روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته خبر تعویق در پرداخت حقوق فرهنگیان موجب نگرانی این قشر در نزدیکی عید نوروز و تعطیلات سال نو شد. عدم واریز کامل حقوق اسفندماه فرهنگیان در حالی بود که حتی قرار بود حقوق مربوط به رتبه‌بندی آنها نیز همزمان با حقوق اسفند‌ماه‌‌ پرداخت شود. وعده‌ای که آن هم عملی نشد و فرهنگیان با دریافت حقوق ناقص راهی تعطیلات نوروزی شدند. به دنبال این ماجرا رئیس‌جمهور به معاون اول خود دستور داد تا علت این اتفاق را بررسی کند. محمد مخبر نیز پس از بررسی موضوع، وزارت آموزش و پرورش را مقصر این اهمال معرفی کرد. در ادامه دهم فروردین اعلام شد که با مسوولان مقصر در تاخیر پرداخت حقوق فرهنگیان در سطح مدیران عالی آموزش و پرورش برخورد خواهد شد.

در کنار دولت، سازمان برنامه‌وبودجه نیز در اطلاعیه‌ای تاکید کرد کوتاهی از وزارت آموزش و پرورش بوده که لیست حقوق را بارگذاری نکرده است. این سازمان روز ۹فروردین ماه نیز در بیان علت تاخیر در پرداخت حقوق معلمان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور مقامات ارشد برای بررسی علت تاخیر پرداخت حقوق شب عید معلمان تصریح کرد علت تاخیر در پرداخت حقوق معلمان، عبور هزینه‌ها از سقف قانونی بوده است. در کنار این اظهارنظرها در خصوص مقصران عدم پرداخت کامل حقوق اسفند ماه معلمان، محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس روز ۱۲فروردین در گفت‌وگو با «ایسنا» از سفر زیارتی وزیر آموزش و پرورش به کربلا در شرایطی که هنوز حقوق فرهنگیان پرداخت نشده بود، خبر داد و گفت: طبق صحبت‌های انجام شده با وزیر آموزش و پرورش، معاونین و سازمان برنامه‌وبودجه، تاخیر در پرداخت پیش‌بینی می‌شد و مسوولان در جریان این پیش‌بینی قرار داشتند.

او همچنین با بیان اینکه عدم درک درست وزیر آموزش و پرورش و تیم مالی نسبت به این بحث و عدم همکاری درست سازمان برنامه‌وبودجه در نقطه پایانی باعث این اتفاقات شد، از کلید خوردن استیضاح وزیر خبر داد. با تمام اینها کار به استیضاح نکشید و با وجود تلاش‌های نوری برای حل ماجرا چند ساعت مانده به سال تحویل و عذرخواهی‌اش، ماجرای حقوق اسفند فرهنگیان ختم به خیر نشد و یوسف نوری مجبور به ترک کابینه شد. البته این تنها عدم پرداخت کامل حقوق اسفند ماه نیست که منجر به برکناری نوری یا آن‌طور که در خبرها آمده است استعفای او از وزارت آموزش و پرورش شده است. مشکلات پیش آمده بر سر راه رتبه‌بندی معلمان و عدم پرداخت حقوق مربوط به رتبه‌بندی بر اساس «رتبه استحقاقی» آنها در روزهای آخر سال نیز یکی دیگر از دلایل نارضایتی گسترده معلمان از وزارت آموزش و پرورش بود که در نهایت مهر پایان بر وزارت یوسف نوری زد. حالا قرار است با دستور رئیس‌جمهوری و مطابق قانون رضا‌مراد صحرایی تا معرفی گزینه جدید وزارت آموزش و پرورش به مجلس و کسب رای از سوی نمایندگان، به عنوان سرپرست به مدت سه ماه سکان این وزارتخانه را برعهده داشته باشد.

رضا مراد‌صحرایی متولد ۱۳۵۵ و دکتری زبان‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است که از اردیبهشت سال گذشته به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده است. در این میان بررسی‌ها در خصوص عدم پرداخت معوقات معلمان در مجلس ادامه دارد. همچنان‌که روز گذشته احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»، از تشکیل جلسه این کمیسیون برای بررسی موضوع رتبه‌بندی معلمان و پرداخت معوقات فرهنگیان با حضور مسوولان سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت آموزش و پرورش خبر داد. از سوی دیگر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره علل تاخیر در پرداخت حقوق معلمان گفت: طبق بررسی‌های بنده به این نتیجه رسیدم که هم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و اقتصاد و هم سازمان برنامه‌وبودجه در این موضوع یا قانون را اجرا نکرده یا ناقص اجرا کرده‌اند.

وی افزود: سایر دستگاه‌ها حقوق‌ها را تا اواخر اسفند ماه پرداخت کردند، اما حقوق فرهنگیان در روز ۲۹ اسفند پرداخت شده، بنابراین این موضوع را ما از طریق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه که در آن آمده، اگر قانون از سوی مسوولان اجرا نشود یا ناقص اجرا شود این به نوعی جرم شناخته شده و پرونده به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود، پیگیری می‌کنیم.

دلایل استعفای نوری چه بود؟

در این بین علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در خصوص علت استعفای وزیر آموزش و پرورش، گفت: بخش‌ عمده‌ای از استعفای وزیر آموزش و پرورش و پذیرش آن از سوی رئیس‌جمهور ناشی از عدم توانایی در برنامه‌ریزی درست جهت سامان‌دهی، تامین منابع و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان است. عدم توانایی در اجرای ماموریت‌های محوله به وزیر و عدم توانایی در تحقق برنامه‌های اعلامی وزیر آموزش و پرورش در روز اخذ رای اعتماد از مجلس نیز از دیگر دلایل استعفا و پذیرش آن است. او ادامه داد: ساختار نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، نحوه اجرای سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش و مفاهیم اصلی این سند، مدارس فرسوده، نداشتن الگو و برنامه منسجم برای حل معضل مدارس تخریبی، موضوع آموزش‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان، اشکالاتی که در برنامه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان مشاهده می‌شود از عوامل موثر در استعفای وزیر آموزش و پرورش است.

  این نماینده مجلس با اشاره به سفر وزیر آموزش و پرورش به کربلا در شرایطی که احکام رتبه‌بندی معلمان صادر نشده بود، تاکید کرد: ما هم شنیدیم که ایشان در اواخر سال گذشته به کربلا سفر کردند. صدور احکام رتبه‌بندی معلمان نباید به دقیقه نود گذاشته می‌شد. باید به نحوی عمل می‌شد که کار صدور احکام رتبه‌بندی معلمان حداکثر تا آذرماه سال ۱۴۰۱ انجام می‌شد. یزدی‌خواه در خصوص گزینه احتمالی وزارت آموزش و پرورش اظهار بی‌اطلاعی کرد.  همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس با اشاره به استعفای وزیر آموزش و پرورش، گفت: علت استعفای وزیر آموزش و پرورش را معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کردند. پرداخت حقوق رتبه‌بندی فرهنگیان در اسفند ماه به تاخیر افتاد و با بررسی‌هایی که دولت داشت، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد عامل اصلی این مساله وزیر آموزش‌وپرورش است.

متاسفانه حقوق فرهنگیان در اسفندماه پرداخت نشد و ناهماهنگی‌هایی در این خصوص اتفاق افتاد و معاون اول رئیس‌جمهور در این خصوص گزارش دادند.  او در خصوص گزینه وزارت آموزش و پرورش‌ ادامه داد: فعلا رئیس‌جمهور آقای صحرایی را به عنوان سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش معرفی کردند. طبق قانون سرپرست ۳ماه فرصت دارد تا بتواند شرایط وزارتخانه را سر و سامان دهد. در این زمان سرپرست قطعا با مجلس هم گفت‌وگو می‌کند و نهایتا دولت پس از ارزیابی‌های نهایی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می‌کند.