در همین ارتباط، سعید خطیب‌‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد: مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌‌های مذاکره‌‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌‌ها از طریق هماهنگ‌‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. به گزارش «ایسنا»، خطیب‌زاده افزود: سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌‌آید. پیام‌‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.

او با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد بورل و استقبال امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم. سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌‌کننده درباره بدعهدی‌‌های آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر مورا نشان می‌دهد ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و با وجود اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده، ایران و گروه ۴+۱ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌‌اند. خطیب‌‌زاده تاکید کرد: ‌‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه از حقوق و جیب ملت ایران برداشته را برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی مقامات اروپایی می‌گویند یکی از مشکلات در ارتباط با موضوع احیای برجام و توافق در وین اختلاف ایران و آمریکا درباره رفع تحریم‌‌ سپاه است و آیا ایران ممکن است توافقی را قبول کند که بخشی از تحریم‌های سپاه برداشته شود و همچنین ادعای این خبرنگار مبنی بر اینکه سخنگوی وزارت خارجه پاسخ صریحی درباره این‌گونه سوالات نمی‌دهد، گفت: به‌طور معمول در مذاکرات بین‌المللی تا زمانی که به نتیجه نرسد در آن بده بستان وجود دارد و همچنین نمی‌شود خیلی از ابعاد آن را در فضای عمومی مطرح کرد چون ممکن است مخل مذاکرات باشد.

خطیب‌‌زاده گفت: آنچه برای ما و مردم مهم است این است که چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت شود، حقوق ملت ایران محقق شود و آنچه من از این تریبون بارها گفته‌‌ام و اکنون نیز می‌‌گویم این است که این مذاکرات باید باعث شود که چرخه انتفاع اقتصادی ایران و حقوق ملت ایران محقق شود و از طرف دیگر اجازه نمی‌‌دهیم مولفه فشار حداکثری که از سوی دولت پیشین آمریکا برای از بین بردن هر گونه انتفاع اقتصادی ایران و از بین بردن فرصت دیپلماسی ایجاد شده همچنان باقی بماند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات جوزپ بورل مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه در مذاکرات وین بن‌بستی ایجاد شده و سفر جاری مورا به تهران برای از بین بردن این بن‌‌بست است و آیا تهران نیز معتقد است بن‌‌بستی در مذاکرات ایجاد شده است، گفت: آنچه متوقف است در بُعد تصمیماتی است که باید از سوی واشنگتن اتخاذ شود.

وی با اشاره به روند مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ افزود: در معدود مورد نکات باقی‌‌مانده آمریکا باید پاسخ دهد و تصمیم سیاسی لازم را بگیرد. خطیب‌‌زاده گفت: آمریکا قرار نیست هدیه‌‌ای به ایران بدهد یا رضایتی برای انجام چیزی فراتر از تعهداتش بدهد. آنها حقوقی از ملت ایران ضایع کردند و از جیب ملت ایران چیزهایی را برداشته‌‌اند که باید سرجای خودش بگذارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و اگر چنین شود می‌توان گفت توافق در دسترس است. او افزود: من نمی‌‌گویم بن‌‌بست و فکر می‌کنیم که تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را محقق کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر مورا به تهران تصریح کرد: در حال حاضر کار‌ویژه مورا، اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده این گفت‌وگوها، انتقال پیام است. قرار نیست چیز جدیدی رخ دهد و باید این سفر انجام شود و بعد درباره آن صحبت کنیم. فعلا تنها ملاقاتی که برای ایشان در تهران قطعی شده است ملاقات با باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران است. ایشان درخواست ملاقات دیگری در داخل وزارت خارجه و بیرون از وزارت خارجه داشته‌‌اند.

خطیب‌‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند رایزنی‌‌های جدید درباره مذاکرات وین و سفر مورا به تهران در این راستاست که از ایران خواسته شود موضوع رفع تحریم سپاه را کنار بگذارد تا توافق شکل بگیرد خطاب به خبرنگار پرسش‌‌کننده گفت: آنچه در میز مذاکرات و اتاق مذاکرات در حال انجام است روند خود را دارد، اجازه دهیم در همان مسیر پیگیری شود. به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین‌شده توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات، تا به امروز رعایت شده است و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار داریم. سخنگوی وزارت خارجه خطاب به رسانه‌ها گفت: اجازه ندهیم در این بازی طراحی شده در واشنگتن و سرزمین‌‌های اشغالی قرار بگیریم. اولا آنچه بین ایران و آمریکا درباره اطمینان از بازگشت قابل راستی‌آزمایی شده آمریکا به برجام است را به یک موضوع خاص یعنی سپاه نکاهید. ثانیا اجازه ندهید با ساده‌‌سازی بیش از حد شما را وارد بازی مقصرنمایی و بازنشر این سیاست‌ها کنند که توسط برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌شود. خطیب‌‌زاده گفت: آنچه بین ایران از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر است این است که آمریکا باید تمام حقوقی را که از همه ملت ایران ضایع کرده منطبق بر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تامین کند و به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: همین که مورا به ایران می‌‌آید و گفت‌وگوها ادامه می‌‌یابد و بورل و امیرعبداللهیان با یکدیگر صحبت می‌کنند و تماس می‌گیرند نشان می‌دهد مسیر گفت‌وگوها در حال انجام است. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: آنچه می‌توانم بگویم این است که ما برای آزادسازی پول‌‌های بلوکه شده خود معطل هیچ طرف ثالثی نماندیم و اتفاقا برخی از طرف‌‌های ثالث از جمله آمریکا روند آزادسازی این پول‌‌ها را منوط به مسائلی چون نتایج مذاکرات وین می‌کنند. خطیب‌‌زاده تاکید کرد: تاکنون منابعی که آزاد کرده‌‌ایم مستقل بوده و این مسیر همچنان درحال پیگیری است. پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌‌های اتحادیه اروپا با هدف نجات برجام خبر داده بود. این روزنامه آمریکایی در این گزارش که روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت منتشر کرد به نقل از دیپلمات‌‌های غربی نوشت اتحادیه اروپا قصد دارد از ایران بخواهد فعلا «درخواست حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا را کنار بگذارد». همچنین دیپلمات‌‌های غربی می‌گویند اروپایی‌‌ها به تهران پیشنهاد داده‌‌اند که برای خروج از بن‌‌بست گفت‌وگوهای وین حاضر هستند انریکه مورا، مذاکره‌‌کننده ارشد این اتحادیه را به تهران بفرستند. مورا نیز برای این سفر اعلام آمادگی کرده، اما تهران هنوز پاسخی به این سفر نداده است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده بود در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، مشکلاتی پیش آمده است؛ چراکه هر دوحزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا با چنین اقدامی مخالف هستند و به‌‌علاوه خشم متحدان سنتی واشنگتن را نیز برانگیخته است. به گفته این دیپلمات‌‌ها، اروپا می‌خواهد بار مسوولیت را مجددا بر دوش ایران بیندازد و مشخص کند که مذاکرات ممکن است به پایان برسد مگر اینکه تهران راهی برای خروج از این بن‌‌بست بیابد. به همین منظور، انریکه مورا قصد دارد ایران را متقاعد کند که متن توافق را بدون حذف نام سپاه از فهرست مذکور نهایی و این موضوع را به زمانی در آینده موکول کند. در تحولی دیگر، وب‌‌سایت خبری تحلیلی آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی از رایزنی مشاوران امنیت ملی واشنگتن-تل‌‌آویو با هدف فشار بیشتر بر ایران خبر داد و نوشت بعد از مذاکرات تلفنی اخیر نفتالی بنت و جو بایدن و سپس نشست مشاوران امنیت ملی اسرائیل و آمریکا در کاخ سفید، تنها یک رویداد شگرف باید اتفاق بیفتد تا واشنگتن با حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی موافقت کند.