ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور برای مقابله با کرونا

وی با تاکید بر اینکه باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود، گفت: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک‌سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت.

به گزارش «ایسنا» رئیسی افزود: طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرآیند تامین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه تدوین طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیرنظر دفتر رئیس‌جمهور آغاز شده بود، اظهار کرد: با دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی و فراخوان پیشنهادهای نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید خودمان را مجهز کنیم که اگر کرونا ادامه داشت چگونه کشور را اداره کنیم، تصریح کرد: در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

رئیسی همچنین در این جلسه وضعیت برخی استان‌ها از جمله گلستان و خراسان رضوی را که شرایط حادتری دارند در ارتباط ویدئوکنفرانسی و در گفت‌وگوی مستقیم با استانداران این استان‌ها پیگیری کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای تغییر این وضعیت نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم، تاکید کرد: کار مسوولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست و باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده درنظر گرفته شود.

    ۵ استان در صدر موارد بستری

همزمان با دستور رئیس‌جمهور برای کنترل کرونا درکشور، سخنگوی وزارت بهداشت از روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور در هفته دوم مرداد ماه خبر داد و گفت: این روند از قله خیز چهارم نیز بیشتر شده است.

سیماسادات لاری در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: روند بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نیز همچنان افزایشی است و به بیشترین میزان از ابتدای شیوع اپیدمی کووید-۱۹ تاکنون رسیده است. به گفته لاری، در هفته اخیر ۲۶هزار و ۸۵۱بیمار مبتلا به کرونا بستری شدند و همچنین موارد سرپایی با تست مثبت کرونا در هفته اخیر ۲۰۵هزار و ۲۹۴نفر بوده است. وی تاکید کرد: بیشترین بروز هفتگی بیماران بستری با تست مثبت کرونا از هشتم تا چهاردهم مرداد ماه به ترتیب در استان‌های مازندران، ایلام، گلستان، گیلان و بوشهر بوده است. همچنین کمترین میزان بستری بیماران کرونا در استان سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.

    افزایش دوباره شهرهای قرمز

درهمین حال طبق جدیدترین جدول رنگ‌بندی شهرهای کرونایی کشور، از روز گذشته تعداد شهرهای قرمز کرونایی به ۳۳۶ شهر افزایش یافته است. شهرهای جدید قرمز عبارتند از: مراغه، مرند، ملکان و هریس (آذربایجان شرقی)، بوکان، پلدشت، سلماس، میاندوآب و نقده (آذربایجان غربی)، بوئین و میاندشت، تیران و کرون و نطنز (اصفهان)، ایوان (ایلام)، دیر (بوشهر)، بن، سامان، کوهرنگ و لردگان (چهارمحال و بختیاری)، بشرویه (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد، تربت حیدریه، جغتای، خلیل‌آباد، خواف، فریمان، فیروزه، کلات، گناباد و نیشابور (خراسان رضوی)، فاروج و گرمه (خراسان شمالی)، آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغ‌ملک، دزفول، رامشیر، کارون و مسجدسلیمان (خوزستان)، خدابنده و طارم (زنجان)، بمپور و سیب و سوران (سیستان و بلوچستان)، اقلید، بوانات، خرم‌بید، خفر، رستم، سروستان و کوه‌چنار (فارس)، سقز و قروه (کردستان)، رابر (کرمان)، اسلام‌آباد غرب، جوانرود و سرپل‌ذهاب (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، املش (گیلان)، میاندورود (مازندران)، خنداب و فراهان (مرکزی)، ابوموسی و هرمز (هرمزگان) و فامنین (همدان).

به این ترتیب در حال حاضر ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

    افزایش آمارمسافرت درهفته گذشته

با تمام اینها آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است آمارها نشان می‌دهد سفرهای مردم در هفته گذشته که ممنوعیت تردد وجود نداشت، افزایش ۴درصدی را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرده است؛ بدتر اینکه در این میان نام استان‌هایی مانند خراسان رضوی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت بحرانی قرار دارند، در صدر قرار دارد.

    وضعیت مشهد

درهمین ارتباط شهر مشهد که این روزها سخت‌ترین دوران کرونایی خود را از نظر شیوع کرونا درکشور طی می‌کند و همچنان با بار مسافر داخلی و خارجی روبه‌رو است، با افزایش روزانه موارد ابتلا و بستری مواجه شده است. رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا در مشهد نیز در همین ارتباط درگفت‌وگو با «ایلنا» درباره شرایط این شهر گفت: تبعات تجمعاتی که در عید غدیر و قربان داشتیم، صدایش در خواهد آمد و باید منتظر تلفات ناشی از این تجمعات باشیم؛ درحالی‌که هنوز به پیک این موج هم نرسیده‌ایم.

علیرضا صداقت با اشاره به اینکه اکنون بدترین شرایط را در بخش بستری، مراقبت ویژه و فوتی‌ها از زمان شروع کرونا داریم، گفت: بدتر از همه اینکه ما یک سیر بالا رونده داریم که همین یک فاجعه است که به حداکثر شدت ابتلا، بدحالی و فوت خواهیم رسید. همچنان آمارها رو به فزونی خواهد بود، اگر شرایط همین‌طور بماند و ما اقدامی برای کنترل آن نکنیم، آمار مبتلایان و فوتی‌ها خیلی بیشتر خواهد شد. همچنین معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت رنگ‌بندی شهر‌های استان خراسان رضوی گفت: ۸۰درصد از شهر‌های استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند.

    وضعیت تهران

وضعیت کرونا درتهران نیز براساس گزارش‌های میدانی بحرانی است. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به وضعیت کرونا در تهران گفت: با توجه به بار بالای بیش از ۲۰هزار مراجعان سرپایی ما انتظار نداریم که در طول روزهای آینده تغییر شگرفی در مجموعه میزان بستری استان اتفاق بیفتد؛ اما اگر میزان مراجعان سرپایی سیر نزولی پیدا کند، یک هفته بعد تغییرات آن را در بستری مشاهده می‌کنیم.

به گزارش «ایسنا» زالی گفت: وضعیت تهران در این هفته‌ای هم که در آن قرار داریم، تغییر زیادی نخواهد کرد. دیروز ۲۲هزار و ۷۰۰نفر از مراجعان سرپایی ما در استان تهران بودند. در حال حاضر ۹هزار و ۴۸۴بیمار در تهران بستری هستند که از این تعداد حدود ۲۵۰۰نفر کماکان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

جلال‌ نژاد جواد، رئیس بیمارستان شهدای یافت آباد در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به وضعیت پیک پنجم کرونا در کشور و با بیان اینکه میزان سرایت دلتا تا ۳۰۰درصد بیش از کرونای ووهان است، گفت: پیش از این اعلام می‌شد که در فضای بسته هر فرد مبتلا می‌تواند دو نفر را آلوده کند، اما اکنون می‌گوییم که در فضای بسته یک فرد مبتلا به کرونای دلتا می‌تواند ۹نفر را آلوده کند. صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی تهران نیز درباره افزایش آمار فوتی‌ها در روز گفت: آمار‌ها ممکن است حتی به بیشتر از آمار‌های پیش‌بینی‌شده برسد؛ به‌دلیل اینکه بیماران بد حالی که در icu بودند، درمان‌ها روی آنها تاثیر نگذاشته است.

    افزایش تست‌های منفی کرونا

ازسوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که روند مراجعه بیمارانی که در چند روز گذشته آزمایش کرونایشان منفی شده و حالا وضعیتشان وخیم است، به بیمارستان‌ها افزایش یافته است. دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی می‌گوید: محل قرارگیری ویروس دلتا در مجرای تنفسی تغییر کرده و نمونه‌گیری‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود.

    مرگ ۳۸۷بیمارکرونایی دیگر

اما براساس گزارش وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۲۶هزار و ۴۳۹ مبتلای جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند که ۳هزار و ۷۰۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی متاسفانه ۳۸۷تن نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

    میزان واکسن‌های تزریق شده

همچنین بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۲میلیون و ۱۲۵هزار و ۸۲۹نفر دز اول واکسن کرونا و ۳میلیون و ۷هزار و ۹۸۱نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵میلیون و ۱۳۳هزار و ۸۱۰دز رسید.

    دستور جدیدواکسیناسیون درقشم و کیش

درهمین حال سعیدنمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم، در نامه‌ای به علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، دستور واکسیناسیون جمعیت بومی بالای ۱۸سال در دو جزیره قشم و کیش را ابلاغ کرد. از سوی دیگر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از تحویل بیش از ۲۱میلیون واکسن داخلی و خارجی کرونا به وزارت بهداشت خبر داد.