Untitled-1 copy

  کاهش 16 واحد درصدی نسبت مبتلایان

تحلیل آمارهای رسمی در خصوص وضعیت کرونا حاکی از کاهش التهاب پیک پنجم در روزهای اخیر است. شاهد آماری نخست در این خصوص، شاخص نسبت ابتلا به تست است. تحلیل آمارهای رسمی در این خصوص نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال روندی صعودی داشته است، به‌نحوی‌که از میزان 9/ 11درصد در اول فروردین به 2/  28درصد در 18فروردین رسید. در ادامه با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای شاخص، روندی نزولی به خود گرفت، به‌نحوی‌که 17‌خرداد به پایین‌ترین میزان خود (9/ 3 درصد) در سال جاری رسید. در نهایت بررسی این آمار نشان می‌دهد که از پنجمین روز فصل اول تابستان این شاخص روند صعودی به خود گرفته و از 7/ 5درصد در پنجم تیر به میزان 65درصد در 12 مردادماه رسید که نسبت بسیار بالایی است. بعد از این تاریخ، این نسبت به صورت پله‌ای با کاهش روبه‌رو شد، به نحوی که روز جمعه نسبت ابتلا به تست 3/ 33 درصد گزارش شد. مورد دیگر اینکه در سه روز منتهی به 29 مرداد این نسبت کاهشی بوده و از سطح 3/ 49 درصد در 26 مرداد به 3/ 33 درصد در روز گذشته رسیده است. اگر این کاهش در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد، می‌توان گفت که اعمال محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه‌ای موثر واقع شده‌اند.

  پایین آمدن تعداد بستری‌شدگان در دو روز اخیر

شاهد آماری دیگر، وضعیت افراد بستری‌شده است. تحلیل آمارهای رسمی درخصوص این شاخص از ابتدای سال نشان می‌دهد که روند آن با افت‌وخیزهای متعددی در این مدت همراه بوده، به ‌نحوی‌که طی ماه نخست سال روندی صعودی داشته است. بنابر آمارهای رسمی، میزان افراد بستری‌شده از 657 مورد در اول فروردین به 3هزار و 901 نفر در 30فروردین رسید. در ادامه مسیر این روند، با اعمال محدودیت‌های قرنطینه برای افراد و کسب‌وکارها تغییر جهت داد و به صورت پله‌ای با کاهش همراه شد. بنا بر تحلیل‌های رسمی در 22خرداد با ثبت 905نفر بستری کمترین میزان این شاخص از ابتدای سال جاری تجربه شد. در ادامه، روند این شاخص صعودی شد، به نحوی که 27 مرداد با 5 هزار و 380 مورد بیشترین میزان برای این شاخص از ابتدای پاندمی ثبت شد.

 در نهایت اینکه در دو روز اخیر میزان افراد بستری‌شده کرونایی روند کاهشی به خود گرفت و در روز جمعه به میزان 4 هزار و 64 مورد برآورد شد. به عبارت دیگر، در دو روز گذشته میزان بستری‌شدگان معادل یک هزار و 316 نفر کم شده است. کاهش مبتلایان روزانه در روزهای اخیر سبب کاهش میزان بستری‌شدگان شده است. از سوی دیگر، کاهش بستری‌شدگان با یک وقفه زمانی بر میزان فوتی‌ها اثر می‌گذارد. به عبارت دیگر، اگر وضعیت کاهشی بستری‌شدگان ادامه داشته باشد، باید در روزهای آتی شاهد کاهش بیشتر تعداد فوتی‌های روزانه باشیم.

  افت 100 واحدی در میزان فوتی‌های روزانه

در نهایت شاهد آماری سوم، میزان فوتی‌های روزانه است. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که روند فوتی‌های روزانه از ابتدای سال با افزایش دید و بازدیدها و همچنین مسافرت‌های نوروزی افزایشی بود، به نحوی که شاخص مذکور از 73 نفر در روز نخست فروردین به 496 نفر در 6 اردیبهشت رسید. در ادامه مسیر این روند با اعمال محدودیت‌های قرنطینه تغییر جهت داد و به صورت پله‌ای با کاهش همراه شد. نقطه شکست دیگر این روند کاهشی در 30 خرداد بود که برای این روز 111 نفر فوتی ثبت شده بود. در ادامه مسیر این روند صعودی بود و این موضوع تا روز 25 مرداد برقرار بود. بنا بر آمارهای رسمی میزان فوتی‌های روزانه در 25 مرداد 655 نفر برآورد شد. در نهایت اینکه در چهار روز اخیر با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و تعطیلی کسب‌وکارها این روند نزولی شده و با کاهش 100 واحدی به 555 نفر رسیده است. کاهش التهاب کرونایی در حالی است که در شاخص بیماران بدحال، همچنان روند صعودی است و از 13 مرداد تا روز گذشته شاهد رکوردشکنی روزانه این شاخص بوده‌ایم. بنا بر آمارهای رسمی در روز جمعه تعداد بیماران بدحال بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معادل 7 هزار و 587 مورد برآورد شد که بیشترین میزان از زمان ابتدای شیوع این پاندمی در کشور است.  در 16 روز اخیر که وضعیت بیماران بدحال شتاب بیشتری گرفته، میزان این شاخص معادل یک هزار و 628 مورد رشد داشته است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که میانگین رشد 16 روز اخیر این شاخص معادل 102واحد است، به این معنی که در بازه زمانی مذکور به‌طور متوسط 102 نفر به صورت روزانه به تعداد بیماران بدحال کرونایی افزوده شده است.

  تسریع واکسیناسیون در سه هفته اخیر

موضوع مهمی که باید در کنار اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آن توجه کرد، ایمنی جمعی 60 تا 70 درصد جامعه از طریق واکسیناسیون است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از زمان اعلام رسمی تزریق واکسن تا به حال سرعت واکسیناسیون رشد قابل توجهی پیدا کرده است. میانگین تزریق هفتگی از 25 هزار دز در اول اردیبهشت به 545 هزار دز در روزهای پایانی مرداد رسیده و به عبارت دیگر در بازه زمانی مذکور رشد 22برابری داشته است. عوامل متعددی برای این رشد قابل ذکر است که از آن جمله می‌توان به حل مشکل واردات واکسن، سبد متنوع واکسن در کشور و در کنار آن، تولید داخلی واکسن اشاره کرد. مورد دیگر اینکه در سه هفته اخیر رشد واکسیناسیون سرعت بالایی گرفته، به نحوی که متوسط رشد آن در بازه زمانی مذکور 86 هزار واحد بوده است. به عبارت دیگر در سه هفته اخیر به‌طور متوسط معادل 86 هزار دز بر ظرفیت هفتگی موجود اضافه شده است. مورد دیگر اینکه در دو روز اخیر سرعت واکسیناسیون افت قابل توجهی پیدا کرده و در این بازه زمانی زیر سطح 380 هزار دز بوده است. به نظر می‌رسد تعطیلی برخی مراکز تزریق و نیز مشارکت افراد در مراسم عزاداری ماه محرم در این کاهش تاثیرگذار بوده است. رسیدن به سطوح قابل کنترل در زمینه پاندمی کرونا نیازمند تداوم سرعت واکسیناسیون در هفته‌های آتی است.