چرا مجلس ناراضی است؟

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از عدم تحقق شعارهای دولت، گفت: عملکرد وزرای کابینه آقای رئیسی حتی نسبت به دولت‌های اصولگرا بسیار ضعیف است و بدترین عملکرد را دارند. شعارهایی که آقای رئیسی در بدو شروع به کار در مجلس و کشور دادند به نتیجه نرسیده است. یکی از این شعارها اشتغال است که ایشان اعلام کردند یک میلیون شغل ایجاد می‌کنند. اما با فیلتر پلتفرم‌های خارجی بدون داشتن جایگزین، چندصدهزار شغل را از دست دادیم و این موضوع در کشور نارضایتی ایجاد کرد.  او ادامه داد: همچنین آقای رئیسی شعار یک میلیون مسکن در سال را دادند، اما بر اساس آماری که دولت ارائه کرده ۷۰ درصد این شعار عملیاتی نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به کارت زرد مجلس به وزیر صمت، تاکید کرد: قرار بود دولت حدود ۲۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کند، اما متاسفانه به دلیل لابی که وزارت صمت با تولیدکنندگان خودروی داخلی دارد دولت به بهانه‌های مختلف اجازه واردات خودرو را نداده است. در حالی که برای واردات خودرو قانون نوشتیم. بنابراین خودروی بی‌کیفیت داخلی با قیمت بالا را به فروش می‌رسانند و مردم مجبور به استفاده از خودروی بی‌کیفیت با قیمت نجومی هستند.  محمود‌زاده با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: در کشور به‌شدت با کمبود دارو مواجه هستیم و قیمت‌ها چند برابر شده است. سرم و داروی سرماخوردگی برای کودکان پیدا نمی‌شود در حالی‌که بر اساس قانون اساسی وظیفه دولت حفظ سلامت جامعه است.

از سوی دیگر وزارت بهداشت می‌گوید ما توان صادرات دارو را داریم، اما دارویی که می‌خواهند صادر کنند کجاست؟  او با اشاره به مشکلات موجود در حوزه وزارت جهادکشاورزی گفت: مرغدار مجبور است مرغی که حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان برایش تمام می‌شود را به قیمت ۴۰ هزار تومان بفروشد. در این شرایط مرغدار برای سال آینده جوجه‌ریزی نمی‌کند و همین امر موجب افزایش قیمت مرغ به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. چون سیاست‌ها غلط است. همچنین مرغدار بعد از سه ماه از واریز پول نهاده دامی دریافت می‌کند و در این سه ماه باید از بازار آزاد نهاده تهیه کند که همین امر روی قیمت تمام شده مرغ تاثیر می‌گذارد. این مورد در سوخت هم صادق است و در فصل زمستان مرغدار نمی‌تواند برای دریافت سوخت ۱۵روز صبر کند و از بازار سوخت تهیه می‌کند که این مورد هم بر قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد. بنابراین سیاست‌های غلط دولت باعث افزایش قیمت تمام شده برخی محصولات می‌شود. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: به آقای رئیسی توصیه می‌کنم تا مشکلات پیچیده‌تر نشده کابینه‌اش را تغییر دهد و افرادی را به کابینه بیاورد که توانمند و کاربلد باشند. آقای رئیسی نباید برای انتخاب وزرا تنها به دایره محدودی از هم‌حزبان و همفکران مراجعه کند، بلکه می‌توانند بدون نگاه سیاسی از مدیران موفق استفاده کنند چون کشور به این افراد نیاز دارد. دولت اگر چنین اقدامی را انجام ندهد مجلس مجبور به استیضاح وزرای کابینه دولت است و اگر بیش از ۵۰ درصد کابینه دولت عزل یا استیضاح شوند دولت مجبور است برای کل کابینه مجدد رای اعتماد بگیرد.

دولت به تغییرات تن می‌دهد؟

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از عملکرد برخی از وزرای دولت، گفت: وضعیت مشکلات کشور و مطالبات مردم بیش از توان برخی از وزرا است. من با استیضاح وزیر صمت مخالف بودم، اما از انتقاداتی که روز گذشته علیه وزیر بود حمایت کردم چون وزیر صمت در بحث خودروسازی ضعیف عمل کرده است. رحیمی‌جهان‌آبادی ادامه داد: این کارت زردها پیام واضحی از سوی مردم به دولت است. مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند و توقع و مشکلات مردم بیش از توان برخی از وزرا و کابینه است.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد کارت زرد به وزرای دولت ادامه داشته باشد و حتی به استیضاح یک یا دو وزیر هم ختم شود. بهتر است که دولت به مطالبه مردم و مجلس توجه بیشتری داشته باشد. اگر دولت به این انتقادات توجهی نشان ندهد، مجلس در قبال برخی از وزرا اقدام جدی‌تری انجام می‌دهد.  این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه احتمال استیضاح کدام وزیر در مجلس بیشتر است، گفت: احتمال استیضاح وزیر صمت، وزیر بهداشت، وزیر جهادکشاورزی، وزیر فرهنگ و وزیر علوم در مجلس وجود دارد و انتقادات مردم نسبت به عملکرد این وزرا زیاد است. از وزیر علوم انتقادات زیادی نسبت به وضعیت دانشگاه‌ها و نحوه اداره دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. همچنین مردم مشکلات عدیده‌ای را در خصوص عملکرد وزیر جهادکشاورزی مطرح می‌کنند. 

همچنین جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به کارت زرد مجلس به وزیر صمت، خاطرنشان کرد: مردم از افزایش قیمت خودرو نگران و ناراضی هستند. وزیر صمت چندین بار قول دادند که اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهیم و حتی گفتند قیمت خودرو کاهش می‌یابد. ما نمی‌گوییم قیمت خودرو کاهش یابد، اما حداقل انتظار این است که قیمت‌ها‌ ثابت باشد و این یک تلنگری به وزیر و دولت است که عملکردشان را اصلاح کنند.  او گفت: انتقادات اگر سازنده باشد و موجب اصلاح شود بسیار خوب است. اگر مجلس در خصوص سوال یا استیضاح جدی‌تر از گذشته عمل می‌کند قطعا به دلیل این است که به دنبال اصلاح امور است. اصلاح امور به نفع دولت است و ما به دنبال لجبازی با دولت نیستیم.  این نماینده مجلس ادامه داد: نگاه دولت به مجلس نباید این باشد که مجلس در فاز تقابل و عناد است، بلکه عملکرد مجلس در باب تعامل و کمک به دولت است. 

رشیدی‌کوچی گفت: اگر استیضاح برخی از وزرا در مجلس قطعی و اعلام وصول شود به نظر می‌رسد که رای می‌آورد.  او در پاسخ به این پرسش که استیضاح کدام وزیر در مجلس جدی است، تاکید کرد: در حال حاضر استیضاح وزیر بهداشت در اولویت است و این استیضاح بسیار قوی است. اما آقای رئیس‌جمهور اخیرا اعلام کرد که به زودی تغییراتی را در راستای تقویت دولت خواهیم داشت. اگر هم مجلس اقدامی انجام می‌دهد در همان راستا باید تعریف شود.  این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: احتمال استیضاح وزرا یا افزایش کارت زرد به وزرای کابینه دولت با توجه به شرایط کشور وجود دارد.