تلاش دقیقه ۹۰ بریتانیا، فرانسه آلمان برای رسیدن به مصالحه با روسیه و چین بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به نتیجه نرسیده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد چین و روسیه با قطعنامه آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند. یک دیپلمات چین در سازمان ملل که به شرط عدم افشای نام گفت‌وگو می‌کرد گفت: «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به هر شکل آن فاقد مبنای قانونی است و تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای را تضعیف خواهد کرد.» وی همچنین گفت قطعنامه آمریکا شانسی برای تصویب ندارد.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که چین و روسیه می‌خواهند از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران منفعت ببرند. او گفت: «روسیه و چین منتظر زمانی هستند که بتوانند به ایران سلاح بفروشند.»

یک دیپلمات اروپایی که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو می‌کرد درباره تلاش‌های آمریکا در این زمینه گفت: «هدف دولت ترامپ نابودی توافق هسته‌ای ایران است.»

دولت آمریکا قرار است امروز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی بگذارد.

مجله فارن‌پالیسی در گزارشی چند روز پیش این قطعنامه را نمونه‌ای از سندی با ویژگی‌های «دیپلماسی ترامپ» توصیف کرده و نوشته است: «این قطعنامه جسورانه است و به دنبال تحمیل تعهدات حقوقی جامع به کشورها و ملزم کردن آنها به مقابله با کشتی‌های حامل بارهای ایران و توقیف آنها است.»

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علاوه بر این، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رسانه آمریکایی تصریح کرده قطعنامه آمریکا احتمالاً از حمایت اندک در میان متحدان اروپایی این کشور برخوردار خواهد شد، زیرا این کشورها فکر می‌کنند که تصویب چنین قطعنامه‌ای به نابودی توافق هسته‌ای برجام منجر خواهد شد.

چین و روسیه به صراحت اعلام کرده‌اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد؛ با این حال فارن‌پالیسی نوشته ممکن است کار اصلاً به نیاز به وتو هم نکشد زیرا  زیرا واشنگتن احتمالاً از ۹ رأی لازم برای تصویب قطعنامه خود نیز برخوردار نیست. 

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است. 

دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.