دفاع ازدانش‌بنیان‌ها در مقابل تحریم

مجلس دیروز با تصویب جزئیات طرح چهاربندی موسوم به جهش شرکت‌های دانش‌بنیان» سازوکار قانونی حمایت از اقتصاد این شرکت‌ها را ایجاد کرد. بنا به اطلاعات موجود، شرکت‌های مختلف تحقیقاتی تحریم شده‌اند و به آنها مواد و تجهیزات مورد نیازداده نمی‌شود.

 به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و با استناد به ماده ۲ طرح مذکور ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بنا به موضوع ماده ۶۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که در اردیبهشت سال ۹۴ به تصویب رسیده است، موظف شده تا با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری نقاط آسیب‌پذیر اقتصادی و صنعتی ناشی از تحریم‌ها را شناسایی و برای سوء اثر آنها اقدام کند.

همچنین با استناد به قانون مذکور تعاملات بین‌المللی، مالیات، گمرک، تسهیلات بانکی و تبادلات ارزی از جمله مواردی است که اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی را که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، حمایت می‌کند و به آنها برای رفع چالش‌ها مشاوره و پشتیبانی می‌دهد.

  اختصاص اعتبار ۳ هزارمیلیارد تومانی به فناوری

 همچنین مجلس دیروز، با اختصاص ۳هزار میلیارد تومان اعتبار، منابع سرمایه صندوق فناوری و شکوفایی را برای حمایت از اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت کرد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و براساس ماده ۳ طرح مذکور و برای حمایت از صنعت ماشین‌سازی کشور واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول حقوق ورودی است. دولت موظف شد متناسب با ظرفیت تولید کشور و برای حمایت هدفمند و مدت‌دار از ساخت داخل، سالانه حقوق ورودی این کالاها را اعم از سود بازرگانی و سایر دریافتی های موضوع بند «د» ماده ۱ قانون امور گمرکی را تعیین کند.

همچنین براساس تبصره این ماده، ‌دولت موظف است با رعایت اصل ۵۳ قانون اساسی پس از تامین هزینه‌های اجرای این قانون از محل منابع حاصل از اجرای این ماده، منابع حاصله مازاد را در قالب بودجه سنواتی به‌عنوان افزایش سرمایه به نهاد عمومی غیردولتی صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دهد.

  صندوق نوآوری و شکوفایی بانک نشود

از سوی دیگرهمچنین نمایندگان مجلس با ماده ۴ طرح جهش تولید دانش‌بنیان نیز با ۱۸۲ رای موافقت کردند. درجریان بررسی ماده ۴ طرح مذکور، قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد که در چند سال گذشته مشکلات موسسات مالی و اعتباری ایجاد شد؛ درحالی‌که این موسسات نباید کار بانکی انجام می‌دادند؛ اما همه اختیارات را داشتند.  از سوی دیگر همچنین مالی و پولی نیز اختیاراتی گرفتند و درحالی‌که غیربانکی بودند، عملیات بانکی انجام دادند و خلق پول کردند. به گفته قالیباف، بانک مرکزی درآن خصوص کوتاهی کرد و و با وجود قانون، جلوی این موسسات را نگرفت که در نتیجه ۳۶هزار میلیارد تومان از بیت‌المال برای جبران خسارت صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شد. قالیباف گفت که باید دقت کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی که یک کار جدید حکمرانی در فضای فناوری است، صرفا اختیار وصول اسناد خود را دارد چنانچه در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی به دنبال این بودیم که برندهای آنها در فضای مجازی قابل اعتبار باشد و مانند سایر پروانه‌های املاک نزد بانک‌ها استفاده شود.

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان یادآوری کرد که اگر با اعطای این اختیار موافقت می‌کنند به این معنا نیست که صندوق‌های فناوری و شکوفایی حق فعالیت بانکی دارند و هرگونه فعالیت بانکی از سوی آنها خلاف است، بلکه فعالیت بانکی دراختیار بانک مرکزی است و این صندوق صرفا از این امتیاز استفاده می‌کند که متون قراردادهایش با شرکت‌ها و پروژه‌ها متعهدانه باشد و اگر شکایت کرد قوه قضائیه همان رفتاری را انجام دهد که با سایر بانک‌ها انجام می‌دهد. قالیباف تاکید کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی نباید فعالیت بانکی انجام دهد و به بانک تبدیل شود.