«لامبدا» بیخ گوش ایران؛  پروتکل ها را رعایت نکنید، مرگ و میر بالا می رود

دکتر عاطفه عابدینی درباره وضعیت نمودارهای پیک پنجم کرونا در کشور، گفت: اولا باید توجه کرد که هنوز به اوج و قله پیک پنجم نرسیده‌ایم. با توجه به اینکه نمودارهای همه استان‌ها هم با یکدیگر هم‌خوانی ندارند. به عنوان مثال در جنوب در استان سیستان و بلوچستان بیماری کنترل شده، اما در مناطقی مانند بوشهر همچنان شرایط بیماری بد است. همچنین موارد بیماری در تهران همچنان رو به افزایش است و از سویی هم یکسری از استان‌های شمالی‌مان نیز رو به افزایش است و همچنان روندمان افزایشی است و به قله پیک نرسیده‌ایم.

افزایش موارد ابتلا و بستری در مشهد

وی افزود: در حال حاضر همان موجی را که تا چند هفته قبل در سیستان و بلوچستان بود، اکنون در استان خراسان رضوی داریم. در عین حال در استان‌های گلستان و خراسان جنوبی، قبلا همزمان با سیستان و بلوچستان موج را داشتیم، اما خراسان رضوی اکنون مواردش رو به افزایش است. به طوری که میزان مراجعه سرپایی و به تبع آن بستری و مرگ و میر در این استان بسیار افزایش یافته است.

عابدینی درباره وضعیت تهران نیز گفت: در تهران شیب افزایشی‌مان کاهش یافته است، اما همچنان موارد رو به افزایش است.

ماجرای چمن خوابی در اطراف بیمارستان های کرونایی

وی درباره انتشار یکسری تصاویر درباره چمن‌خوابی بیماران مبتلا به کرونا در تهران و مشهد و کمبود دارو و اکسیژن گفت: ما هم آن تصاویر فضای مجازی در مشهد را دیدیم، اما یکی از همکاران مشهد توضیح داد که این همراهان بیماران هستند که روی چمن دراز کشیدند، نه خود بیماران. البته  فکر می‌کنم با مداخلاتی که وزارت بهداشت برای تزریق رمدسیویر سرپایی انجام داده و در عین حال ایجاد کمیته‌های ترخیص، اکسیژن و تنفس، نباید در جایی از کشور چنین شرایطی برای بیماران داشته باشیم. در عین حال می‌دانم که بیمارستان‌ها کاملا پر است و اگر قرار باشد بیماری بستری شود، باید یکسری از بیماران ترخیص شوند و سپس بیمار جدید بستری شود و چنین شرایطی وجود دارد.

عابدینی درباره نیاز به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی نیز گفت: در حال حاضر برای ایجاد بیمارستان صحرایی برنامه جدیدی اعلام نشده است، اما ممکن است که در برخی مناطق کلینیک‌های تزریق رمدسیویر داخل یکسری کانکس و... ایجاد کرده باشند، اما اینطور نیست که بیماران به صورت دائم در آنجا بستری شوند.

پروتکل ها را رعایت نکنید، مرگ و میر بالا می رود

وی درباره وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: اگر نمودار میزان مبتلایان را نگاه کنید، اکنون تعداد افراد مثبت و درگیرمان بسیار زیاد است و نسبت به اردیبهشت ماه و حتی نسبت به پیک چهارم‌مان این میزان افزایش یافته و میزان بستری‌هایمان هم افزایش یافته است. البته خوشبختانه درصد مرگ و میر نسبت به میزان بستری افزایش نیافته است که به دلیل مداخلاتی بوده که در درمان انجام شده مانند آغاز سریع‌تر درمان و واکسینه کردن برخی افراد و ...، اما واقعیت این است که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و وضعیت به همین منوال که همه جا باز است و هیچکس برایش رعایت پروتکل‌ها مهم نیست و تمام مراکز خرید و رستوران و ... باز است که شرایط مناسبی را برای شیوع عفونت و انتقال ویروس به ویژه در نوع دلتا که سرایت‌پذیری بالایی دارد، فراهم می‌کند، ادامه دهند، ممکن است که افزایش درصد مرگ و میرها را هم داشته باشیم.

احتمال طولانی شدن پیک پنجم

وی تاکید کرد: البته پیک پنجم بسیار شدید است و شاید تعداد روزهایی که در پیک به سر می‌بریم، نسبت به پیک چهارم افزایش یابد، اما در مجموع اگر بخواهیم تعداد مبتلایان و مرگ و میر را کمتر کنیم، مردم باید رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند. در غیر این صورت اگر به همین منوال افزایش مراجعه سرپایی و بستری را داشته باشیم، می‌توانیم انتظار افزایش مرگ و میر را هم داشته باشیم.

افزایش انتقال مساوی با احتمال افزایش جهش 

عابدینی درباره افزایش احتمال جهش کرونا با افزایش ابتلا و انتقال، گفت: باید توجه کرد که ویروس کرونا هر روز تغییر می‌کند و این تغییرات می‌تواند باعث شود که هم سرایت‌پذیری و هم دوره عفونت‌زایی بیشتر شود و هم کسانی که دچار ابتلای مجدد می‌شوند، افزایش یافته، لود ویروس بالا رفته و بیماری شدیدتر شود. حال هرچه تغییرات این ویروس بیشتر شود، اثرات واکسن‌ها روی آن کمتر می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانیم اثر واکسیناسیون را تقویت کنیم، رعایت پروتکل‌ها جزو اساسی و اصلی است.

"لامبدا" بیخ گوش ایران

وی گفت: هرچه لود ویروس در جامعه بیشتر باشد، امکان جهش ویروس در جامعه بیشتر است. در عین حال در صورت عدم رعایت، جهش‌های جدیدی مانند لامبدا هم می‌تواند وارد کشور شود. البته هنوز در ایران این جهش را نداشتیم،  اما در دنیا در کشورهایی مانند آمریکا داشتیم که مواردی گزارش شده و یک نفر در ترکیه گزارش شده است و اگر مراقب نباشیم و پروتکل ها را رعایت نکنیم، لامبدا می‌تواند موج بعدی ما باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.