رئیس‌جمهور در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی و برای انجام سفری دو روزه روز گذشته به استان کهگیلویه و بویراحمد رفت. او پیش از این مهرماه دو سال قبل به این استان سفر کرده بود. درجریان این سفر سد چم‌شیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. همچنین با حضور رئیس‌جمهور مجتمع پتروشیمی گچساران به عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید. از سوی دیگر رئیسی روز گذشته در نخستین روز سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع عشایر این استان از آغاز عملیات اجرایی احداث  سد سقاوه خبر داد.

رئیسی در سفر استانی‌اش چه گفت‌؟

رئیسی در بدو ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان ظرفیت‌های خوبی دارد که تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان از آنها بهره بگیریم تا هم نیازهای مردم کهگیلویه و بویراحمد را تامین کند و هم باعث افزایش امید و اعتماد مردم شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در جمع عشایر دشت سقاوه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان را از راهکارهای موثر به صرفه شدن اقتصاد روستاییان و عشایر دانست و اظهار کرد: اینکه امام راحل فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند یک تعارف نیست و برای ما مسوولیت‌آفرین است، بنابراین مسوولان باید با حمایت از روند تولید در روستاها و در میان عشایر، نسبت به این ذخایر توجه ویژه و مناسب داشته باشند. رئیسی همچنین خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان را از راهکارهای موثر به‌صرفه‌شدن اقتصاد روستاییان و عشایر دانست.

به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولویت ما برای تامین مواد پروتئینی و لبنی تولیدات داخلی است، گفت: همه باید از افزایش تولیدات عشایر حمایت کنیم و اطمینان دارم با همت عشایر و حمایت دولت امکان تامین نیازهای پروتئینی کشور در داخل وجود دارد. رئیس‌جمهور در ادامه در آیین آغاز عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران، این مجتمع را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف و اظهار کرد: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این پروژه ارزش افزوده ایجاد می‌کند و جلوی خام فروشی را می‌گیرد، گفت: ایجاد اشتغال و رشد تولید از دیگر ویژگی‌های این پروژه عظیم است.

چه پروژ‌ه‌هایی افتتاح شد؟

 در جریان این سفر با حضور رئیس‌جمهور مجتمع پتروشیمی گچساران به بهره‌برداری رسید. این پروژه با اعتبار ۳/ ۱میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه بویراحمد است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد. ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که ۸۳درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اتیلن و ۸۴هزار تن C۳+ است. در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳هزار نفر که عمدتا از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند. رئیسی در ادامه برنامه‌های خود در سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد، سد چم‌شیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا را افتتاح و از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری کرد.

آب‌گیری سد چم‌شیر ۲۷ دی ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد. سد چم‌شیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۳/ ۲میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است. به گزارش «ایسنا» نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مگاوات (جمعا ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰کیلوولت چم‌شیر به شبکه سراسری متصل می‌شود. در ادامه برنامه‌های این سفر با حضور رئیس‌جمهورعملیات اجرایی لرزه‌نگاری و ذخیره‌سازی میدان گازی مختار آغاز شد. میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره‌شده، پس از ۱۱ سال انتظار در دولت ‌سیزدهم اجرایی شد.