تعهدات باقی مانده مسکن مهر را نیز پیگیری کرده و می‌کند و تا امروز ۱۴۰ هزار واحد مسکونی از ۲۴۰ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر نیز تکمیل و به صاحبان آن تحویل شده است. رئیسی خاطرنشان کرد: البته ساخت مسکن اقدامی زمان‌بر است، اما دولت رونق ساخت مسکن را به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی به‌طور جدی دنبال می‌کند.

ضرورت مقابله با سوداگری

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با بحث «مالیات بر عایدی سرمایه» موافق هستید و آیا دولت عزمی برای اجرای این قانون دارد، گفت: زنجیره تامین، تولید و مصرف باید تحت کنترل قرار بگیرد. این کنترل همیشه نباید دولتی باشد بلکه باید اصناف و اتحادیه‌ها در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. رئیسی مقابله با سوداگری را امری ضروری عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال در بحث مسکن، به بنگاه‌های معاملاتی نظام‌بخشی شده است. این مهم در این دولت با همکاری خود بنگاه‌ها انجام شده و با تخلفات برخورد صورت گرفته است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بنای دولت این است که ضمن ایجاد انضباط با سوداگری‌ها نیز برخورد می‌کند، گفت: برای نظم‌بخشی و کنترل بازار، برخورد با سوداگری و سودجویان مساله بسیار پر اهمیتی است که حتما مورد توجه دولت بوده و خواهد بود. رئیسی تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند، مقررات و قوانینی را که در حوزه مقابله با سوداگری تصویب شود، به‌طور کامل اجرایی کند.

گشت ارشاد مدیران درحال کار است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز دولت در امر مبارزه با فساد مدعی است، گفت: ما وعده گشت‌ ارشاد مدیران را عملیاتی کردیم. این گشت ارشاد هم در تهران و هم در سطح کشور در حال کار است و ضمن حضور در دستگاه‌ها، تذکرات لازم را می‌دهد و هرکجا که لازم باشد، افراد را جابه‌جا می‌کند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هر کجا احساس کنیم فسادی رخ داده است، در مبارزه و برخورد با آن رودربایستی نمی‌کنیم. گفت: به عنوان مثال در برخی استان‌ها ۲۰ مدیر تشویق و ۲۰ مدیر برکنار شده‌اند.رئیسی با بیان اینکه ما در دولت سیزدهم ابایی از تغییر مدیران نداریم، گفت: ما در این رابطه خط قرمز نداریم، زیرا بنده حزب و گروه خاصی ندارم و صرفا با مردم ارتباط دارم. دولت ما دولت مردمی است و مدیران ما نیز از جنس مردم هستند.

با هنجارشکنی در حجاب برخورد می‌شود

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضوع عفاف و حجاب در جامعه و برنامه‌های دولت برای پاسخ به دغدغه‌مندی مردم در این زمینه، تصریح کرد: زنان سرزمین ما در طول تاریخ زندگی عفیفانه‌ای داشته‌اند که همواره زبان‌زد بوده و خوشبختانه تا امروز نیز همین‌گونه بوده است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب هم وظیفه‌ای شرعی و هم قانونی است، تصریح کرد: ممکن است برخی به مسائل شرعی تقید نداشته باشند، اما پایبندی به قانون قطعا لازم و مورد تاکید است و اهتمام دولت در این زمینه نیز اجرای قانون است.رئیس‌جمهور حیازدایی از جامعه ایرانی-اسلامی را از جمله توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران عنوان کرد و افزود: همه زنان و دختران کشور ما به حفظ عفاف و حجاب پایبندی دارند که ریشه در باورها و اعتقادات آنها دارد و اگر در مواردی هم بی‌توجهی نسبت به این مساله مشاهده شد، باید نسبت به آن تذکر داد و آن عده که با برنامه‌ریزی به دنبال هنجارشکنی هستند نیز با ضوابط قانونی با آنها برخورد خواهد شد. رئیسی در ادامه وظیفه دستگاه‌های مختلف نسبت به موضوع عفاف و حجاب را یادآور شد و گفت: اگر همه دستگاه‌ها به وظایف خود در این زمینه عمل کنند، قطعا بخش قابل توجهی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

همکاری دولت و مجلس برای گره‌گشایی از مشکلات

رئیسی در ادامه سخنانش به تشکیل مجلس دوازدهم اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت تشکیل مجلس جدید در زمان و موعد مشخص آن، اظهار کرد: از جمله انتظارات مردم از مجلس، همکاری با دولت برای گره‌گشایی از مشکلات کشور است و امیدواریم دور دوم انتخابات مجلس با مشارکت و حضور مردم هر چه باشکوه‌تر برگزار و شاهد تشکیل مجلس در موعد مقرر آن باشیم.

اطلاعات به‌روز از شرایط معیشتی مردم

رئیسی در پایان این گفت‌وگوی خبری گفت: ما به عهدمان با شما وفاداریم، حتما دولت صادق‌الوعدی خواهیم بود، یقین بدانید نیازها و مشکلات شما مساله ماست و تا رفع آنها از سوی دولت پیگیری خواهد شد. بنده به دلیل حضور در اجتماعات مردمی اطلاعاتم از شرایط معیشتی مردم و خواسته‌های مردم به‌روز است، اما همواره خود را به حضور در میان مردم محتاج می‌دانم و یکی از جلوه‌های مردمی بودن دولت نیز همین مساله است.

آمار بیکاری مشکل جدی نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در زمینه ایجاد اشتغال در کشور، گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت مانند موضوع مسکن وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال به عنوان نیاز کشور به مردم داده شد و امروز مفتخریم که به مردم عزیزمان اعلام کنیم که دولت به این وعده خود عمل کرده و براساس آمارها در ۳ سال گذشته قریب ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد شده است.رئیسی در ادامه تصریح کرد:  در این راستا در بعضی استان‌ها آمار بیکاری به ۵ درصد رسیده در برخی استان‌ها آمار بیکاری مشکل جدی نیست، اما در ۳ یا ۴ استان کشور همچنان نرخ بیکاری بالاست و دولت در تلاش است با ایجاد اشتغال آمار بیکاری در این استان‌ها را نیز تا پایین‌ترین حد ممکن کاهش دهد.

جلوه‌های نشاط اجتماعی در کشور

رئیسی در ادامه، حضور بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم کشورمان در رویدادهای فرهنگی و اماکن تفریحی و زیارتی در سال گذشته با وجود برخی مشکلات را از جلوه‌های نشاط اجتماعی جامعه برشمرد و افزود:  دولت فراهم کردن زمینه برای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر در جامعه به ویژه در میان نسل جوان کشور را وظیفه خود می‌داند و در این رابطه گام‌هایی برداشته شده که به ثمر رسیدن آنها بخش قابل توجهی از نیازها در این رابطه را مرتفع خواهد کرد.

171511853015278900 copy