«دلتا» خطرناک‌ترین نیست!

نکته نگران‌کننده دیگر این است که بخش بهداشت و درمان کشورها که از پیش به‌شدت تحت فشار بوده، در آینده با فشار بسیار بیشتری مواجه خواهد بود. ناتوانی این بخش در رسیدگی به خیل عظیم مبتلایان جدید، سبب افزایش مرگ‌ومیرها می‌شود، اما در کشورهایی که نرخ واکسیناسیون بالاست، از جمله آمریکا، بدترین دوره همه‌گیری پایان یافته است. در آمریکا نیز بر تعداد مبتلایان افزوده خواهد شد، اما موج‌های بعدی به اندازه قبل مرگبار نیستند؛ زیرا ۸۰درصد آسیب‌پذیرترین گروه‌های جمعیتی در آمریکا و افراد بالای ۶۵ سال به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. اگر بخواهیم به‌طور ساده موضوع را بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که تعداد کمتر افراد آسیب‌پذیر به معنای موارد کمتر مرگ‌ومیر است. در آمریکا قبل از ساخت واکسن، نرخ مرگ‌ومیر یک در دویست بود که این نرخ می‌تواند در ماه‌های آینده به یک در پانصد یا یک در هزار کاهش یابد؛ زیرا واکسیناسیون با سرعت در حال انجام است و با آنکه مواردی از شیوع کرونا را مشاهده می‌کنیم، اما مرگ‌ومیرها به میزان قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت.

در مناطقی که شیوع دلتا ادامه دارد، به‌ویژه بین بزرگسالانی که واکسینه نشده‌اند، ممکن است موارد مرگ‌ومیر افزایش یابد. از آنجا که اکثر آسیب‌پذیرترین گروه‌های جمعیتی در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، مرگ‌ومیرها در آینده بسیار کمتر از قبل خواهد بود، اما باید آماده ادامه مرگ‌ومیرها باشیم و احتمالا شاهد خواهیم بود، برخی از کسانی که جان خود را از دست می‌دهند، جوان و سالم هستند. اوایل دوره همه‌گیری کرونا، افزایش موارد ابتلا به این ویروس به معنای افزایش مرگ‌ومیرها بود، اما در ماه‌های آینده این همبستگی بین دو متغیر کمتر خواهد شد.

تحقیقات روی روند ابتلا به کرونای دلتا و مرگ‌ومیرها در انگلستان نشان می‌دهد به‌ویژه در گروه‌های سنی بالا، موارد مرگ‌ومیر کاهش یافته و این در حالی است که موارد ابتلا بالا رفته است. علت این است که اکثر افراد این گروه واکسن زده‌اند، اما با آنکه مرگ‌ومیرها بسیار پایین‌تر از قبل است، افراد در گروه‌های سنی گوناگون همچنان جان خود را از دست می‌دهند. واکسن جان صدها هزار نفر را نجات داده و در آینده نیز تاثیر این عامل بسیار بزرگ خواهد بود، اما این واکسن‌ها صد درصد موثر نیستند. در واقع هیچ واکسنی صد درصد موثر نیست. واکسن‌زدن، افراد را در برابر ابتلای شدید به ویروس محافظت می‌کند، اما این محافظت صد درصد نیست.

روند ابتلا ادامه پیدا خواهد کرد، اما واکسن سبب می‌شود ریسک بستری‌شدن و مرگ بر اثر ابتلا به ویروس به‌شدت کاهش یابد. از سوی دیگر احتمال آنکه ویروس از افراد واکسینه‌شده منتقل شود، کمتر است. بنابراین افرادی که با آنها در ارتباط هستند، ایمن‌ترند؛ اگرچه نمی‌توان گفت به‌طور کامل ایمن هستند. هنگامی که در بین افراد واکسینه‌شده ویروس شیوع پیدا می‌کند، عوارض این شیوع عمدتا ملایم است. برای اکثر این افراد کرونا به اندازه سرماخوردگی جدی خواهد بود، اما متاسفانه در برخی موارد ابتلا به کرونا در افراد واکسینه‌شده عوارض شدیدی در بر دارد و فرد باید بستری شود و در موارد بسیار نادر، مرگ اتفاق می‌افتد.

با این حال در این واقعیت تغییری به وجود نمی‌آید که واکسن بهترین روش حفاظت در برابر کروناست. برای آمریکا بدترین دوره بحران پایان یافته، اما به‌طور متوسط هر روز ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند که این یعنی اگر تا یک سال دیگر همین روند ادامه یابد، صد هزار مرگ خواهیم داشت که بالاتر از مرگ‌ومیرهای حاصل از دیابت است. هرچه ابتلاها بیشتر باشد، شیوع کنترل‌نشده بیشتر است و ریسک به وجود آمدن سویه‌های خطرناک افزایش می‌یابد. دلتا احتمالا خطرناک‌ترین سویه کرونا نخواهد بود و ما باید با واکسیناسیون سریع و فراگیر، ریسک دیگر سویه‌های خطرناک را کم کنیم. فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک، واکسن و تهویه می‌تواند از انتشار کرونا جلوگیری کند.