به این ترتیب مطابق جدیدترین گزارش وزارت بهداشت که جمعه‌شب از وضیعت کرونا درکشورمنتشر شده، تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۶۲ به ۱۰۱شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۸۲ به ۳۴۰شهر کاهش داشته است. در مجموع هرچند درحال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست؛ اما هفت شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. همچنین این گزارش از سه‌رقمی شدن موارد شناسایی بیماران جدید کرونا در کشور خبر می‌دهد. به این ترتیب حالا کشور به‌طوررسمی وارد موج هشتم کرونا شده است. این درحالی است که تنها یک هفته از هشدار وزارت بهداشت درباره ورود سویه جدید و شناسایی مواردی از ابتلا به سویه جدید کرونا می‌گذرد.

براین اساس به نظر می‌رسد همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت و کارشناسان هشدار داده‌اند شدت انتقال سویه جدید کرونا که از آن به‌عنوان سویه XBB.۱.۵ و از نوادگان سویه اُمیکرون XBB یاد می‌شود، بیش از سویه‌های قبلی است و احتمالا افراد بیشتری را درگیر خواهد کرد. این سویه که از ترکیب دو سویه پیشین با عناوین BA.۲.۷۵ و BA.۲.۱۰.۱ به وجود آمده است بنا به گفته ماریا ون کرخوو، مسوول فنی بخش کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سرایت‌پذیرترین زیرسویه شناسایی‌شده کروناست. باوجوداین هنوز اطلاعات زیادی از این سویه جدید دردست نیست. اطلاعات موجود حاکی از آن است که نواده اُمیکرون اگرچه رشد انتقال سریعی در برخی کشورها داشته اما در مقابل دربرخی کشورهای دیگر سرایت آن با سرعت کمتری صورت گرفته است.

همچنین به گفته دانشمندان تاکنون به واکسن‌های موجود دردنیا پاسخ نداده است و به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از واکسن‌های ساخته‌شده تاکنون نتواسته‌اند روی این سویه جدید اثرگذار باشند. ازهمین رو افرادی را که از یک دوره قبلی ابتلا به بیماری کووید بهبود یافته‌اند، دوباره مبتلا می‌کند. دراین میان برخی اطلاعات نیز حاکی از آن است که احتمالا افرادی که پیش از این به سویه اُمیکرون مبتلا شده‌اند درمقابل این سویه ایمنی بیشتری خواهند داشت یا شدت بیماریشان کمتر از دیگران خواهد بود. با تمام اینها با توجه به اینکه اطلاعات موجود درباره شدت وخامت بیماری کووید بر اثر ابتلا به سویه XBB.۱.۵ و افزایش خطر مرگ محدود است، «ریان گریگوری» یکی از متخصصان زیست‌شناسی فرگشتی نام «کراکن» (Kraken) را به‌عنوان نام غیر رسمی برای این سویه جدید انتخاب کرده است. نامی که به گزارش «ایسنا» ازهیولای دریایی اساطیری گرفته شده است و با توجه به‌شدت بیماری زا بودنش می‌تواند لقب مناسبی برایش باشد.

 فارغ از نامی که این سویه جدید این روزها در دنیا با آن درفضای مجازی شناخته می‌شود، نواده اُمیکرون درحال تاختن درجهان است. بااین حال به نظر می‌رسد که ورود سویه جدید کرونا به کشور هنوز از سوی دولتمردان جدی گرفته نشده است و تنها بر تکمیل واکسیناسیون و لزوم کنترل مرزها آن هم درحد حرف اکتفا کرده‌اند. درواقع هرچند این ویروس با شدت انتقال بیشتری درحال گردش دردنیا است و چرخش فاتحانه خود را در ایران هم آغاز کرده است؛ اما عملا شاهد اقدامات پیشگیرانه جدی از سوی دولت برای کنترل موج هشتم کرونا که تازه جان گرفته است، نیستیم. اقداماتی که می‌تواند از تبعات موج پیش‌رو کم کند. موجی که بنا به گفته کارشناسان تا عید نوروزدرکشور باقی خواهد ماند و هفته اول بهمن با اوج آن روبه‌رو خواهیم شد.

سویه تازه‌نفس کرونا روز گذشته دراولین روز رکورد شکنی خود با مبتلا کردن ۱۰۷نفر و بستری شدن ۶۵نفر نشان داد که می‌تواند ظرف یک روز آمار ابتلا و بستری را جابه‌جا کند. سه رقمی شدن موارد ابتلا به کرونا درحالی است که طی چندماه گذشته میزان موارد ابتلا دورقمی بود. همچنان‌که روز جمعه ۷۷بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۴۱نفر از آنها بستری شده بودند. همزمان با افزایش موارد ابتلای رسمی به کرونا و به تبع آن افزایش مراجعه به مراکز درمانی، محمدرضا هاشمیان، نایب رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اعلام آمادگی بخش‌های ویژه بیمارستانی در مواجهه با موج جدید کرونا تاکید کرد: اگر نیازهای دارویی بخش‌های ویژه برآورده شود به خوبی از این همه‌گیری نیز گذر خواهیم کرد.