البته نمایندگان به طرح تحقیق و تفحص اکتفا نکرده و درباره استیضاح ظریف نیز بحث کرده‌اند؛ این موضوعی است که دیروز احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد.

این نماینده مجلس درباره هر سه طرح یادشده گفت: بنا شده این دو تحقیق و تفحص و استیضاح مطرح شده در جلسه فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد و طبق تصمیم و جمع‌بندی در آن جلسه عمل شود.

 از سوی دیگر احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس از شروع به کار تیم تحقیق و تفحص در حوزه فایل صوتی ظریف خبر داد و گفت که تاکنون سه گروه از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص درخصوص این موضوع را مطرح کردند. او با بیان اینکه مجلس فایل صوتی وزیر امور خارجه را به شدت محکوم کرد، به خبرگزاری فارس گفت: نمایندگان تاکید داشتند که ایجاد دوگانه‌های مختلف در کشور باعث ایجاد مشکل برای مردم می‌شود. به گفته امیرآبادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر سه مورد تقاضای تحقیق و تفحص را مورد بررسی قرار می‌دهد اما کمیسیون به دنبال این است که هر سه درخواست در قالب یک درخواست به عنوان تحقیق و تفحص از مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری در طول هشت سال گذشته تصویب شود.  این عضو هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد: با تصویب این تقاضا در جلسه کمیسیون، تحقیق و تفحص در جلسه روز سه‌شنبه (فردا) صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امیرآبادی همچنین گفت: عده‌ای از نمایندگان نیز درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه را در این زمینه داشتند که در هر صورت نتیجه تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ به قوه‌قضائیه جهت برخورد با خائنان و افرادی که در این حوزه نقش داشتند ارسال خواهد شد و این موضوع روند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی طی خواهد کرد.

واکنش قالیباف از تریبون مجلس

علاوه بر این، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دقایقی پس از علنی شدن جلسه پارلمان، به ایراد نطق پیش از دستور پرداخت و تاکید کرد لازم است به‌رغم موضع‌گیری‌های قبلی از تریبون مجلس نیز درباره برخی صحبت‌ها علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه‌سازی غیرکارشناسی از قدرت میدانی و دیپلماسی اشاره کنم.

قالیباف با بیان اینکه این دوگانه‌سازی ضد منافع ملی است، افزود: بدون قدرت میدانی، قدرت دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، قدرت میدانی هرگز به تمام اهداف خود برای تامین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی در منطقه با هم‌افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد.

قالیباف افزود: در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقین را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب‌زده را رسوا می‌کند و به فضل الهی ریشه آنها را می‌خشکاند.