موج پنجم در سراشیبی؟

با پایان تعطیلات ۶روزه کرونایی فعالیت ادارات، بانک‌ها و اصناف تهران از فردا‌(یکشنبه) از سر گرفته می‌شود. با افزایش آمار مبتلایان کووید-‌۱۹ و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، همه اصناف و بانک‌ها و مشاغل دولتی به جز اصناف ضروری از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا روز شنبه ۳۰ مرداد تعطیل شد. بنابر‌این نخستین روز کاری یکشنبه ۳۱ مردادماه خواهد بود و امروز نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا جزو تعطیلات کرونایی محسوب می‌شود.در این بین هر چند هنوز مشخص نیست که این تعطیلات ۶روزه باتوجه به موج مسافرت‌های مردم به استان‌های شمالی و از سوی دیگر برگزاری مراسم مناسبتی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی شهرها، چه تاثیری بر ادامه پیک پنجم یا ورود به پیک ششم کرونا خواهد داشت، برخی گزارش‌ها از مشاهده علایم گذر از پیک پنجم کرونا در ۱۴ استان کشور حکایت می‌کند؛ گزارش‌های مثبتی که البته همه مقامات وزارت بهداشت ادامه آن را منوط به چند روز آینده پس از مشخص شدن تاثیر سفرهای مردم و شرکت در مراسم مذهبی می‌دانند.

روز دوشنبه هفته قبل نیز وزارت بهداشت در گزارشی اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد روند بستری در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در هفته اخیر نسبت به هفته قبل نزولی شده است. این گزارش تاکید کرده بود چنان‌که عبور استان سیستان و بلوچستان از قله خیز اخیر همه‌گیری قطعی باشد، استان‌های فوق هم به احتمال زیاد در حال عبور از قله خیز پنجم خواهند بود.

وزارت بهداشت همچنین ابراز امیدواری کرده بود در صورت ادامه این روند و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال دقیق‌تر محدودیت‌ها تا هفته جاری روند بستری در استان‌های بیشتری نزولی شود.

 به دنبال این پیش‌بینی روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت که علایم اولیه گذر از پیک پنجم را در ۱۴ استان کشور مشاهده می‌کنیم و امیدواریم با مراقبت‌ها تا ۲ هفته آینده از این پیک سهمناک عبور کنیم. او همچنین ابراز امیدواری کرد که باتوجه به ثبات روند ابتلا و روند بستری در ۱۴ استان شرایط کرونا در این استان‌ها رو به نزول باشد. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه باوجود نشانه‌های اولیه بهبودی شرایط، امیدواریم تعداد کشته‌های این پیک کرونا نیز کاهش یابد در عین حال تاکید کرد که رفتار مردم و مراسمات می‌تواند سرنوشت و آینده کرونا را در کشور مشخص کند.

همزمان قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به شرایط تقریبا ثابت شیوع کرونا در اغلب استان‌های کشور، اظهار امیدواری کرد تا هفته آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

به گزارش «ایسنا» وی روز گذشته اظهار کرد: خوشبختانه استان گلستان چند روزی است که شرایط پایدارتری از نظر شیوع کرونا پیدا کرده است؛ البته هنوز قضاوت درباره روند رو به کاهش زود است، زیرا مناسبت‌ها همچنان ادامه دارد. وی خاطرنشان کرد: برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، فارس و خراسان رضوی همچنان روند افزایشی شیوع کرونا را دارند و بقیه استان‌ها تقریبا شرایط ثابتی پیدا کردند.

در این بین نگرانی دیگری هم این روزها به دغدغه‌های وزارت بهداشت در اوج‌گیری مجدد کرونا افزوده شده است و آن مهاجرت شهروندان افغانستانی به ایران به دلیل شرایط این کشور است. در همین ارتباط سعید نمکی، وزیر بهداشت  مهاجرت احتمالی شهروندان افغانستانی را یکی از تهدیدها برای اوج‌گیری دوباره کرونا دانست و گفت: با توجه به اینکه قم مقصد بسیاری از این مهاجران خواهد بود، احتمال دارد با ورود این مهاجران به این استان و عدم رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها توسط آنان شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری باشیم.

  وضعیت بحرانی سه شهر خوزستان

اما با وجود عبور برخی استان‌ها از پیک کرونا، وضعیت در استان خوزستان همچنان بحرانی است. شکراله سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روز گذشته درباره وضعیت‌(آبادان، خرمشهر و شادگان) گفت: دیگر نمی‌گوییم فاجعه نزدیک است و امروز باید بگوییم در اوج بحران و در دل فاجعه کرونایی قرار داریم، اما باز هم می‌بینیم که هیچ همراهی خاصی انجام نمی‌شود. به گزارش «ایسنا»‌ وی افزود: روز گذشته ۱۰۷ بیمار در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری شدند، بنابراین اکنون ۴۹۱ بیمار بستری داریم. این افزایش بستری، بدون تردید افزایش مرگ ناشی از کرونا را در منطقه به همراه خواهد داشت.

از همین‌رو روز گذشته سید‌محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه شرایط کرونایی استان خوزستان وخیم است درخواست کرد تا هفته دیگر نیز برای کنترل ویروس کرونا در این استان تعطیل شود.

  افزایش مرگ کرونایی در خراسان جنوبی

همچنین به گزارش عصر ایران، غلامرضا شریف‌زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی با اشاره به افزایش حدود ۳ برابری فوت افراد مبتلا به کرونا در استان، اظهار کرد: شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان در مقایسه با ابتدای مرداد، دو برابر افزایش دارد.

  مرگ ۳۶۰۲ نفر در ۶ روز

در همین حال طی ۶روز گذشته ۳۶۰۲نفر دیگر قربانی دلتا در کشور شدند. همچنین روز ۲۶مرداد ماه رکورد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور با ثبت ۵۰هزار و ۲۲۸نفر مبتلا در یک روز شکسته شد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۵۵۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ نفر رسید. در این بازه زمانی ۲۸ هزار و ۸۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۰۶۴ نفر از آنها بستری شدند. براساس این گزارش ‌هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ارقام رسمی که می‌تواند بیانگر کمتر شدن شعله‌های سوزان دلتا در کشور باشد.

مطابق این گزارش در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی‌ و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در همین حال به گفته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، در سطح کشور حدود ۵۰ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند و به بیش از ۳۰ هزار بیمار نیز به‌صورت بستری موقت خدمت‌رسانی می‌شود.

  ادامه محدودیت تردد

از سوی دیگر سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سراسری تردد در کشور تمام نشده و تا هفته آینده (تا پایان روز جمعه پنجم شهریور) ادامه دارد.

  مجموع واکسن‌های تزریق شده

همزمان بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۱۶ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۳۳۱ نفر دز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۵۴۸ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۱ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۸۷۹ دز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با لحاظ کردن آخرین محموله چینی واکسن وارداتی، مجموع واکسن‌های وارداتی کشور از ۵/ ۲۵ میلیون دز عبور کرد. براساس این خبر بیش از ۷۰ درصد واکسن‌های وارداتی مربوط به مبدا چین هستند. همچنین جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که حدود ۵/ ۸ میلیون دز دیگر نیز از طریق این سازوکار در روزهای آتی و شهریور ۱۴۰۰ به کشور وارد خواهد شد.

  تزریق دز سوم واکسن در دستور کار

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۶ ماه پس از دریافت هر دو دز واکسن؛ تزریق دز سوم یا دز یادآور در دستور کار است و ابتدا کادر درمان که اسفند واکسینه شدند دز سوم را دریافت می‌کنند.

 

 کاهش التهاب پیک پنجم