پیرو‌ این فراخوان نگاهی به نحوه راه‌اندازی و ارائه صندوق‌های جسورانه  داریم. صندوق جسورانه یا صندوق خطرپذیر، به صندوق سرمایه‌گذاری مشترکی گفته می‌شود که سرمایه خود را از شرکت‌ها، موسسات، صندوق‌ها و سرمایه‌داران حقیقی جمع‌آوری و تامین می‌کند و آن را در حوزه مشاغل نوپا و طرح‌های نوآورانه که دارای پتانسیل بالایی هستند، هزینه می‌کند. هدف این نوع صندوق‌ها علاوه بر کسب بازدهی بالا از سرمایه‌گذاری در این حوزه، کمک به رشد اقتصادی و کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه فناوری است. شرکت‌هایی که در آستانه تاسیس قرار دارند یا مراحل ابتدایی آغاز یک فعالیت را سپری می‌کنند برای اجرای طرح‌های خود نیاز به نقدینگی قابل توجهی دارند. شرکت‌های تازه‌بنیانی که طرح‌های خلاقانه و نوآورانه‌ را برای اجرا در نظر دارند و توسط کارآفرینان  در حال تاسیس هستند، در این خصوص از اهمیت خاصی برخوردار می‌شوند. کمبود نقدینگی و سرمایه لازم یکی از مهم‌ترین دلایل شکست شرکت‌های تازه‌بنیان و طرح‌های کارآفرینی است؛ بنابراین برای اجرایی شدن این طرح‌ها و ایده‌های نو، حمایت‌های خارج از شرکت و تزریق نقدینگی از ضروری‌ترین موضوعات در این حوزه به حساب می‌آید.  در حال حاضر پیچیدگی‌های مالی و پیشرفت تکنولوژی، موجب شده سازوکارهای متفاوتی برای تامین مالی و بودجه پروژه‌ها و طرح‌های جدید ایجاد شود.

یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، تشکیل صندوق‌هایی برای اختصاص سرمایه به استارت‌آپ‌ها است تا بتوانند کسب ‌وکارهای خود را رونق بخشند. صندوق‌ جسورانه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری بوده که اقدام به بررسی کسب‌و‌کارهای نوپا می‌کند و پس از ارزیابی آنها، سرمایه مورد نیاز را در اختیار صاحبان طرح قرار می‌دهد. به طور مثال، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی، یکی از این صندوق‌ها به حساب می‌آید که با نماد «فناباد» پا به عرصه سرمایه‌گذاری گذاشته است. حوزه فعالیت این صندوق، فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات فاوای مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی است که مدیریت آن را شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات بازنشستگی کشوری بر عهده دارد و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی متولی این صندوق است که چند وقت پیش فراخوان تادیه ۲۵درصد مبلغ اسمی آن ارائه شد. سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس ماده ۲۰ اساسنامه و بند ۵ و ۱۴ امیدنامه، مقرر کرد که طی فراخوان عمومی نسبت به جذب ۲۵درصد از مبلغ اسمی واحدهای سرمایه‌گذاری در تعهد سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال اقدام شود.

بر این اساس سرمایه صندوق ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده و تعداد واحدهای عرضه شده ۱۰۰ هزار واحد در نظر گرفته شده بود. ارزش اسمی هر واحد صندوق یک میلیون ریال بوده و مبلغ قابل تادیه هر واحد ۲۵۰ هزار ریال ارزیابی شده است.  قابل ذکر است که مهلت فراخوان صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی از تاریخ ۱۶/ ۰۹/ ۱۴۰۰ تا ۱۵/ ۱۱/ ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است که تمام ۱۰۰ هزار واحد به فروش رفته و بر اساس آخرین برآورد در تاریخ ۲۲/ ۰۹/ ۱۴۰۰ مبلغ کل خالص ارزش دارایی‌ها ۳۳ هزار و ۱۱۳ میلیارد و ۹۰۹ میلیون و ۵۰۱ریال گزارش شده است.