به گزارش «ایسنا»، احمد وحیدی با اشاره به همه‌گیری سویه جدید بیماری اُمیکرون در جهان گفت: با توجه به گزارش‌های علمی پزشکی، میزان سرایت‌پذیری سویه جدید اُمیکرون بسیار بالاست و برای همین باید با تمام دقت و حساسیت لازم به مقابله و مهار موج جدید بیماری در کشور باشیم. وزیر کشور بر لزوم افزایش نظارت‌های مرزی و کنترل بر مسافرت‌های هوایی با هدف جلوگیری از شیوع سویه جدید بیماری کرونا تاکید کرد. وحیدی بر لزوم نظارت فعالانه‌تر بر فرودگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: تشخیص به موقع بیماری و ایجاد شرایط قرنطینه می‌تواند سهم مهمی در کنترل بیماری در کشور داشته باشد. وزیر خاطرنشان کرد: اگر به این مرحله از تشخیص رسیدیم که برای مدیریت بیماری نیاز به اعمال محدودیت‌های بیشتر است، باید در اسرع وقت محدودیت‌ها اعمال شود. وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تقویت فرآیند مدیریت هوشمند بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: فاز دوم اجرای این طرح با محوریت حمل و نقل درون شهری آغاز شده است و باید تلاش کنیم از هفته آتی فاز سوم طرح یعنی حمل و نقل برون شهری هم اجرایی شود.

 ایجاد محدودیت سفر از اروپا و آفریقا به ایران

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور با بیان اینکه تمهیدات و محدودیت‌های‌ پیشگیری و کنترل سویه جدید کرونا در چند بخش در نظر گرفته شد، گفت: قرار شد کشورهایی که بیشتر اروپایی و آفریقایی هستند و نقطه شروع این سویه جدید بودند محدودیت‌های تردد به ایران داشته باشند. سایر کشورها هم به مدت دو هفته در قالب ۷ مورد که از قبل مشخص شده با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مجاز به تردد هستند. وحیدی افزود: محدودیت‌های ترددی از داخل به خارج برای خارجی دیده شد و برای ایرانیانی که از آن مسیرها می‌آیند باید حتما ۲ دز واکسن را زده و پی‌سی‌آر منفی داشته باشند و در صورت لزوم در مرز مجددا پی‌سی‌آر از آنها گرفته شود و چنانچه پی‌سی‌آر آنها منفی بود می‌توانند وارد شوند در غیر این صورت قرنطینه می‌شوند.

 تعیین بیمارستان‌های اختصاصی اُمیکرون

همزمان قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد که ۲ بیمارستان در هر استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و سویه اُمیکرون تعیین شده است.

 مرگ کمتر با ‌اُمیکرون ‌

درهمین حال با اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون دز سوم کرونا برای ایمنی در برابر سویه اُمیکرون آغاز شده است. درهمین راستا، به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: برای مقابله با این ویروس به جای دو دز به سه دز واکسن نیاز داریم و در حال حاضر تزریق ۳ دز واکسن به معنای واکسیناسیون کامل است. وی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره علائم سویه اُمیکرون ‌گفت: شواهد نشان داده است این سویه کمتر کیسه‌های هوایی را در ریه‌ها درگیر می‌کند و بیشتر در مجاری هوایی قرار می‌گیرد. وقتی کیسه هوایی درگیر نشود، مرگ‌ومیر کمتر می‌شود. بنابراین تاکنون شواهد نشان داده مرگ‌ومیر این سویه نسبت به سویه‌های قبلی بالا نیست.

 اُمیکرون ‌سویه غالب کشور

در همین حال همایون سامه‌یح،‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تا دو هفته دیگر اُمیکرون تبدیل به سویه غالب کرونا در کشورمان می‌شود گفت: دولت باید برای جلوگیری از انتشار این ویروس اقدامات لازم را انجام دهد تا تبدیل به مشکل بغرنج نشود؛ از جمله آن بازگشت دورکاری است.

 ۴۳ فوتی جدید کرونا

اما بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲هزار و ۴۱۳ بیمار کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳۷۶ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۴۳بیمار جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.  از سوی دیگر بنا‌بر‌اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۱۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۱۷ دز رسیده است.