غلامعلی رجایی: کشور تاوان تندروی‌های افراطیون را می دهد

یک فعال سیاسی بیان کرد: از سال ۹۸ که قضیه بنزین پیش آمد به اعتبار و اعتماد عمومی لطمه وارد شده است که باید آن را به جامعه بازگردانیم.

غلامعلی رجایی ، درباره اینکه حدود ۳ ماه از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد و شواهد نشان می‌دهد دولت منتظر تکمیل کابینه با انتخاب وزیر آموزش و پرورش بود و از سوی دیگر علیرغم این‌که بارها عنوان کرده است معیشت مردم را به مذاکرات گره نمی‌زند اما شواهد امروز کشور چیزی دیگری می‌گوید، گفت: قاعدتاً این نقص عمدی نبوده است؛ یعنی دولت منتظر نبود یک وزیر انتخاب شود پس از آن‌که کابینه‌اش تکمیل شد، کارش را آغاز کند.

وی با اشاره به انتخاب یوسف‌نوری از سوی مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش به دلیل آنکه مسئولیت بالای ۲۰ میلیون دانش‌آموزان و کادر اداری گسترده کم نظیری را دارد باید انتخابی دقیقی برای وزیرش داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: معتقدم عدم انتخاب وزیر آموزش و پرورش در طول این مدت قاعدتاً  خلائی بود که  به واسطه ناپختگی دولت رئیسی به وجود آمد و انتخاب وزیر این وزارتخانه را به انتخاب سوم کشاند.

وی با بیان این‌که انتخاب وزیر آموزش و پرورش حداقل می‌توانست دو مرحله‌ای باشد، افزود: عجیب این است که در معرفی فرد دوم به آن شکل که باید ارزیابی صورت نگرفت. به اعتقاد من شاید معاون پارلمانی نتوانست به خوبی لابی و گزارش کند؛ چراکه معمولاً معاون پارلمانی وزارتخانه‌ها و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور کارشان پرداختن به این مسائل است و راحت می‌توانند با توجه به شرایط تصمیم بگیرند و حتی می‌توانند فردی را معرفی نکنند.

رجایی ادامه داد: حتی گاهی پیش می‌آید شب قبل از برگزاری جلسه رای اعتماد یک وزیر از برگزاری آن جلسه انصراف دهند. مشاهده کردم یکی دو ساعت قبل از برگزاری  رأی اعتماد در مجلس نامه‌ای نوشته می‌شود و در آن گفته می‌شود که نمی‌خواهند جلسه برگزار شود و اگر این کار در دفعات قبل برای معرفی وزیر آموزش و پروش در دولت رئیسی انجام نشد، به نظر من به علت بی‌تجربگی بود.

وی با اشاره به این‌که  دولت چندین مسئله پیش روی خودش دارد و باید به حل آن‌ها بپردازد، بیان کرد: اولین مسئله که از معیشت مردم می‌تواند مهم‌تر باشد، مسئله مذاکرات است؛چراکه معیشت مردم با این مذاکرات گره خورده است.

این فعال سیاسی عنوان کرد: پول‌های ایران در عراق، کره، هند و چین بلوکه شده است و این اصلا برای ما خوب نیست. از سوی دیگر بحث ارزش پول ما بسیار مهم است؛ زیرا به خاطر تحریم‌هایی که آمریکا ایجاد کرده است، پول ما همچنان به دلار تبدیل می‌شود که این امر کماکان مشکل‌ساز است.

وی ادامه داد: مشاهده می‌کنیم دلار بالا برود ارزش پول ملی ما کم می‌شود. امروز ارزش کالا و اقلام بیشتر از درآمد مردم است بنابراین باید مذاکرات را دو طرف به نتیجه برسانند چراکه هر دو نیازمند این مسئله هستند و باید با هم کنار بیایند و یک بازی برد-برد را شروع کنند که البته به نظر می‌رسد این آمادگی در دو طرف وجود دارد. 

مشکلات به حدی زیاد شده که مردم توان ایستادگی ندارند/ کشور تاوان تندروی‌های گروهی از افراطیون را می‌دهد/ باید اعتبار و اعتماد اجتماعی را بازگردانیم/ برخی مشکلات با دستور حاکمیتی متوقف می‌شود

رجایی خاطرنشان کرد: اگرچه می‌گوئیم مذاکرات و تحریم‌ها نقشی ندارد و ما ایستادگی می‌کنیم اما این ایستادگی در داخل هم حدی دارد، گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم مشکلات به حدی زیاد می‌شود که مردم دیگر توان ایستادگی ندارند و این عدم ایستادگی منجر به نافرمانی مدنی می‌شود بنابراین باید مذاکرات صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: مسئله بعدی که من نگرانش هستم تیمی است که در مذاکرات شرکت می‌کند این تیم کم‌تجربه است و حتی در این سطح برجام، بی‌تجربگی است، بهتر بود آقای رئیسی حداقل افراد حاضر در مذاکرات را یکسال عوض نمی‌کرد تا  مذاکرات را پیش ببرند بعداً تیمی را جایگزین می‌کرد اما متاسفانه این کار را انجام نداد، البته امیدوارم با همین تیم هم بتوانیم از این تنگنا با آسیب کمتری عبور و بر مدار واقعی‌بینی عمل کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که محور بعدی که بسیاز حائز اهمیت است حل مسائل منطقه‌ای به خصوص با عربستان است، گفت: به اعتقاد من از اوجب واجبات است که مشکلات ما با عربستان حل شود و آقای رئیسی می‌تواند یک نقش فردی مستقل در این میان ایفا کند تا ما روابط نو و حسنه‌ای را با این کشور برپا کنیم.

وی تاکید کرد: ایران و عربستان دو کشوری هستند که در جهان اسلام اثرگذارند و نقش بی‌بدیلی دارند و این رابطه هم به نفع ایران و هم به نفع عربستان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: متاسفانه کشور تاوان تندروی‌های گروهی از افراطیون را می‌دهد که فکر می‌کردند کار انقلابی انجام می‌دهند در صورتی که تا امروز این‌گونه نبوده و این کارها به منافع درازمدت و کوتاه‌مدت ما ضرر رساند و ما از این قضیه لطمه خوردیم.

وی تاکید کرد: قطع رابطه ما با عربستان یا عربستان با ما قابل جبران نیست و در این مسئله سال‌ها عقب‌گرد داشته‌ایم. 

رجایی افزود: مسئله مهم بعدی بازگشتن اعتبار و اعتماد اجتماعی است که به جد معتقد هستم باید به جامعه بازگردد. امروز در گوشه و کنار کشور ما بحث آب است. در شهرهایی همچون اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مشکل آب داریم، مسئله آب مسئله بسیار مهمی است و به نظر می‌رسد دولت باید یک برخورد ویژه و خاص بر اساس عدالت با این مساله داشته باشد.

وی تاکید کرد: پاسخ به مسئله کم آبی باید به بر اساس عدالت باشد نه مطالبه؛ اینکه مردم سه هفته بروند جایی تحصن کنند و برایشان از جای دیگر آب بیاورند  درست نیست. این رفتارها قاعدتاً از عدالت به دور است ما باید یک تغییر نگرش جدی داشته باشیم تا مشکلات حل شود.

رجایی گفت: برخی از مشکلات می‌تواند با دستور حاکمیتی متوقف شود به طور مثال هنگامی که سیل آمد همه ارکان نظام وارد شدند؛ بنابراین در مسائلی همچون محیط‌زیست، خشکسالی، آب و غیره می‌توان چنین برخوردی داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: به نظر می‌رسد از سال ۹۸ که مسئله‌ بنزین پیش آمد یک شکاف و گسستی بین مردم و نظام ایجاد شده است که قاعدتاً نمی‌شود انکارش کرد به طوری که ما یکی از نمودهای این شکاف را در حضور کم مردم در انتخابات مشاهده کردیم و این امر به سادگی قابل جبران نیست.

وی تاکید کرد: خوشبختانه دولت آقای رئیسی آهنگ مبارزه با فساد دارد و چه خوب است یک مقدار جدی‌تر به این کار بپردازد و به مردم اطلاع‌رسانی کند تا آنان باور کنند این دولت با فساد و ویژه خواری‌ها مانند آنچه‌ که در هفت تپه و دشت مغان اتفاق افتاد مبارزه می‌کند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: یک جا و زمانی مشخص کنند و اموال را  مجددا به مردم و بیت‌المال بازگردانند تا مردم احساس کنند این دولت کاستی‌های گذشته را جبران می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.