واکنش جهانی به تروریسم در شاهچراغ

به گزارش «ایسنا»، داعش در گزارش خود آورده است که یکی از عناصر این گروهک وارد حرم شد و اسلحه خود را به سوی افرادی که آنها را مشرکان و رافضی خوانده، گرفت و ده‌‌‌ها نفر کشته و زخمی شدند. گروهک تروریستی داعش در گزارش خود آورده که داستان انتقام هنوز فصل‌‌‌های خود را کامل نکرده است.

احضار سفیر آلمان

در پی وقوع این حادثه، «هانس ادو موتسل» سفیر آلمان در تهران، صبح روز پنج‌شنبه از سوی علی باقری، معاون سیاسی به وزارت امور خارجه احضار شد. به گزارش «ایسنا»، در واکنش به مواضع مداخله‌جویانه وزیر امور خارجه آلمان، در جریان این احضار، باقری با اشاره به اظهارات برخی مقامات آلمانی در تحریک اغتشاش و قانون‌‌‌شکنی در ایران، اینگونه موضع‌گیری‌‌‌های غیرمسوولانه را مغایر با قواعد و اصول حقوق بین‌الملل و ناسازگار با سنت روابط طولانی دو کشور توصیف کرد و آن را غیرقابل قبول دانست. باقری با اشاره به حمله تروریستی عناصر تکفیری به زائران بی‌گناه حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) شیراز، این‌گونه اقدامات تروریستی را در امتداد تحرکات خشونت‌طلبانه و هرج‌ومرج طلبانه‌ای دانست که متاسفانه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا حامی و مروج آن بوده‌‌‌اند. سفیر آلمان در پاسخ گفت که نظرات طرف ایرانی را به مقامات ذی‌ربط در برلین منعکس خواهد کرد. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان نیز در اقدامی متقابل سفیر ایران را احضار کرده است.

پروژه چندلایه ناامن‌سازی ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز روز پنج‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به حمله تروریستی به شاه‌چراغ نوشت: «این جنایت، نیات شوم مشوقان ترور و خشونت در ایران را کاملا روشن ساخت. اطلاعات موثقی موجود است که دشمنان، پروژه چندلایه ناامن‌سازی ایران را طراحی کرده‌‌‌اند.» وی افزود: «بی‌‌‌تردید اجازه نمی‌‌‌دهیم منافع و امنیت ملی ایران بازیچه دست تروریست‌‌‌ها و مداخله‌‌‌گران خارجی مدعی حقوق بشر قرار گیرد.» همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه‌شب با اشاره به حادثه تروریستی شیراز گفت: «شاهچراغ ایران به خون نشست.» کنعانی در صفحه توییتر خود نوشت: «مدعیان دروغین حقوق بشر ‬در پس اظهارات به‌ظاهر بشردوستانه و ادعاهای واهی خود، دقیقا همین صحنه‌‌‌های خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم ایران را می‌‌‌خواستند. برای آنان هدف، وسیله را توجیه می‌کند.»

کنعانی روز پنج‌شنبه نیز در توییت دیگر با انتشار تصاویری از حادثه تروریستی شاهچراغ نوشت: «حمله تروریستی به زائران شاهچراغ، شلیک به ایران و تن به تن ایرانیان است. تجربه نشان داده جایی که سیاست‌هایشان کارساز نباشد، اقدام تروریستی را انتخاب می‌کنند. تروریست‌‌‌هایی به خط شدند که نه حرم امن می‌‌‌شناسند و نه زن و کودک!» وی افزود: «نتیجه دهه‌‌‌ها سیاست آمریکا و متحدانش در منطقه، ویرانی و مرگ میلیون‌‌‌ها انسان بود و در ۴۰روز اخیر نیز در پس اظهارات به‌ظاهر بشردوستانه، دقیقا همین صحنه‌‌‌های خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم ایران را می‌‌‌خواستند و همانانی که تروریسم را به خوب و بد تقسیم کردند، خشونت را نیز به خوب و بد تقسیم می‌کنند!! و با تمام توان خویش، هم از خشونت و هم از ترور علیه مردم ایران حمایت می‌کنند.» به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، ایران قوی، آرام و یکپارچه خواسته آنان نیست، اما تحقق آرزوهای شومشان را هرگز نمی‌‌‌بینند. نمی‌‌‌گذاریم که ببینند…

پیام پوتین به رئیسی

همچنین کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) روز پنج‌شنبه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی پیامی به ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز را به وی تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین در ادامه پیام خود آمادگی روسیه برای افزایش همکاری با ایران به‌منظور مقابله با تروریسم را اعلام کرد و افزود: «تصور جنایتی وحشتناک‌‌‌تر از قتل غیرنظامیان - از جمله زنان و کودکان - در داخل دیوارهای یک ‌زیارتگاه مذهبی دشوار است.» پوتین ادامه داد: «تروریسم نه‌تنها قوانین، بلکه هنجارهای اخلاقی انسانی را نیز نقض می‌کند.» از سوی دیگر رئیس‌‌‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در خصوص ترور حاج قاسم سلیمانی گفت: «آنها (غرب) ژنرال سلیمانی را کشتند؛ در حالی که وی نماینده دولت ایران در بغداد بود و سپس به جرمشان اعتراف کردند. این دیگر چیست؟ ما در کجا زندگی می‌‌‌کنیم؟»

نیکول پاشینیان نخست‌‌‌وزیر ارمنستان، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌‌‌جمهور بلاروس، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیام‌‌‌هایی جداگانه به رئیس‌‌‌جمهور کشورمان حادثه تروریستی شیراز را تسلیت گفته و آن را محکوم کردند. همزمان ‌مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد این حمله تروریستی گفت: «ما از وقوع حادثه تروریستی شیراز شوکه شدیم و آن را به‌شدت محکوم می‌‌‌کنیم. چین با هرگونه اشکال تروریسم مخالف است و قاطعانه از دولت و ملت ‎ایران در مقابله با اقدامات تروریستی و افراط‌‌‌گرایی و حفظ صلح و ثبات ملی آن کشور حمایت می‌کند.»

واکنش اروپا

این حمله تروریستی واکنش کشورهای اروپایی را نیز به همراه داشت؛ در این زمینه پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «اتحادیه اروپا قویا حمله تروریستی علیه حرم مطهر شاه‌چراغ شیراز را محکوم می‌کند. این حمله - که داعش مسوولیت آن را برعهده گرفته است - نمونه دیگری از حملات تروریستی است که جان شهروندان بی‌‌‌گناه را هدف قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا به خانواده قربانیان این حمله تسلیت می‌‌‌گوید.» وی در توییت دیگری اضافه کرد: «اتحادیه اروپا در عین حال شرایط ایران را از نزدیک دنبال می‌کند. اتحادیه اروپا از مقامات می‌‌‌خواهد که از خشونت پرهیز و از آزادی و حقوق شهروندانشان اطمینان حاصل کنند.»

سفیر آلمان در تهران نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «از خبر حمله وحشتناک به حرم شاهچراغ در شیراز و قتل انسان‌‌‌های بی‌گناه عمیقا متاثر و غمگین شدم. من به یاد بازماندگان قربانیان هستم و برای مجروحان آرزوی بهبودی و شفای عاجل دارم.» همزمان پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند با انتشار پیام تسلیت به مردم ایران تاکید کرد که کشورش تروریسم را در هر شکل و ظاهری به‌شدت محکوم می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از دیگر چهره‌‌‌هایی بود که این حمله تروریستی را محکوم و در بیانیه‌‌‌ای بر لزوم مجازات عاملان این جنایت تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» در این بیانیه آمده است: «این‌گونه اقدامات که مکان‌‌‌های مذهبی را هدف قرار می‌دهند، بسیار شنیع و شرم‌‌‌آور هستند.»

محکومیت منطقه‌‌‌ای

از سوی کشورهای منطقه نیز شاهد پیام‌‌‌هایی در راستای محکومیت این حمله بودیم. از جمله وزارت خارجه عراق، لبنان، کویت، امارات، قطر، بحرین، ترکیه، عمان، سوریه، جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌‌‌های جداگانه‌‌‌ای حمله تروریستی شیراز را محکوم و مخالفت خود را با این‌گونه حرکات تروریستی و افراط‌‌‌گرایانه اعلام کردند.  در بخشی از بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: «این حمله تروریستی بار دیگر نشان داد که تروریسم به یکی از ابزارهای اصلی سیاست آمریکا برای بر هم زدن صلح و ثبات سایر کشورها با هدف وابستگی آنها به آمریکا تبدیل شده است.» وزارت خارجه مصر و ونزوئلا نیز در بیانیه‌‌‌های جداگانه‌‌‌ای حمله تروریستی در شاهچراغ شیراز را محکوم کردند.

بیانیه طالبان علیه داعش

از دیگر طرف‌‌‌هایی که این حمله را محکوم کرد، طالبان بود. به گزارش «ایسنا»، ذبیح‌‌‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: «امارت اسلامی حمله وحشیانه علیه نمازگزاران و زائران در شیراز ایران را شدیدا تقبیح می‌‌‌نماید و با خانواده‌‌‌های قربانیان و تمام مردم ایران ابراز همدردی می‌کند.» در این توییت آمده است: «متاسفانه فتنه‌‌‌انگیزهای تکفیری در افغانستان نیز چند بار مردم بی‌گناه را هدف قرار داده‌‌‌اند، آنها دشمنان اسلام و مسلمانان هستند.» حامد کرزی، رئیس‌‌‌جمهور پیشین ‎افغانستان نیز حمله تروریستی به زائران زیارت شاهچراغ در شهر ‎شیراز‎ (ایران) را شدیدا تقبیح و محکوم کرد و آن را خلاف تمام موازین دینی و ارزش‌‌‌های انسانی دانست.

واکنش جنبش‌‌‌های اسلامی

همچنین این جنایت از سوی برخی اشخاص و جنبش‌‌‌های اسلامی منطقه مورد تقبیح قرار گرفت؛ از جمله، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در اظهاراتی حمله تروریستی شیراز را به رهبر انقلاب اسلامی و دولت و ملت ایران و خانواده شهدا تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از المیادین، وی تاکید کرد: «به مردم ایران می‌گویم کسی که اغتشاشات را در ایران هدایت می‌کند، همان کسی است که قاتلان را به شیراز فرستاد.»

نصرالله با اشاره به اینکه دولت‌های آمریکا زمینه انتقال سران و عناصر داعش و دیگر گروه‌های تکفیری به افغانستان را فراهم کردند و وظیفه امروز داعش خدمت به آمریکاست، گفت که این گروه تروریستی در افغانستان است تا ملت افغان و ایران و کشورهای همسایه را هدف بگیرد. سیدحسن نصرالله تاکید کرد: «اگر مبارزه و جهاد حاج قاسم‌سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و سید بدرالدین نبود، آنچه در شیراز رخ داد هر روز در ایران و در تمام منطقه رخ می‌داد.» وی در نهایت افزود: «حمله‌ای که در شیراز رخ داد بسیار فجیع و دردناک بود و ملت ایران با توطئه خطرناکی روبه‌روست.»

همچنین سید‌عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی با محکوم‌کردن حادثه تروریستی شاهچراغ، این حادثه را به رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت.از سوی دیگر جنبش حماس در بیانیه‌‌‌ای حمله تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز را به‌شدت محکوم کرد. پیش از این نیز جنبش جهاد اسلامی فلسطین حمله تروریستی شیراز را محکوم کرده بود. مجمع جهانی بیداری اسلامی هم با تسلیت، این حمله جنایتکارانه را محکوم و خواستار همبستگی و اتحاد ملت بزرگ ایران در برابر توطئه دشمنان شد. همچنین فرماندهان و رزمندگان لشکر فاطمیون در بیانیه‌‌‌ای حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن‌‌‌ موسی (ع) شیراز را محکوم کردند.