پاسخ «خطیب زاده» به ادعاهای «علی اف»

خطیب‌زاده درباره رزمایش پدافند هوایی در جمهوری آذربایجان و خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی هم گفت: «اینکه رزمایش توسط کشورهای منطقه رخ دهد موضوعی طبیعی است و اگر اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه صورت بگیرد و کشورها بتوانند با این منش اقدام کنند نشانه بلوغ آنهاست.»

او گفت: «ناامنی‌هایی با حضور نامشروع رژیم صهیونیستی ایجاد می‌شود که همه کشورها باید مراقبت کنند ، چون ریشه و ذات این رژیم در خشونت و ترور بوده و از این فضا می‌تواند رشد و نمو کند.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان که ایران را متهم به قاچاق مواد مخدر به همراه ارمنستان به اروپا کرده است نیز اظهار کرد: «توصیه‌ام به برادران در جمهوری آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه دهند از کانال‌های دیپلماتیک که پیام‌های مثبت و دوستانه می‌فرستند مسائل بررسی شود. ایران به تایید و اعتراف نهادهای ذی‌ربط بین‌المللی در مبارزه با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر پیشرو است و ما شهدایی در این مسیر داده‌ایم. شاید روشن باشد برخی اظهارنظرات رسانه‌ای از سوی مسوولان آذربایجان با چه هدفی صورت می‌گیرند، از این رو توصیه می‌کنم مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند روابط طبیعی ایران و این کشور با دست‌های مصنوعی به هم بریزد.»

  توافق برای گفت‌وگوها در بروکسل

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوزپ بورل درباره اینکه زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران وقت کافی داشته که بررسی‌های خود را انجام دهد و فکر نمی‌کنم مذاکرات در بروکسل کاملا ضرورت داشته باشد، گفت: گفت‌وگوهای پنج‌شنبه هفته گذشته خوب و سازنده بود و نکاتی را که باید به انریکه مورا گفته می‌شد منتقل کرد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در حین این گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود مورد رایزنی قرار بگیرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اجازه دهید در مسیری که گفت‌وگوها بین ایران و هماهنگ‌کننده برجام آغاز شده ادامه یابد.آقای باقری در نخستین فرصت نکات و موضوعات مدنظر خود را بیان خواهد کرد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات بروکسل نیز اظهار کرد: وزارت خارجه و امیرعبداللهیان با صراحت اعلام کردند که تمرکز خود را بر دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان و ارتقای مفاهیم اصلی جدید در سیاست خارجی مثل سیاست خارجی متوازن گذاشتند. آنچه در ۲ ماه گذشته از جلسه و ملاقات و تماس و...آمده همه موید این است. یکی از موضوعات سیاست خارجی ما رفع تحریم‌های فراقانونی و یکجانبه است و این یکی از اولویت‌های اساسی دولت، نظام و دستگاه دیپلماسی است. سعی کردیم روابط مبتنی بر اقتصاد بدون دلار را دنبال کنیم.

 پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات امیرعبداللهیان که خواستار اقدام جدی آمریکا شده است، گفت: پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و ان‌شاءالله با ترکیب جدید انجام خواهد شد. آقای باقری در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران و براساس توافق طرفین به بروکسل می‌رود و درباره موضوعاتی که در تهران گفت‌وگو شد و موضوعاتی که باقی ماند و گفت‌وگو نشد در بروکسل ادامه خواهد یافت. خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه می‌یابد و تصمیم قطعی است و این فرآیند تصمیم‌گیری در این خصوص به نتیجه رسیده است و آنچه در حال انجام است روشن شدن برخی نقاطی است که چالش‌های گفت‌وگوهایی بوده که شش دور در وین انجام شده است.ان‌شاءالله جزئیات بیشتر روشن شود خدمت شما خواهم گفت. وی افزود: ما هیچ‌وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.تمام گفت‌وگوهایی که تا به امروز صورت گرفته برای اطمینان از بازگشت کامل، موثر و بدون قید و شرط آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهداتی که در برجام داشته و یکجانبه خارج شده و تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و فراسرزمینی علیه ایران اعمال کرده بوده است.سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هدف اصلی اطمینان از برداشته شدن تمامی تحریم‌ها و اخذ تضمین‌هایی است که هیچ کس در واشنگتن دوباره دنیا را به بازی و سخره نگیرد.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این هدفی است که تنها از طریق گفت‌وگوهای عملگرا محقق می‌شود .آنچه امیرعبداللهیان در چند اظهارنظر گفت این بود که آمریکا به جای ادامه مسیر ترامپ روند مجزایی را پیگیری کند ولی چنین نکرد. همان فشار حداکثری ترامپ را همین دولت اعمال می‌کند و با کلام، نیت‌ها روشن نمی‌شود و این اقدام و عمل است که می‌تواند نشان دهد دولت فعلی بایدن متفاوت از دولت قبلی ترامپ است و در عمل آنچه دیدیم تداوم بوده است نه تغییر.

   دو فرآیند داخلی در دولت جدید

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین بیان کرد: نقطه‌ای که در دور ششم گفت‌وگوها به زمین گذاشته شد نقطه اختلافی بود. دولت جدید می‌خواهد با آسیب‌شناسی از آنچه اتفاق افتاده وارد مذاکرات شود. دو فرآیند داخلی در دولت جدید تعریف شده است یکی درباره اصل گفت‌وگوها و یکی درباره جزئیات گفت‌وگوها. وی ادامه داد: درباره اصل گفت‌وگوها رئیس‌جمهور اعلام کردند که به نتیجه رسیدند و گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت درباره جزئیات، ابعاد، چالش‌ها و نقایص آن نظراتی هست که با خرد جمعی در حال جمع‌بندی است و قطعا براساس آن تصمیم‌گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.خطیب‌زاده یادآور شد: مهم این است که زمانی گفت‌وگوها آغاز می‌شود وقتی تلف نشود. شش دور گفت‌وگوهای وین نشان داد اگر با یک آسیب‌شناسی درست انجام شود این گفت‌وگوها می‌تواند ادامه یابد و به نتیجه برسد.

 گفت‌وگوهای ایران و عربستان

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه مذاکرات با ایران پیشرفت ملموسی نداشته و این در حالی است که امیرعبداللهیان از توافقاتی در این زمینه سخن گفت نیز خاطرنشان کرد: چهار دور گفت‌وگوها در فضای مثبت و دوستانه‌ای بوده و در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده است.

او گفت: یکسری نکات را به عنوان نکات قابل اهمیت بیان کردیم و تماس‌ها ادامه دارد. فکر می‌کنم واژه‌ای که به خوبی می‌تواند فضای گفت‌وگوها را بیان کند گفت‌وگوهای محترمانه است، البته به همان مقداری که محترمانه است، جدی بوده و جدی پیگیری شده و امیدواریم به نتیجه برسد.

  عدم تایید خبر دویچه وله

خطیب‌زاده همچنین خبر دویچه وله مبنی بر سفر هیاتی از عربستان به ایران را تایید نکرد. وی در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر درخواست عربستان از ایران برای میانجی‌گری بین عربستان و یمن در پی پیشروی انصارالله در استان مأرب اظهار کرد: درباره آنچه بین ما و عربستان در میز مذاکرات صورت می‌گیرد اجازه دهید در همان میز مذاکرات گفت‌وگوها جلو برود.آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است درباره تایید یا عدم تایید آن اظهارنظری نمی‌کنم.

 دست دوستی ایران به سوی همسایگان

خطیب‌زاده درباره عربستان نیز بیان کرد: شاید نخستین اظهارنظرها از سوی من و جمهوری اسلامی صورت گرفت. دست دوستی ایران نه الان بلکه همواره به سمت کشورهای همسایه و دوست و از جمله عربستان دراز بوده است.این به آن معنا نیست که ما چشممان را به روی اقدامات عربستان در یمن و...بسته‌ایم.

 تهران میزبان وزرای خارجه همسایه افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: چهارشنبه هفته آینده در تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه (شش کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه) افغانستان  به صورت حضوری خواهیم بود. این نشست یک روزه خواهد بود. دستورکار نشست تهران ادامه گفت‌وگوهایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. این کشورها برکمک به تشکیل دولت فراگیر و صلح و ثبات در افغانستان متمرکز خواهند بود. وی همچنین اعلام کرد که ایران در نشست مسکو درباره افغانستان در سطح نماینده ویژه شرکت می‌کند.

  مواضع روسیه را از مسکو می‌شنویم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره انجام مذاکرات در بروکسل نیز خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا آغاز شده است. اجازه دهید در مسیر خود ادامه یابد.به زودی به نقطه‌ای خواهد رسید که جزئیات بیشتری را بیان خواهم کرد.درباره رایزنی با شرکا این کار به صورت منظم انجام می‌شود و مواضع روسیه را از مسکو می‌شنویم. سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری جامع ایران و روسیه نیز خاطرنشان کرد: یک توافق‌نامه در ۱۳۷۹ را با روسیه درباره همکاری‌هایی داریم که به صورت ۱۰ ساله بوده و هر۵ سال تمدید می‌شد و فروردین امسال به ۵ سال بعد رسیدیم. صحبتی شده بود و امیرعبداللهیان در سفر به مسکو با لاوروف به صورت جدی صحبت کرد و متن این مذاکرات باید در تهران  نهایی شود و زمانی که نهایی شد و  مجوز مذاکرات را اخذ کردیم، دستگاه دیپلماسی برای سند جامع همکاری راهبردی با روسیه اقدام خواهد کرد.

  استقبال از انتخابات پارلمانی عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحولات عراق و برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور نیز اظهار کرد: از برگزاری انتخابات استقبال کرده و می‌کنیم و از اینکه در فرآیند تکاملی و فرآیند مدنی تحولات عراق شاهد این اتفاق میمون و مبارک بودیم خوشحالیم. وی یادآور شد: آنچه در عراق رخ می‌دهد توسط مردم، دولت و احزاب عراقی پیگیری می‌شود.آنچه مربوط به ایران است استقبال از برگزاری این انتخابات به عنوان یکی از قدم‌های تکاملی برای ساخت جامعه‌ دموکراتیک در عراق است.

  طالبان مسوول مستقیم حفظ امنیت

خبرنگاری به ادامه جنایات تروریستی علیه شیعیان افغانستان اشاره کرد که خطیب‌زاده در پاسخ گفت: ‌با تمامی طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در تماس هستیم. طالبان مسوولیت مستقیم و ویژه در حفظ امنیت و صلح و ثبات و آرامش مردم و همچنین سلامت تمامی گروه‌ها و اقلیت‌های افغانستان از جمله هزاره‌ها و شیعیان  را دارد.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران حساسیت ویژه‌ای در این خصوص داشته است.از طالبان و طرف‌ها شنیده‌ایم که تمام تلاش خود را می‌کنند که چنین مواردی تکرار نشود. جامعه جهانی باید به صورت مشخص درباره ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد. از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و از طریق مجاری تماس‌هایی که با گرو‌ه‌های افغانستان و از جمله طالبان داشته و داریم در تلاشیم افغانستان وارد چرخه خشونت و ترور نشود.

خبرنگاری از خطیب‌زاده درباره تعیین حسن کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و وضعیت طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان سوال کرد که وی پاسخ داد: موضوع افغانستان موضوع ملی است و همواره به صورت ملی پیگیری شده است. دستگاه دیپلماسی به عنوان نهاد حاکمیتی همین رویکرد را داشته و الان هم همین رویکرد ادامه خواهد یافت. این دیپلمات ارشد بیان کرد: مهم این است که همه جهات ذی‌ربط و نهادها و بخش‌های مرتبط با افغانستان در یک هماهنگی و هارمونی خاصی کارهایشان جلو رفته و باز هم جلو خواهد رفت و وزارت امور خارجه نیز به عنوان تنظیم‌کننده روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش محوری خودش را در پرونده‌های ملی دارد. وی افزود: آنچه مهم است تامین و حفظ صلح و ثبات افغانستان است که برای امنیت ملی ایران بسیار حائز اهمیت است. خطیب‌زاده بیان کرد: تا زمانی که طاهریان حضور داشت پرونده به صورت ملی پیگیری می‌شد و کماکان هم به صورت ملی پیگیری می‌شود.

  سفر سردار باقری به پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر سردار باقری به پاکستان گفت: ایشان به دعوت رئیس ارتش پاکستان و در چارچوب روابط دوستانه به این کشور سفر کرد. اصل اساسی سیاست حسن همسایگی همین است که مجمع همسایگان را با محوریت ایران داشته باشیم. وی گفت: سفر بسیار موفقی در راستای مراودات نزدیک ایران و پاکستان بود و از سوی دو طرف ادامه داشته و ادامه خواهد یافت.

  وابستگان بازرگانی توسط وزارت صمت تعیین می‌شوند

وی درباره رایزنان بازرگانی نیز اظهار کرد: اینها وابستگان بازرگانی هستند که وزارت صمت تعیین می‌کند و ما تسهیل می‌کنیم و سعی می‌کنیم وابستگان بازرگانی مناسب کشورها باشند، ولی وزارتخانه مسوول و بررسی‌کننده اولیه وزارت صمت است. وزارت خارجه در دو ماه اخیر و در جلسات هیات دولت اعلام کرده حضور گسترده‌تر وابستگان بازرگانی را تسهیل می‌کند. هر موقع به ما معرفی شوند سعی می‌کنیم در اسرع وقت حضور آنها را تسهیل کنیم.

  روابط ایران و مصر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و مصر نیز اظهار کرد: مناسبات دو کشور در سطح حافظ منافع در جریان است. گفت‌وگوی کوتاهی در بغداد بین وزیر خارجه و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت. امیدواریم در چارچوب‌هایی که صحبت می‌شود بتوانیم این روابط را به نفع منطقه به جلو ببریم.

  سند برنامه جامع همکاری ایران و چین

وی درباره سند برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز خاطرنشان کرد: برنامه جامع همکاری ایران و چین یک چارچوب حقوقی و عملی برای روابط بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این روابط ابعاد و اجزای مختلفی دارد که به وزارتخانه‌های مختلف و...برمی‌گردد. امیرعبداللهیان بعد از اینکه به وزارت خارجه آمد ارزیابی از عملیاتی شدن توافق داشت و در هیات دولت مطرح کرد و برای تمام دستگاه‌ها وظایفشان را با نگاه جدید فرستاد.

 این موضوع به عنوان مساله حاکمیتی در حال پیگیری است. وی درباره چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان گفت: هیچ‌گاه رایزنی‌ها و پیگیری‌های خودمان را در این زمینه متوقف نکردیم. همچنان اولویت اصلی ما در حوزه شامات یکی همین عزیزان هستند که مفقود هستند و همچنان پیگیری می‌کنیم. به شما اطمینان بدهم دیپلمات‌هایی که در آن سال‌ها مفقود شدند به عنوان دیپلمات‌های زنده جمهوری اسلامی ایران پیگیر آنها هستیم.

  سازمان شانگهای

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات وزارت خارجه درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز بیان کرد: دبیرخانه در وزارت خارجه کارها را پیگیری می‌کند و ادارات مربوطه در وزارت خارجه اسناد را آماده می‌کند. مراحل عضویت قطعی مراحل خاصی است که با همکاری مجلس باید صورت بگیرد.حداقل یک پروسه چند ماهه را در ماه‌های آتی پیش رو داریم.

خبرنگاری درباره پیگیری‌ها درباره ۹ تبعه کرد ایرانی که به جبهه النصره تحویل داده شدند سوال کرد که خطیب‌زاده پاسخ داد: ما هیچ موضوعی را بدون پیگیری رها نکرده و نمی‌کنیم. گزارش‌های ضد و نقیض همواره وجود داشته است. مرزبانان ما جلسات مشترکی داشتند و موضوع در تهران و آنکارا در دست پیگیری است.در این موضوع و یکی دو موضوع دیگر مرزی در حال گفت‌و گو هستیم.


اتحادیه اروپا: با ایران  در روز پنج‌شنبه گفت‌وگویی نداریم

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه در روز پنج‌شنبه گفت‌وگویی با ایران در بروکسل نخواهد داشت. به گزارش «ایسنا» نابیلا ماسرالی، سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: در روز پنج‌شنبه دیداری برگزار نخواهد شد. به نوشته ای‌اف‌پی، این درحالی است که به نقل از وزارت خارجه ایران اعلام شده بود که گفت‌وگوها در این روز در پایتخت بلژیک برگزار خواهد شد. از سوی دیگر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور آماده ازسرگیری مذاکرات وین از نقطه توقف آن در ژوئن گذشته است.