نشانه‌های نرمش در مذاکرات برجامی وین از نگاه بلومبرگ

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آمریکا و ایران، با «سازنده» خواندن مذاکرات از سوی واشنگتن و ابراز آمادگی تهران برای مذاکره درباره جزییات نحوه احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که دولت دونالد ترامپ از آن خارج شد، به خروج از بن بست هسته ای نزدیک می شوند.

این تارنمای آمریکایی نوشت: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: مذاکرات وین سازنده بوده به این معنا که تلاش واقعی در آنجا در جریان است و قدرت های جهانی بر روی بازگرداندن توافق بر پایه «پایبندی در قبال پایبندی» متمرکز شده اند.

بلومبرگ نوشت: اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده که عباس عراقچی مذاکره کننده اصلی و معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه امید تازه ای را در روند مذاکرات ایجاد کرد و گفت «فهم جدیدی» در مذاکرات شکل گرفته و کشورش کار بر روی متن کامل پیش نویس برای مذاکره کنندگان را آغاز خواهد کرد. مذاکره کنندگان شامل اتحادیه اروپا، روسیه و چین گفته اند مذاکرات این هفته نیز ادامه خواهد داشت.

قدرت های جهان از ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در حال مذاکره در وین برای کمک به ایران وآمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای و کاهش تنش ها در خلیج فارسِ غنی از انرژی هستند.

بلومبرگ افزود: مذاکرات هفته گذشته بعد از حمله ای که اسرائیل در آن مقصر شناخته می شود به بزرگترین تاسیسات غنی سازی ایران از مسیر خود خارج شد. جمهوری اسلامی در واکنش،  سطح غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ درصد افزایش داد که با انتقاد شدید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مواجه شد هر چند که وی نسبت به ادامه مذاکرات ابراز تعهد کرد.

ایران از آمریکا می خواهد صدها تحریم اعمالی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه اقتصاد این کشور را لغو کند که شامل تحریم هایی می شود که بعد از خروج آمریکا از برجام دوباره اعمال شد. عراقچی روز شنبه گفت ایران خواستار تهیه فهرست رسمی و توافق بر سر تحریم هایی است که این کشور امیدوار است آمریکا لغو کند.

تهران تاکید دارد که آمریکا باید قبل از هرگونه توافقی از سوی ایران برای عقب نشینی از فعالیت هسته ای اش در چارچوب مفاد اولیه توافق هسته ای، تحریم ها را لغو کند.

سالیوان روز یکشنبه گفت تحریم ها زمانی لغو خواهند شد که آمریکا به طور شفاف مطمئن شود که جمهوری اسلامی فعالیت هسته ای اش را کاهش می دهد و غنی سازی را محدود می کند.

بلومبرگ نوشت: جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۹ در واکنش به راهبرد به اصطلاح «فشار حداکثری» ترامپ غنی سازی را در خارج از سقف ۳.۶ درصدی در توافق به تدریج افزایش داد.

عراقچی در گفت وگویی تلویزیونی درباره ادامه برخی اختلافات جدی هشدار داد و گفت تهیه پیش نویس متن می تواند از هم اکنون آغاز شود و هیات ایرانی متن پیش نویس خود برای مذاکره کنندگان را آماده کرده و ارائه داده است.

روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه در گزارشی که از کاهش تنش ها حکایت داشت به مذاکرات ایران وعربستان در عراق اشاره کرد و به نقل از «جوست هیلترمن» (Joost Hiltermann) مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین المللی بحران نوشت:

گزارش ها درباره این نشست نشان می دهد که چگونه تغییر چشمگیر در سیاست آمریکا در دولت بایدن و قصد او برای ورود دوباره به توافق اولیه هسته ای سال ۲۰۱۵ می تواند «پیام روشنی» را به عربستان ارسال کند مبنی بر این که باید خواسته های خود را برای افزایش مفاد توافق هسته ای در جهت اهداف رقابت و درگیری خود با ایران لغو کند.

وی افزود: چنین حقیقتی باعث شد عربستان این موضوع را درک کند که نمی تواند حمایت دیپلماتیک آمریکا را آنچنان که انتظار دارد کسب کند و اگر توافق هسته ای با موفقیت احیا شود مذاکرات اولیه می تواند راه را برای مذاکره در سطح بالاتر بین ایران و عربستان درباره مسائل منطقه ای هموار کند.

بلومبرگ در پایان نوشت: اوایل این هفته عراقچی گفت واشنگتن و تهران باید گام هایی را که هر یک از دو طرف باید برای احیا توافق سال ۲۰۱۵ بردارند از جمله تحریم هایی که ایران می گوید آمریکا باید لغو کند، مشخص کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.