قرنطینه تهران به تعویق افتاد

براساس آنچه از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توان برداشت کرد قرار است از اول آذر محدودیت‌های تازه‌ای برای شهرهایی که در سطح هشدار یا رنگ قرمز قرار دارند اعمال شود که تهران و اکثر مراکز استان‌ها هم در رده این شهرها قرار گرفته‌اند. آنطور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرده است سه سطح هشدار قرمز، نارنجی و زرد برای شهرها و شهرستان‌ها تعریف شده است و در صورت قرار گرفتن یک شهر در سطح هشدار سه یا همان قرمز به جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند. به گفته رئیسی براساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد. رئیسی همچنین درباره نحوه فعالیت کارکنان گفت: اگر سطح هشدار ۳ و منطقه قرمز وجود داشته باشد، حدود یک سوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می‌کنند.  بر این اساس به‌نظر می‌رسد که در طرح مذکور ادارات تعطیل نخواهند بود و این همان موضوعی است که می‌تواند عملا طرح تعطیلی تهران را با هدف کاهش شیوع کرونا با عدم موفقیت روبه‌رو کند. ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی تعطیلی تهران و دیگر کلانشهرها را برای ۶ روز دیگر به تاخیر انداخته است که طی روزهای گذشته مقامات وزارت بهداشت از توافق نظر برای اجرای هرچه زودتر قرنطینه دو هفته‌ای تهران خبر داده بودند و قرار بود روز گذشته تصمیم نهایی را اعلام کنند. دولت از دو ماه پیش اقدام به برقراری محدودیت‌هایی برای کنترل ویروس لجام‌گسیخته کرونا در کشور کرده که تاکنون در مقام اجرا موفقیت‌آمیز نبوده است. کاهش ساعت فعالیت مشاغل غیرضروری و تعیین ساعت ۱۸ برای اتمام کاراین دسته از مشاغل از جمله مصوبات اخیر ستاد مقابله با کرونا است که عملا منجر به ازدحام مردم در مترو و اتوبوس شده است. این در حالی است که تا قبل از اعلام این ساعت صبح‌ها مترو با چنین حجم قابل‌توجهی از مسافران بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی روبه‌رو بود‌ که به گفته کارشناسان منجر به شیوع گسترده کرونا شده بود.

از شرایط عادی عبورکرده‌ایم

به هر حال روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعلام اینکه از شنبه آینده اول آذرماه، در سراسر کشور محدودیت‌هایی اجرا می‌شود گفت: ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مساله با کمترین ضرر عبور کنیم.

به گزارش «ایسنا» او با اشاره به لزوم اعمال محدودیت‌های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس اظهار کرد: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت. وی افزود: ظاهر این طرح درست است که با جریمه‌ها و تعطیلی مراکز فرهنگی و نظایر آن خود را بروز و ظهور می‌دهد، اما بیشتر یک هشدار برای مردم است که بدانند این ویروس، ویروس فروردین و اردیبهشت نیست. در همه سال امکان شیوع وجود داردو باید مردم احساس کنند که این مساله مهم است و ما در شرایطی ویژه قرار داریم. وی با بیان اینکه هدف از این محدودیت‌ها ملموس شدن شرایط فوق‌العاده برای مردم است، بر لزوم بالا بردن سواد سلامت مردم تاکید کرد و گفت: مردم باید به‌خوبی بدانند علائم این بیماری چیست. هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من علامتی ندارم، فقط یه درد عضلانی دارم. وقتی باز هم از او می‌پرسند علامتی داری؟ می‌گوید یک چند روزی است که حس چشایی و بویایی‌ام کار نمی‌کند معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است. روحانی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند باید تب شدید داشته باشند، فکر می‌کنند در شرایطی باشند مدام سرفه کنند تا احساس کنند این بیماری سراغ آنان آمده است.

انتقاد از تجمع اخیر مشهد

وی با یادآوری اینکه تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد، گفت: در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به‌خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال برنده شده که دلیلی بر تجمع نمی‌شود. هر حادثه بعد از دو هفته مراجعه به بیمارستان را افزایش می‌دهد و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان را بیشتر می‌کند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود که رنگ‌وبوی مذهبی داشته اما مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی روزها از نظر آماری وضعیتی بدتر از تهران داشت، حالا از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد غیرضروری را باید رعایت کنیم. روحانی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توسعه دولت الکترونیک در این شرایط و افزایش تست تشخیص کرونا برای شناسایی ناقلان بی‌علامت کرونا تاکید کرد.

ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم

وی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم و تصمیمات کلی درباره محدودیت‌ها را گرفتیم که از اول آذر اجرایی شود. البته ریزه‌کاری‌هایی در این طرح وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسوولیت را برای اجرای آن برعهده دارند. به گفته روحانی این طرح طی این هفته نهایی خواهد شد.

جزئیات محدودیت‌های جدید

به‌دنبال این سخنان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در تشریح تصمیمات روز گذشته ستاد مقابله با کرونا گفت: در ارزیابی اولیه شاید بیش از ۱۰۰ شهرستان مشمول محدودیت‌های سطح قرمز می‌شوند که اکثر مراکز استان‌ها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند. رئیسی گفت: در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲ حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان جزو این محدوده قرار می‌گیرند که محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آنها اجرا می‌شود که جزئیات دقیق‌تر به اطلاع خواهد رسید. حدود ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که سطح شغلی ۴ در آنها محدود خواهد شد. رئیسی تاکید کرد: این تصمیمات فقط مربوط به مشاغل نیست، در حوزه مدارس، آموزش، دانشگاه‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی هم شامل محدودیت خواهند شد. در سطح هشدارهای ذکر شده قرمز، نارنجی و زرد آموزش‌ها به‌صورت غیر‌حضوری برگزار خواهد شد و مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت غیر‌حضوری خواهند بود و مراسم مذهبی و فرهنگی به مدت حدود ۲ هفته فعلا محدودیت خواهند داشت و پس از آن دوباره فعالیت خواهند کرد. وی درباره نحوه فعالیت کارکنان، در سطح هشدار ۲ یا نارنجی نیز گفت که دراین شرایط یک دوم کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در سطح یک یا زرد حدود دو سوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد.  معاون وزیر بهداشت ادامه داد: محدودیت بعدی که ایجاد خواهد شد در ترددها خواهد بود. محدودیت ترددها نیز شامل سطح هشدار ۲ و ۳ است یعنی منطقه قرمز و نارنجی که خودروهای بومی با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج شوند و به شهر دیگر هم نمی‌توانند وارد شوند و برعکس پلاک‌های غیر‌بومی هم نمی‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی یا با سطح هشدار ۳ و ۲ شوند.