انفجار پارک ملت خرابکاری نبود

پیش‌بینی سناریوهای مختلف در مورد افغانستان

ربیعی در خصوص تدابیر دولت در مرزهای شرقی گفت: دستگاه‌های مرتبط فرآیند جدید تغییرات در عرصه‌های سیاسی افغانستان را بررسی و مطالعه کردند.  با محوریت وزارت کشور کمیته‌ای هم در این زمینه رصد مستمر و ایجاد آمادگی‌های لازم برای مواجهه با این تغییرات را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با اقدامات انجام شده آمادگی‌های لازم وجود دارد و سناریوهای مختلف هم متناسب با روند تحولات پیش‌بینی شده و در صورت نیاز اقدام هم خواهد شد. سخنگوی دولت درباره تدابیر دولت در زمینه ورود مهاجران غیر قانونی گفت: برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که در حال پیگیری این موضوع هستیم در عین حال برای تقویت نیروهای مرزبانی و نظارتی در مرز افغانستان و آمادگی کامل درباره پذیرش رسمی نیروهای افغانستان هم تصمیماتی اتخاذ شده و بخشی از نیروهای ورودی به ایران هم با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان بازگردانده شدند. وی اضافه کرد: در صورت ورود مهاجران جدید در جوار مناطق مرزی اردوگاه‌هایی برای آنان مهیا می‌کنیم  البته تاکنون با ورود مهاجران جدید به ویژه خانوادگی مواجه نبودیم.

واکنش به لغو مصوبه افزایش حقوق مدیران

ربیعی در ادامه سخنانش درباره لغو مصوبه سقف افزایش ۵/ ۲ میلیونی حقوق و مزایای کارکنان دولت بدون طی کردن روال معمولی گفت: در زمان تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ دولت نگران برخی تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه بود.  وی افزود: دولت به موجب بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه، نحوه اعمال افزایش حقوق‌ها را تنظیم و افزایش حقوق گروه‌های مختلف کارمندی را تعیین کرد و اخیرا نیز با الحاق یک تبصره به بند ۶ تصویب‌نامه قبلی، اصلاحاتی در آن انجام داد. نه‌تنها کاری خلاف رویه انجام نشده است بلکه تصمیم عاقلانه‌ای به نفع کادر و ساختار دولت است و ربطی به هیچ دولتی ندارد. تصمیم درستی نسبت به ساختار میانی دولت و افرادی بود که در مناطق نفت‌خیز کار می کردند.

ربیعی اضافه کرد: به موجب اصل ۱۳۸ قانون اساسی مرجع اعلام مغایرت مصوبات هیات‌وزیران با قانون رئیس مجلس است که پس از بررسی هیات تطبیق مصوبات مجلس با قوانین نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. طبیعی است که مصوبه دولت اگر مغایر قانون باشد باید از سوی هیات تطبیق و رئیس مجلس به دولت ابلاغ شود که تاکنون در این مورد نظری به دولت ابلاغ نشده است.

سخنگوی دولت گفت: اطلاعی ندارم که نامه‌ای از مجلس به دولت آمده باشد البته در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با انتشار شایعاتی مدعی شدند که دولت دوازدهم با اصلاح این مصوبه شرایط را برای افزایش مجدد حقوق مدیران فراهم کرده است که این اصلا درست نیست و این ترمیم صرفا برای مدیران حرفه‌ای انجام شده و مقامات در شمول این مصوبه قرار ندارند. ضمیر این مصوبه مدیران حرفه‌ای و افرادی است که در مناطق نفت‌خیز خدمت می‌کنند.

وی افزود: افزایش جدیدی به موجب این مصوبه در حقوق مدیران وجود ندارد. بنابراین این استنباط نادرست است که به‌واسطه این مصوبه و تغییر امتیازات فوق‌العاده مدیریت، حقوق مدیران افزایش می‌یابد.