عددی که حکایت از تزریق ۲۵۲ هزار و ۳۴۸ دز واکسن تنها در ۲۴ ساعت دارد که رکورد واکسیناسیون روزانه در ایران است. بر پایه اطلاعیه مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر روز چهارشنبه و براساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی‌شده که ۲۴۵۷ مورد بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ تن رسید. در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه، ۱۸۴ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند؛ بنابراین تا ظهر روز چهارشنبه، متاسفانه آمار جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۸۶ هزار و ۳۹۱ تن رسیده است و تا همین روز نیز ۳ میلیون و ۶۹ هزار و ۹۴۳ تن بهبود یافته‌اند. همچنین سه هزار و ۹۶۳ تن از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و تاکنون هم ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۰۱ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. در حال‌حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر پایه آمار‌های ۲۴ ساعت اخیر، «نرخ مرگ» ۸/ ۲ درصد است و به همین تناسب، «نرخ بهبود» ۲/ ۹۷ درصد، در‌حالی‌که میانگین نرخ مرگ در جهان ۳/ ۲ درصد است و همچنان وضعیتی به مراتب بهتر از ایران را نشان می‌دهد.

کرونای هندی در حال اوج‌گیری در کشور

همچنین طبق جدیدترین رنگ‌بندی اعلام‌شده از وضعیت کرونایی کشور، ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. به گزارش «ایسنا» رنگ‌بندی جدید کشور که از پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن «ماسک» منتشر شد.

باز‌گشایی مدارس و دانشگاه‌ها

در خبری دیگر، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: «می‌خواهیم در واکسیناسیون قدمی فراتر برویم و به‌دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم.» به گزارش «ایسنا» محمود واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیات‌دولت در جمع خبرنگاران درباره روند واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد: «با توجه به هدف‌گذاری‌هایی که برای افراد بالای ۶۰ سال شده بود و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و کسب‌‌و‌کارهایی که با مردم ارتباط دارند واکسیناسیون را ادامه داده‌ایم. می‌خواهیم قدمی فراتر برویم و به‌دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، هستیم.» او ادامه داد: «ما نیازمند این هستیم که سرعت بیشتری به خرج دهیم.»

ورود سه میلیون دز آسترازنکا

واعظی ادامه داد: «طبق برنامه‌ریزی قبلی به سرعت واکسن‌هایی که خریده‌ایم می‌آیند.» پنج‌شنبه‌ محموله دیگری می‌رسد. نزدیک به سه میلیون (دز) آسترازنکا از ژاپن می‌آید. هفته‌ای یک و نیم میلیون دز از کشور‌ دیگری می‌آید. واکسن‌های داخلی‌مان خیلی خوب کارشان پیش می‌رود. با این روند اگر اتفاقی مثل سه هفته قبل نیفتد می‌توانیم با همان برنامه‌ریزی کارمان را ادامه دهیم.