براساس قانونی که سال گذشته نمایندگان به تصویب رساندند دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را به صورت دو مرحله‌ای تقدیم مجلس کند و طبق این قانون دولت باید بخش اول لایحه را تا اول آبان هر سال به مجلس ارائه کند.

بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌‌‌نامه داخلی بخش اول لایحه بودجه شامل ماده واحده است که مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور؛ سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آنها از جمله: مالیات و حقوق و عوارض گمرکی، درآمد ناشی از فروش کالا، خدمات و حقوق مالکانه، منابع حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و گازی، منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم‌الشرکه و اموال دولت و واگذاری اوراق مالی اسلامی؛ ترازهای عملیاتی، سرمایه‌‌‌ای و مالی بودجه عمومی دولت؛ فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است.

بر اساس این ماده، هیات رئیسه موظف است پس از وصول بخش اول بودجه، بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در «سامانه قانون‌گذاری و نظارت مجلس»، بارگذاری و به کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون‌‌‌ها ارجاع کند. کمیسیون تلفیق هم موظف است ظرف پنج روز گزارش خود را در مورد رد یا تایید کلیات ماده واحده به هیات رئیسه مجلس ارسال کند. اما در حال حاضر مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است و دولت نیز بخش اول لایحه بودجه را تقدیم مجلس نکرده است.این در شرایطی است که پیش از این داود منظور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره زمان ارائه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی، گفته بود که براساس اصلاحیه آیین‌‌‌نامه داخلی مجلس، امسال باید بودجه را دو مرحله‌‌‌ای بدهیم‌.

بر این اساس مرحله اول بودجه که درباره کلیات و تبصره‌هاست تا اوایل آبان تحویل مجلس شود که ما این مرحله را آماده‌‌‌ کرده‌‌‌ایم، ولی نظر رئیس مجلس این بود که باید ما قانون برنامه هفتم را در بودجه سال آینده لحاظ کنیم، به همین جهت بنا شد منتظر باشیم تا پس از تصویب برنامه هفتم، لایحه بودجه را جمع‌‌‌بندی کرده و به مجلس ارسال کنیم و فکر می‌‌‌کنم در این شرایط تا آخر آبان لایحه را به مجلس ارسال کنیم.

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس که نسبت به عدم ارائه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس انتقاد داشت، گفت: متاسفانه لایحه برنامه هفتم توسعه به دلیل بررسی‌‌‌ها و بحث‌هایی که به دنبال داشت، با تاخیر به مجلس آمد و ما در مجلس از حداکثر زمان ۴۲ روزه‌‌‌ در اختیار استفاده کردیم و اکنون نیز در چهارمین هفته بررسی آن در صحن قرار داریم که همچنان ادامه دارد در حالی که تا برنامه هفتم توسعه تصویب نشود دولت چگونه می‌تواند بودجه را تنظیم کند؟

او تاکید کرد: ابتدا برنامه هفتم توسعه باید به دوستان-دولت- ابلاغ شود تا آنها بتوانند لایحه بودجه را بیاورند. رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به عدم ارائه بودجه ۱۴۰۳ در زمان قانونی، گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ باید به صورت دو مرحله‌‌‌ای به مجلس ارسال شود. در حال حاضر به خاطر بررسی برنامه هفتم در مجلس، لایحه بودجه هنوز به مجلس ارسال نشده است.

او ادامه داد: بودجه ۱۴۰۳ باید با توجه به برنامه هفتم توسعه تنظیم شود و تاجایی که اطلاع دارم دولت بودجه را بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه که به مجلس ارسال کرده است، تنظیم کرده است.  بنابراین اگر نیاز به اصلاح بودجه باشد در مجلس این اصلاح انجام می‌شود. اما محدودیت‌‌‌هایی برای نمایندگان در تلفیق و صحن علنی آمده و نمایندگان نمی‌توانند سقف بودجه را کم یا زیاد کنند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص زمان ارسال بودجه ۱۴۰۳ به مجلس تاکید کرد: دولت اعلام می‌‌‌کند که بخش اول بودجه ۱۴۰۳ آمده است، اما احتمالا ۲ یا ۳هفته آینده بودجه به مجلس ارسال می‌شود؛ در صورتی که برنامه هفتم تمام شود و مواد ارجاع‌شده به تلفیق بررسی و تمام شود.

 زارع تصریح کرد: دولت در ارائه لایحه بودجه در زمان مقرر تخلف کرده است و باید مرحله اول بودجه تا اول آبان ماه به مجلس می‌‌‌رسید. اما بررسی برنامه هفتم در مجلس طول کشید. دولت لایحه برنامه هفتم را با ۷۰۰بند به مجلس ارسال کرد و در کمیسیون تلفیق بندهای برنامه هفتم به حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ بند افزایش یافت. او در پایان خاطرنشان کرد:دولت می‌تواند بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس ارسال کند و البته ادعا می‌‌‌کند بودجه آماده است.