چند روز پیش لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته بود: دولت‌های غربی فقط هدف‌شان این است که ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند، ولی ما مخالفت می‌کنیم.  این سخنان با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی مواجه شد. روز گذشته نیز در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه سوالی در این خصوص از وی پرسیده شد که کنعانی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: وزارت خارجه حتما نسبت به این‌گونه موضوعات و مسائل حساسیت دارد و بر مبنای مسوولیت‌ها و وظایف ذاتی خود عمل می‌کند.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما باید تلاش کنیم که از دامن‌زدن به موضوعاتی که می‌تواند موجب بروز حواشی غیرضروری در مناسبات ما با همسایگان و کشورهای منطقه شود خودداری و تلاش کنیم که با نگاه واقع‌بینانه به قضایا نگاه کنیم. سخنگوی وزارت خارجه گفت: من باید اظهارات آقای جاگاریان را دقیق بخوانم و ببینم نظر ایشان چه میزان با آنچه شما مطرح کردید انطباق دارد و اجازه می‌خواهم که فضای جلسه را تبدیل به قرائت بیانیه سیاسی علیه دیگر کشورها نکنید.

این نخستین بار نیست که سخنان سفیر روسیه در ایران جنجال‌برانگیز می‌شود. پیش از این هم در زمستان سال گذشته، انتشار عکسی از ادای احترام سفیر روسیه در تهران به یادمان سفیر اسبق این کشور در ایران موجی از خشم کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت. ماجرا از این قرار بود که سفارت روسیه در ایران با انتشار عکسی در توییتر اعلام کرد که سفیر این کشور به مقام گریبایدوف، سفیر اسبق این کشور در ایران که به دلیل رفتار خارج از عرف به قتل رسیده بود، ادای احترام کرده است. پس از انتشار این پست تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی با انتشار پیام‌هایی از اقدام سفارت روسیه انتقاد کردند. پیش از این هم مرداد ماه سال گذشته انتشار عکس سفرای روسیه و بریتانیا برای یادآوری کنفرانس تهران در سال ١٣٢٢ توسط سفارت روسیه با واکنش مردم و مقامات ایران همراه شد تا جایی که وزارت خارجه سفرای انگلیس و روسیه را احضار کرد. همچنین درپی انتشار این عکس، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه سابق کشورمان از انتشار عکس سفرای روسیه و انگلیس انتقاد کرد و نوشت: مردم ایران نشان داده‌اند که سرنوشت آنها دست سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی نیست.

اردیبهشت سال جاری نیز سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفته بود: من بارها و با صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ام که دو مساله عمده مانع ورود شهروندان روس و نه تنها گردشگران به ایران می‌شود. یکی مساله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور، اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است. این سخنان نیز واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. با این حال او در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه شرق یک بار دیگر سخنان پیشین خود را تکرار کرد و گفت: مگر چیزهای غلطی گفتم؟ مشروب اینجا مجاز است؟ بی‌حجاب‌بودن اینجا مجاز است؟ پس چرا به ما حمله کردند؟