کمک 6 میلیون دلاری ژاپن به ایران

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد: دولت ژاپن تفاهم‌نامه کمک مالی به ارزش ۶.۳ میلیون دلار را برای انجام پروژه‌ای مشترک امضا کرد.

سند اعطای این کمک مالی امروز  طی مراسمی توسط سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران و آقای هیروتاکا ماتسئو، کاردار سفارت ژاپن در جمهوری اسلامی ایران، در حضور جلال نائلی، معاون اداره روابط بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد.

در قالب این پروژه ۶.۳ میلیون دلاری، شش دستگاه MRI به منظور گسترش ظرفیت مقابله کشور با کرونا خریداری خواهد شد. این دستگاه‌ها در بیمارستان‌های دولتی در استان‌های تهران (۲ دستگاه)، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری نصب و راه اندازی خواهد شد که نمایندگی سازمان جهانی بهداشت مسئولیت تمامی مراحل تهیه و تحویل و آموزش آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

جعفر حسین در این مراسم ضمن قدردانی از دولت و سفارت ژاپن به جهت این کمک مالی که باعث ارتقای توان نظام سلامت کشور در مقابله با کرونا خواهد شد، اظهار داشت: این کمک ۶.۳ میلیون دلاری به پاسخ مؤثر دولت جمهوری اسلامی ایران به همه‌گیری کرونا، بخصوص در حوزه تشخیص و درمان، کمک شایانی خواهد کرد. دستگاه‌های MRI که سازمان جهانی بهداشت با استفاده از این کمک مالی خریداری خواهد کرد، نه تنها در خدمت پاسخ به کرونا خواهد بود، بلکه در بلندمدت برای بیماری‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ماتسئو کاردار سفارت ژاپن در ایران نیز در این مراسم تاکید کرد: عفونت ویروس کرونا به سرعت در سراسر جهان منتشر شد و نه تنها جان انسان‌ها بلکه اقتصاد جهانی را به مخاطره انداخت. از همان ابتدای طغیان بیماری، دولت ژاپن پاسخ فوری به منظور حفظ جان انسان‌ها و به حداقل رساندن آثار اجتماعی-اقتصادی این بیماری را ضروری قلمداد می‌کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: باور دارم که این شش دستگاه MRI به جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت ویروس کرونا از طریق تشخیص و درمان آن در مناطق مختلف کشور کمک خواهد کرد.

ماتسئو تاکید داشت که تقویت بخش سلامت یکی از اولویت‌های کلیدی سفارت متبوعش است؛ و خاطرنشان کرد که دانش و فن‌آوری ژاپن در این بخش می‌تواند نقشی کلیدی در تقویت روابط میان ایران و ژاپن ایفا کند.

در ادامه این مراسم، نائلی معاون اداره روابط بین‌الملل وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از دولت ژاپن به دلیل این کمک مالی و همچنین پشتیبانی‌های پیشین این کشور از وزارت بهداشت ایران، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فعلی و آتی به افرادی که بیشترین نیاز را به این کمک‌ها دارند، یاری رساند.  

کاردار سفارت ژاپن در ایران نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه ایران و همچنین سازمان جهانی بهداشت بابت تلاش‌های‌شان در مقابله با کرونا تشکر کرده و اظهار امیدواری کرد که جهان به زودی بر چالش ایجادشده از سوی این پاندمی غلبه نماید.

بنابر اعلام روابط دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران، از زمان پیدایش کرونا در ابتدای ۲۰۲۰ (اواخر ۱۳۹۸)، دولت ژاپن به منظور پشتیبانی از ایران در مبارزه با این همه‌گیری حدود ۳۴ میلیون دلار از طریق دستگاه‌های مختلف سازمان ملل، از جمله سازمان جهانی بهداشت، برنامه توسعه سازمان ملل، سازمان بین‌المللی مهاجرت، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، برنامه جهانی غذا و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ کمک، کرده است. کمک‌های اعطایی ژاپن تا به امروز شامل دستگاه‌های سی تی اسکن، سونوگرافی، آنالیز گاز‌های خون شریانی، ونتیلاتور‌های ثابت و قابل‌حمل، و همچنین تامین بخشی از هزینه خرید یک دستگاه آنژیوگرافی بایپلین و یک سیستم رادیوگرافی دیجیتال قابل‌حمل می‌شود. دولت ژاپن همچنین حدود سه میلیون دوز واکسن آسترازنکای ژاپنی از طریق مکانیزیم کوواکس در جولای ۲۰۲۱، به  ایران اعطا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.