فواد حسین تاکید کرد: تنش‌‌‌ها بین تهران و واشنگتن مستقیما بر وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق تاثیر می‌‌‌گذارد و این دلایل مختلفی دارد. هر گشایشی در روابط ایران و آمریکا، بر وضعیت داخل عراق چه از حیث سیاسی و چه اقتصادی و امنیتی تاثیر مثبتی دارد. بر اساس منافع عراق، ما با برادرانمان در تهران درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌‌‌کنیم و بر اساس منافع عراق، با دوستانمان در واشنگتن درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌‌‌کنیم.

وی گفت: ‌‌‌ ما فقط پیام‌رسان نیستیم، بلکه دیدگاه‌‌‌ها را مورد بحث و گفت‌‌‌وگو قرار می‌‌‌دهیم. گاهی دیدگاه‌‌‌ها را با صراحت با برادران در ایران مورد بحث قرار می‌‌‌دهیم و گاهی اوقات بعضی از سیاست‌ها را نقد می‌‌‌کنیم. همچنان که با صراحت با دوستانمان در واشنگتن مسائل را مورد بحث و گفت‌‌‌وگو قرار می‌‌‌دهیم و برخی از سیاست‌های آمریکا را درباره منطقه و ایران  مورد انتقاد قرار می‌‌‌دهیم.  این دیپلمات عالی‌رتبه عراقی بیان کرد: منفعت و مصالح عراق نیازمند این است که اگر بتوانیم کمک کنیم دو طرف دور میز گفت‌‌‌‌‌‌وگو بنشینند و ما از کسانی هستیم که خواستار مذاکرات مستقیم بین دو طرف هستیم. این مساله را به آمریکا گفتیم و امروز و پیش از این هم، این موضوع را با طرف ایرانی در میان گذاشتیم.

در نیویورک به آقای امیرعبداللهیان گفتم بهتر این است که گفت‌‌‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا باشد.  وی با اشاره به مذاکرات در وین نیز ادامه داد: مشکل در سازوکار مذاکره است. مذاکرات ۱+ ۴به‌خصوص مذاکرات با طرف آمریکایی، غیرمستقیم و از طریق نماینده اروپا انجام می‌شود. فکر می‌‌‌کنم وقت آن رسیده که گفت‌‌‌وگوهای مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود تا به تفاهمات مشترک برسند، نه فقط درباره برنامه هسته‌‌‌ای، بلکه درباره تحریم‌های تحمیل شده بر ایران. نیازمند ارتباط مستقیم بین دو طرف هستیم و تلاش می‌‌‌کنیم این اتفاق بیفتد.  فواد حسین خاطرنشان کرد: عراق ایفاگر نقشی اساسی در این زمینه است، چرا که ایرانی‌‌‌ها به عراقی‌‌‌ها اعتماد دارند، همچنان که آمریکایی‌‌‌ها به عراقی‌‌‌ها اعتماد دارند. بنابراین این اعتماد وجود دارد ولی آنچه نیست، سازوکار ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

  امیدواری نسبت به نهایی شدن راه‌آهن شلمچه - بصره

وزیر امور خارجه ایران نیز در دیدار همتای عراقی ابراز امیدواری کرد با سفر هفته آینده وزیر راه و شهرسازی ایران به عراق شاهد نهایی شدن مقدمات اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره باشیم. در این ملاقات امیرعبداللهیان با اشاره به عزم‌‌‌ تهران برای گسترش همه‌جانبه مراودات و تعاملات در سطوح دولتی، بخش‌خصوصی و مردمی از آمادگی ایران برای لغو روادید عام برای سفر اتباع دو کشور خبر داد. وزیر امور خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد با سفر هفته آینده وزیر راه و شهرسازی کشورمان به عراق شاهد نهایی شدن مقدمات اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره باشیم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: بسیاری از ظرفیت‌‌‌های تجاری و اقتصادی دو‌‌‌ طرف مورد استفاده قرار نگرفته‌اند که با اجرایی شدن پروژه‌های توافق شده قبلی و نیز اتصال هر چه بیشتر اقتصاد دو کشور می‌توان شاهد ارتقای قابل‌توجه روابط در مدت زمان کوتاه بود.