به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عراق، حسین در این دیدار بر اهمیت هماهنگی و همکاری میان کلیه کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌های فراروی منطقه تاکید کرد و گفت که عراق به نیابت از همه جهان درگیر جنگی سخت با تروریسم شد و اکنون انتظار کمک و حمایت جامعه جهانی را برای غلبه بر بقایای داعش و جلوگیری از بازگشت آن دارد.

وزیر خارجه عراق در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس موسوم به «همکاری و مشارکت بغداد» که اخیرا در پایتخت عراق برگزار شد، آن را به منزله پیروزی بر داعش و نوعی تغییر رویکرد برای همکاری و در راستای منافع مشترک توصیف کرد.

او با اشاره به مراحل تغییر سیاسی در عراق و تبدیل شدن از یک نظام مرکزی و تمامیت‌خواه به یک نظام دموکراتیک آزاد گفت: «این روند تغییر با مشکلات و دشواری‌هایی از سوی تاثیرگذاران داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای به دلیل اختلاف در مواضع در قبال واقعیت سیاسی عراق، همراه شد. زیرا روند تغییر دموکراتیک در عراق از سوی برخی کشورها مثل آمریکا و اتحادیه اروپا مورد استقبال واقع شد اما از سوی برخی کشورهای منطقه مردود بود.»

فواد حسین افزود این امر بر اوضاع داخلی عراق از نظر امنیتی و ثبات و کل منطقه ازجمله سوریه و ایران و یمن تا افغانستان تاثیر منفی گذاشت، زیرا برخی کشورها ورود تروریست‌های افراطی مانند القاعده و داعش را تسهیل کردند و در این میان، عراق بیش از همه از تروریسم و فساد گسترده متضرر شد و آسیب دید.

وی درباره سیاست کنونی عراق گفت که کشورش سیاست تغییر و گذار از مرحله جنگ و خونریزی به مرحله مذاکره و گفت‌وگو را پیش گرفته تا نقش واقعی خود را در نزدیک کردن دیدگاه‌های میان طرف‌های منطقه‌ای مانند ایران و عربستان یا طرف‌های بین‌الملل مانند ایران و آمریکا بر عهده بگیرد. امری که بغداد، آن را بخش مهمی از تحقق امنیت و ثبات در منطقه و عراق می‌داند.

فواد حسین تاکید کرد: «عراق با ایجاد کانال‌های گفت‌وگوی سازنده برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان طرف‌های مختلف در منطقه خاورمیانه به دنبال بهبود و تعدیل روابط پرتنش است.» وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود یعنی دهم اکتبر آتی اشاره کرد و از تلاش بغداد برای برگزاری انتخاباتی شفاف با مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عربی برای نظارت بر این امر خبر داد و تاکید کرد برگزاری انتخابات شفاف، تاثیری مستقیم بر اوضاع داخلی و منطقه‌ای دارد.