به گزارش «ایسنا» ناجی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که این آمارها واقعی نیستند و شناسایی موارد به نظارت، پایش ژنتیکی کشورها و... بستگی دارد. مطمئنا تعداد موارد ابتلا به اومیکرون بیش از این است. وقتی که آن را در چهارگوشه جهان در قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و شمالی و آفریقا می‌بینید، به این معناست که این ویروس این مزیت را دارد که پخش شود و گسترش یابد. به همین دلیل هم خطرناک است و باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. ساده‌انگاری کردن و اعلام اینکه این واریانت بیماری زیادی نمی‌دهد ‌که امیدواریم این‌طور باشد، درست نیست. باید توجه کرد که آن‌قدر این واریانت نگران‌کننده بود که با وجود عمر کوتاهی که از شناسایی آن گذشت، سازمان جهانی بهداشت جلسه اضطراری گذاشته و آن را به عنوان واریانت نگران‌کننده، در کنار بتا، گاما و دلتا تقسیم‌بندی کردند. بنابراین اگر در این زمینه ساده‌انگاری و سهل‌انگاری کنیم، ‌ممکن است پشیمان شویم.

وی گفت: در عین حال خیلی دور از ذهن نیست که واریانت اومیکرون وارد ایران شده باشد، اما هنوز آن را شناسایی نکرده باشیم.

ناجی افزود: درست است که اعلام شده هنوز بیماری وخیمی از این واریانت شاهد نبودیم، اما وقتی یک ویروس گسترش یابد و گروه‌های سنی با ریسک بالاتر را هم درگیر کند، می‌تواند مشکل‌زا باشد و در آن زمان می‌توانیم متوجه شویم که وضعیتش به چه صورت است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم تشویق مردم به تزریق واکسن با قانون‌گذاری افزود: اکنون ما هم در کشور در زمینه واکسیناسیون به یک حالت بطئی رسیدیم و درصد واکسیناسیون‌مان خیلی بالاتر نمی‌رود و سرعتش بالا نیست. بنابراین باید افراد را تشویق کرد و حتی قوانینی تعیین کرد که منجر به اجبار به واکسیناسیون شود.

   ضعف در اجرای طرح ردیابی هوشمند

از سوی دیگر رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی گفت: ردیابی هوشمندانه یکی از نکات مهم است که وقتی سویه جدیدی وارد کشور می‌شود بلافاصله متوجه شویم و تمام افرادی که با آن ارتباط داشتند را بتوانیم شناسایی و قرنطینه کنیم اما باتوجه به طرح ردیابی هوشمند در اجرایی کردن آن ضعیف هستیم.

   تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌ها

در همین حال سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: مشخصات سوش جدید کرونا در حال بررسی است و تنها مرجع علمی و اصلی اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت است. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد هاشمی اظهار کرد: مشخصات سوش جدید کرونا هنوز درحال بررسی است و بر اساس مستندات فعلی تمامی توصیه‌های قبلی ارائه شده از وزارت بهداشت موکدا توصیه می‌شود. وی افزود: تاثیر واکسن و رعایت پروتکل‌های اعلام شده قبلی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری نه تنها از ارزش آنها در پیشگیری کاسته نشده، به همان قوت قبلی موثر هستند. همچنین به گزارش «ایرنا» وی گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام و تکمیل واکسیناسیون همچنان بهترین سپر مقابله با گونه نوپدید اومیکرون است.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه هفته پیش از شیوع گونه جهش‌یافته ویروس کرونا با نام او‌میکرون در سراسر جهان خبر داد. این سازمان روز گذشته نیز از همه کشورها خواست تا برای شیوع سویه اومیکرون کرونا آماده شوند. تاکشی کاسای، مدیر غرب اقیانوس آرام این نهاد گفت که تعداد کشورهایی که موارد ابتلا به این سویه جدید را گزارش می‌کنند، هر روز در حال افزایش است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ممنوعیت‌های سفر می‌تواند شیوع این سویه را به تاخیر بیندازد، اما از ورود نوع آن به کشورهای بیشتری جلوگیری نمی‌کند. اتحادیه اروپا نیز روز گذشته اعلام کرد: در مدت چند ماه اومیکرون به سویه غالب در بیشتر کشورهای منطقه تبدیل می‌شود.  در همین حال انتشار سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهای جهان و نگرانی از طولانی شدن دوره همه‌گیری این‌ گونه تازه، زنگ خطر تازه را برای بازارهای مالی بین‌المللی دوباره به صدا درآورده است.

    کاهش مرگ‌های کرونایی

اما در شرایطی که جهان خود را برای موج جدید کرونا آماده می‌کند، میزان مرگ‌های کرونایی کشور به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد. در همین ارتباط طی ۲۴ساعت گذشته ۷۸ نفر دیگر جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی ۳ هزار و ۶۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند.  در همین حال در شبانه‌روز گذشته، ۱۳ استان کشور مرگ‌ومیر صفر و یک نفر داشته‌اند؛ استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل، کردستان، گلستان و مازندران، هیچ موردی از مرگ‌ومیر ثبت نکرده‌اند و در استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، هرمزگان، قم و خوزستان، فقط یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده است.

   تهران آبی شد

همچنین براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور، تهران و ۱۴ مرکز استان دیگر از جمله اراک، اردبیل، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، رشت، زاهدان، ساری، قم، کرج، گرگان و مشهد در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.در حال حاضر هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز نیست.

ازسوی دیگر بنا برگزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته تا کنون ۵۷ میلیون و ۹۲۷هزار و ۴۶۸ نفر دز اول، ۴۷ میلیون و ۷۶۱هزار و ۶۷۰نفر دز دوم و یک میلیون و ۱۷۸هزار و ۴۵۷نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵دز رسیده است.