بن کوین خبرنگار سیاسی یکشنبه ۴ فوریه در روزنامه گاردین نوشت: بر اساس گزارش policyexchang که توسط مایکل فالون و جورج رابرتسون دو وزیر دفاع سابق حمایت می‌شود، بریتانیا همچنین باید حضور هوایی و دریایی خود در ایرلند شمالی را برای مقابله با تهدید فزاینده روسیه در جناح غربی بریتانیا گسترش دهد.

آنها در مقدمه این گزارش می‌گویند که بریتانیا و ایرلند در معرض خطر یک «تهدید حاد دریایی» هستند که ناشی از دکترین روسیه برای هدف قرار دادن شبکه‌ها و خطوط لوله زیر دریا و حضور کشتی‌های جنگی روسیه است. نگرانی‌ها در مورد عملیات اطلاعاتی روسیه در ایرلند و آسیب‌‌‌پذیری آن در برابر حملات سایبری نیز در این گزارش برجسته شده است، که به آنچه به عنوان «دستگاه دیپلماتیک روسیه در دوبلین» توصیف می‌کند، اشاره دارد. سفارت روسیه در برلین در سال ۲۰۲۲ سی کارمند داشت که بیشتر از کارمندان بسیاری از سفارتخانه‌های روسیه درکشورهای اروپایی بود که روسیه در آن زمان با آنها روابط نزدیک‌تری داشت. سایر شواهد ذکر شده شامل تلاش روسیه برای گسترش قابل‌توجه سفارت بود، اقدامی که در سال ۲۰۲۰ مسدود شد؛ یعنی هنگامی که دولت ایرلند مجوز برنامه‌ریزی را به این دلیل که «احتمالا برای امنیت و دفاع دولت مضر است» لغو کرد. چین یکی دیگر از نگرانی‌های مهم به دلیل پیشرفت‌های سریع تکنولوژیکی و نفوذ جهانی آن است.

در همین حال، کن مک کالوم، مدیرکل MI۵، مدعی شده که تهدید ایران نیز در حال برجسته شدن است. سال گذشته مقامات بریتانیا مدعی کشف حداقل ۱۰ تهدید توسط ایران شدند. در این گزارش آمده است که این یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر بوده که ایرلند سرمایه‌گذاری دیگران را «آزاد» کرده و بحث در مورد بی‌طرفی ایرلند را شدت بخشیده است. بحث در مورد بی‌طرفی در میان طبقات سیاسی ایرلند در دوران حمله روسیه به اوکراین، ورود پناهجویان اوکراینی، هجوم کشتی‌‌‌های روسی که مظنون به نقشه‌‌‌برداری کابل‌‌‌های زیر آب هستند و حمله باج‌‌‌افزاری در سال ۲۰۲۱ توسط باندهای مشکوک روسی تشدید شده است. رئیس‌‌‌جمهور ایرلند دولت این کشور را به دلیل راه‌‌‌اندازی بحث در مورد احتمال پیوستن به ناتو سرزنش کرد و گفت که وزرا با آتش بازی می‌کنند.

در این گزارش تلاش شده تا زنگ خطر را در مورد پیامدهای پیروزی شین فین در انتخابات ایرلند در سال ۲۰۲۵ به صدا درآورد. در این بیانیه آمده است: «اگر شین فین در سال ۲۰۲۵ پیروز شود، بریتانیا به همسایه غیرهمکار و احتمالا متخاصم در مواجهه با تهدیدهای رو به رشد خارجی نگاه می‌کند.» در حالی که شین فین در جمهوری ایرلند در حال صعود بود و اکنون پست وزیر اول در ایرلند شمالی را در اختیار دارد، در نظرسنجی‌ها در مرز جنوب افت کرده است. فالون و لرد رابرتسون دبیرکل سابق ناتو، از این واقعیت استقبال کردند که ایرلند چشم‌انداز دفاعی خود را مورد بازنگری قرار داده است - در حالی که سوئد و فنلاند نیز از بی‌طرفی دور شده‌اند - و از بریتانیا خواستند همسایه خود را تشویق کند تا دفاع را بر اساس توافق‌نامه دفاعی بریتانیا و ایرلند که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، تقویت کند.