در همین ارتباط سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در مورد گفت‌وگوها بین ایران و ۱+۴ در وین و اینکه این گفت‌وگوها به چه نتیجه‌ای رسیده است، اظهار کرد: آنچه در وین در جریان است گفت‌وگوهای فنی پیرامون چگونگی رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت این کشور به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. خطیب زاده ادامه داد: در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما در مسیر درستی هستیم. البته این به این معنا نیست که به مرحله نهایی گفت‌وگوها رسیده باشیم. به گزارش «ایسنا» سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه ما موافق فرسایشی شدن این گفت‌وگوها نیستیم، ادامه داد: هیات ایرانی برای فرسایشی شدن گفت‌وگوها در وین حاضر نشده‌اند و در همین چارچوب ما سعی کرده‌ایم که متون خود را به طرف‌های مقابل ارائه کنیم و از طرف‌های مقابل هم خواسته‌ایم که سریعا وارد مصادیق و متون مشترک شوند و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می‌توانیم به نتیجه فکر کنیم. الان خیلی زود است به آن فکر کنیم. الان در مرحله‌ای هستیم که باید گفت‌وگوها در مورد موضوعات سختی انجام شود.

این دیپلمات ارشد تاکید کرد: ما عجله‌ای نداریم و آنچه مهم است این است که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام حرکت کرده و در این چارچوب می‌توانیم منافع مردم ایران را تامین کنیم و همان‌طور که گفتم تا الان این گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت کرده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با فهرست تهیه شده از سوی ایران و اینکه آیا طرف‌های مقابل در وین آن را پذیرفته‌اند، گفت: آنچه مهم است این است که ایران در کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به‌صورت قاطع در چارچوب سیاست‌های نظام بیان کرده است. موضوعات سختی وجود دارد و ما فکر می‌کنیم که اگر دولت آمریکا تصمیم خود را بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و سعی کند در مسیر انجام تعهدات قدم بردارد این مسیر راحت تر جلو می‌رود.

او با بیان اینکه مسیر ما روشن است، گفت: آمریکا در برجام نیست، از برجام خارج شده و آن را نقض کرده و این ایالات‌متحده آمریکاست که باید در ابتدا به تعهدات خود برگردد و ما بتوانیم آن را راستی‌آزمایی کنیم، بعد از آن ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند و همان‌طور که پیش از این گفتم تمامی این اقدامات در چارچوب برجام بوده است.

او همچنین ادامه داد: نگرانی‌های اروپایی‌ها در این زمینه نیز نقطه شرمی برای آنهاست. اروپایی‌ها شریک نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها بودند و از سوی دیگر شاهد اعمال استانداردهای دوگانه از سوی اروپایی‌ها هستیم. اروپایی‌ها باید بدانند که با این جور لفاظی‌ها قدرتی پیدا نمی‌کنند بلکه ارزش خود را بیش از پیش در بین مردم ایران از دست می‌دهند و میزان تاثیرگذاری شان در مذاکرات را کمتر می‌کنند. خطیب‌زاده در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین اظهار کرد: ما در ارتباط با برجام در این مذاکرات گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم بلکه در مورد چگونگی اجرای تعهدات از سوی آمریکا گفت‌وگو می‌کنیم. این گفت‌وگوها فنی و تکنیکی است. ما باید مطمئن شویم که آمریکا به تعهدات خود عمل می‌کند و ما باید بتوانیم این موضوع را راستی‌آزمایی کنیم. کوچک‌ترین نکات در ارتباط با این موضوع باید مورد گفت‌وگو قرار بگیرد. چرا که همان‌طور که گفتم باید مطمئن شویم که آمریکا این بار همه تعهدات خود را انجام می‌دهد و موضوعات در تمام ابعاد قابل راستی‌آزمایی باشد. در این ارتباط باید تعهدات آمریکا روی لیست مشترک باشد و همان طور که گفتم قابل راستی‌آزمایی. البته این موضوع به سرعت حاصل نمی‌شود ولی ما اجازه نمی‌دهیم که گفت‌وگوها و مذاکرات نیز فرسایشی شود. سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: قرار نیست توافق‌نامه جدیدی کنار برجام داشته باشیم. همان‌طور که بارها گفته‌ایم آمریکا باید تمام تحریم‌ها را بردارد و بعد این اقدام از سوی ایران راستی‌آزمایی شود در ادامه آن وقت می‌تواند در چارچوب برجام حضور داشته باشد. اکنون آمریکا پشت درهای کمیسیون مشترک برجام حضور دارد.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به این سوال که آیا فرقی بین تحریم‌ها قائل می‌شویم با توجه به نوع اظهارنظر مقامات آمریکایی اظهار کرد: مواضع ما روشن است. این گفت‌وگوها در چارچوب ۱+۴ انجام می‌شود. مذاکرات ادامه دارد البته توفیق‌ها و پیشرفت‌هایی حاصل شده است و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تحریم‌ها را لیست کنیم و آمریکا نیز باید به تعهدات خود عمل کند.

مذاکرات به مرحله تهیه پیش‌نویس رسیده

همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در پیامی توییتری با ارزیابی مثبت از روند نشست وین، گفت که مذاکرات به مرحله تهیه پیش‌نویس رسیده است. سخنگوی دولت آلمان نیز گفت: در مذاکرات هسته‌ای ایران ما شاهد تحرک، تغییر و میل به پیشرفت هستیم. همچنین شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره روند جاری در مذاکرات ایران و ١+٤ برای احیای برجام تصریح کرد که تحولات و اظهارات مذاکره‌کنندگان حاکی از بهبود اوضاع و نرمش در وین است.

برجام؛ دستور کار جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا

از سوی دیگر، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا دیروز جلسه‌ای به ریاست جوزپ بورل با وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا داشت که مذاکرات وین از موضوعات مطرح در این جلسه بود. تلاش‌های اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن مذاکرات برجام در شرایطی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه گفت که تا زمانی که واشنگتن از پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای اولیه خود مطمئن نشود تحریم‌ها را بر نخواهد داشت. سالیوان در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» گفت: گفت‌وگوها درباره احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران در وین سازنده بوده به این معنا که همه مسائل مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و آنچه برای پیوستن مجدد ایالات‌متحده به این توافق ضروری است، روی میز قرار گرفت. او همچنین ادامه داد: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بر نخواهد داشت مگر آنکه اطمینان پیدا کند که ایران به تعهدات اولیه برجامی خود پایبند خواهد بود. سالیوان گفت: تا زمانی که واشنگتن از این موضوع مطمئن نشود، ایالات‌متحده هیچ امتیازی نخواهد داد.