عبدالرضا فرجی‌‌‌راد در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» در تحلیلی نسبت به روابط ایران و قزاقستان با توجه به سفر اخیری که رئیس‌‌‌جمهور این کشور به تهران داشته گفت: قزاقستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که شاید نسبت به سایرین ثروتمندتر هم باشد. به‌رغم اینکه از نظر جغرافیایی جزو کشورهای بسته است آمادگی خوبی برای همکاری گسترده با ایران دارد که بتواند از این طریق به دریا وصل شده و کالاهای خود را صادر کند.

وی تصریح کرد: ایران از نظر فرهنگی نیز به تمام پنج کشور آسیای مرکزی از جمله قزاقستان نزدیک است و مشکلی در زمینه‌‌‌های فرهنگی، سیاست و اقتصاد و... نداریم. ضمن اینکه قزاقستان علاوه بر وسیع و ثروتمند بودن علاقه‌‌‌مند است که با ایران کار کند. همچنین از نظر کشاورزی تولیداتی مانند گندم و جو دارد که ما هم به آنها نیازمند هستیم.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: همچنین از نظر انرژی قزاقستان از جمله کشورهای تولیدکننده انرژی و مهم‌تر از همه تولیدکننده نفت است که تمایل دارد نفت را از طریق ایران صادر کند. پیش از این تحریم‌های آمریکا این اجازه را نمی‌‌‌داد اما امیدوار هستیم بعد از توافق وین بتوان در این زمینه همکاری‌‌‌های گسترده‌‌‌ای  داشت.

سفیر سابق ایران در نروژ ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما با پنج کشور آسیای مرکزی از جمله قزاقستان داریم این است که یک خط آهن درست و حسابی که بتواند کالاها را به بنادر ایران برساند نداریم و متاسفانه تا جایی که بنده در جریان امر هستم در دولت قبل هم در این زمینه خوب کار نشد، اما دولت جدید در خصوص همکاری با این کشورها اقداماتی آغاز کرده، توافق‌نامه‌‌‌هایی امضا شده است. امیدواریم که عملیاتی شود و به قراردادهای مهمی منجر شود تا بتواند راهکاری را ایجاد کند و روابط ایران با این کشور تقویت شود.

فرجی راد خاطرنشان کرد: در حال حاضر که روس‌‌‌ها در مساله جنگ و اروپا مشغول هستند فرصت خوبی است که ایران در این حوزه‌‌‌ها وارد شود. پیش از این روس‌‌‌ها اجازه نمی‌‌‌دادند که در حوزه آسیای مرکزی چندان عملیاتی وارد شد. البته چینی‌‌‌ها تلاش خود را کرده و وارد شده بودند. ما باید در این حوزه ارتباطات‌‌‌مان را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در تاجیکستان پهپاد تولید می‌‌‌کنیم و این مساله اولین بار است  که فرصتی برای ما ایجاد کرده  که بتوانیم در این حوزه‌‌‌ها وارد شویم. شاهد هستیم که طی هفته‌‌‌های اخیر رهبران کشورهایی مثل ترکمنستان، تاجیکستان به ایران سفر می‌کنند و توافق‌نامه‌‌‌هایی امضا می‌شود که امیدواریم مسوولان و وزارتخانه‌‌‌ای این توافق‌نامه‌‌‌ها را به طور جدی پیگیری کرده و سطح روابط را ارتقا دهد.

وی یادآور شد: حتی در خصوص ایجاد لوله گاز از طریق ترکمنستان به ایران و سپس به اروپا نیز وزارت نفت در دولت قبلی مخالفت کرد در حالی که این مساله هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی برای ما حائز اهمیت بود. خوشبختانه در دولت جدید مساله سوآپ گازی در حال پیگیری است. ما باید به این موضوع به عنوان یک اصل مهم در همکاری کشورها توجه داشته باشیم.