اجازه برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه

بر این اساس، بندی به تبصره ۱۵ الحاق شد که طبق آن به دولت اجازه داده می‌شود ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام کند. با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دولت مکلف است از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ براساس قانون مزبور اعمال حساب نماید.

باید لایحه چند‌دوازدهم می‌دادند

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: بر اساس آنچه قاعده کار بود و در آیین‌نامه داخلی مجلس هم پیش‌بینی شده اگر بررسی بودجه در پایان سال به اتمام نرسد دولت باید لایحه چند دوازدهم بدهد و مجلس آن را تصویب کند. اما متاسفانه این کار انجام نشد و آقایان معتقد بودند که با همان احکامی که در مرحله اول بودجه به تصویب رسیده می‌توان کار اجرایی کشور را تا زمان تصویب جداول انجام داد. او ادامه داد: بنابراین دولت بودجه چنددوازدهم را به مجلس تقدیم نکرد و مجلس این استدلال را که با بخش اول بودجه دولت می‌تواند کارهای ضروری‌اش را انجام دهد، پذیرفت. امیدواریم که دولت در اجرا با مشکل مواجه نشود. سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به مجوز مجلس به دولت برای برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه تاکید کرد: روز گذشته در مجلس مجوزی به دولت داده شد تا زمانی‌که ارقام بودجه به تصویب برسد، بتواند کارهای ضروری مانند برخی درآمدها و برخی هزینه‌ها را انجام دهد تا بخش دوم بودجه به تصویب برسد.

هنوز مجمع نظر خود را نداده است

همچنین احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: جداول بودجه قطعا در مجلس بررسی خواهد شد و منتظر هستیم که جداول به صورت کامل در اختیار مجلس قرار گیرد. در حال حاضر احکام بودجه به تصویب رسیده و منتظر نظر نهایی مجمع تشخیص هستیم و هنوز نظر مجمع به مجلس ارسال نشده است. او با اشاره به مجوز مجلس به دولت برای برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه، ادامه داد: آنچه به تصویب رسید مصوبه قانون بودجه نیست، بلکه اختیاری به دولت برای هزینه‌کرد جاری داده شد. اما باید مرحله دوم بودجه به مجلس ارائه شود. نیازی نبود که دولت لایحه چند دوازدهم بدهد. بخش احکام بودجه به تصویب رسیده و ماهیتا بررسی بودجه با سال‌های قبل تفاوت دارد و نیازمند لایحه جدید نیست.

دولت دیگر برای هزینه‌کرد مشکلی ندارد

احمد دنیا‌مالی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: با توجه به تاخیری که در ارائه بودجه پیش آمد، بسیاری از دوستان باتجربه در مجلس در ابتدای بررسی این لایحه تاکید می‌کردند بودجه دو دوازدهم به مجلس ارائه شود و در زمان بیشتری بودجه را بررسی کنیم، اما این اتفاق نیفتاد. او خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت برای هزینه‌کرد خود مشکلی ندارد و می‌تواند به صورت علی‌الحساب هزینه‌های جاری‌اش را پرداخت کند.

جداول فروردین ماه تصویب می‌شود

همچنین علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: جداول بودجه ۱۴۰۳ بعد از عید نهایی می‌شود. اما چون احکام مصوب شده، دولت بر همین اساس می‌تواند بودجه را اجرا کند. بنابراین نیازی به لایحه دو ‌دوازدهم نیز نیست. ما جداول را هم در فروردین ماه مصوب می‌کنیم و تکلیف دولت به صورت کامل روشن می‌شود. او تصریح کرد: جداول پیوست بودجه سهم احکام را مشخص می‌کند که بعد از عید هم آن را می‌توان به تصویب برسانیم و مشکلی به وجود نمی‌آورد. اگر مجمع تشخیص چند ایراد ارجاع شده لایحه بودجه به این نهاد را حل کند، بودجه ۱۴۰۳ قابلیت اجرا دارد چون اصل بودجه، احکام است.