تعطیلی دو هفته‌ای تهران منتفی شد

در همین حال براساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ۱۶ آبان‌ماه موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونا در کشور همچنان بالا بوده و در ۱۴ استان نیز روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شده است. به گزارش «ایسنا» براساس این گزارش در ۹ استان ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، گیلان و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شده است. همچنین در ۱۴ استان یزد، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، قزوین، خوزستان، گلستان، فارس و سیستان و بلوچستان روند صعودی یا شروع پیک جدید به چشم می‌خورد. در سه استان کرمانشاه، مازندران و بوشهر نیز روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته و به‌نظر می‌رسد استان اردبیل اخیرا یک پیک را پشت‌سر گذاشته است.

تعطیلی تهران منتفی شد

این گزارش نشان می‌دهد کرونا در بسیاری از استان‌های کشور در حال تاختن است و سر ایستادن ندارد. با توجه به چنین وضعیتی، دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه کاهش ساعت کار را برای مشاغل غیرضرور پایتخت و دیگر مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از تاریخ بیستم ماه جاری به مدت یک ماه تا ۲۰ آذر تصویب کرده است. بر این اساس کلیه مشاغلی که در گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ قرار دارند مشمول این قانون شده و از ساعت ۱۸ هر روز اجازه فعالیت نخواهند داشت. در این مدت تنها مشاغل گروه اول که در ردیف گروه شغلی ضروری معرفی شده‌اند، مجاز به ادامه فعالیت خود پس ساعت تعیین شده خواهند بود.

پیش از این هم این ستاد محدودیت‌هایی را برای مشاغل غیرضرور از روز چهارشنبه ۱۴ آبان به مدت ۱۰ روز برای ۸۹ شهرستان و ۲۵ مرکز استان ایجاد کرده بود که این محدودیت‌ها در ۴۳ شهرستان روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد و در ۴۶ شهرستان دیگر محدودیت‌هایشان همچنان ادامه خواهد داشت.

 با این حال از آنجا که تهران با بالاترین میزان مرگ‌و‌میر و ابتلا به کرونا روبه‌رو است، از یک ماه پیش طرح‌ها و درخواست‌هایی برای تعطیلی دو تا سه هفته‌ای تهران ازسوی تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و اعضای ستاد مقابله با کرونا مطرح شده بود که حالا انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، از رد این پیشنهاد خبر می‌دهد. به گفته او برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران پیشنهادی داده شد، اما زمانی که ابعاد تعطیلی بررسی شد تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.

وی ادامه داد: ۴۳ شهرستان استان تهران که در ابتدا اسامی آنها اعلام شد و ۴۴ شهرستان دیگر هم بعدا به آنها اضافه شدند، مشمول این تصمیم شدند. این کار را اجرا می‌کنیم تا تاثیر آن را بر روی شیوع ویروس کرونا بررسی کنیم.

استاندار تهران گفت: در دو سه روز آینده وزارت کشور و بسیج طبق تفاهم‌نامه‌ای اقدامات مربوط به پیشگیری، شناسایی بهنگام، غربالگری و قرنطینه و اقدامات حمایتی از افراد نیازمند را اجرا خواهند کرد.

انتقاد از عدم‌تعطیلی پایتخت

منتفی شدن بحث تعطیلی تهران در شرایطی است که به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به‌دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا در تهران کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود می‌تواند این عدد بالاتر هم برود.

به گزارش «ایسنا» رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تلفات و ابتلا به کرونا در تهران طی یک هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: متاسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی‌بر تعطیلی دو هفته‌ای تا ۲۰ روزه تهران نداده است که ظاهرا، مسوولان تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود را ندارند. ازسوی دیگر ظفرقندی، رئیس سازمان نظام‌پزشکی نیز در گفت‌وگویی با صدا و سیما تاکید کرد: برای تنفس بیمارستان‎ها و کمتر شدن شدت ابتلا، تهران نیاز به تعطیلی دو هفته‌ای دارد. سرِ چشمه را می‌‎شود با بیل گرفت اما اگر پُر شد مهارش خیلی سخت خواهد شد.

عدم رعایت مصوبات ستاد در تهران

در همین حال به‌رغم تدوین مقررات سخت‌گیرانه برای کنترل کرونا در پایتخت، براساس گزارش‌ها هیچ کدام از این مصوبات اجرا نمی‌شود. این همان نکته‌ای بود که روز گذشته ازسوی ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم مطرح شد و او با اشاره به برنامه‌های دولت برای مهار کرونا در تهران، تصریح کرد که دولت دستورالعمل ناقص و ضعیفی برای این روزهای کرونایی صادر کرده که متاسفانه همان هم هنوز اجرایی نمی‌شود و پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود. وی با بیان اینکه دولت توصیه کرده که دورکاری حداقل ۵۰ درصد در سازمان‌ها اجرایی شود اما بسیاری از دستگاه‌های خود دولت مثل دانشگاه‌ها، وزارت صمت و... آن را اجرا نمی‌کنند، افزود: در شهرداری هم این رویه دیده می‌شود و این ازدحام در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ناشی از عدم اجرای دورکاری در سازمان‌ها است که کارمندان مجبور هستند به سرکار بروند و جالب است که اگر برخی واحدها سرکار نروند فایده‌اش بیشتر است.

رد شناور شدن ساعات کاری تهران

در این بین بسیاری از کارشناسان با توجه به عمق فاجعه کرونا در تهران پیشنهادهایی را برای کاهش آمار ابتلا و مرگ‌های کرونایی از مدت‌ها پیش مطرح کرده‌اند که یکی از آنها تغییر ساعت کاری ادارات و مشاغل و شناور کردن آنها به‌منظور کم شدن بار وسایل نقلیه عمومی است. این پیشنهادها از اسفند ماه سال گذشته همزمان با آغاز اپیدمی کرونا در کشور عنوان شده و قرار بود مورد بررسی قرار گیرد، اما تا به حال اجرایی نشده است. روز گذشته نیز محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به منتفی شدن تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران گفت: شناوری ساعات کاری بحثی است که مطرح شده، اما در مراکزی که ارباب رجوع دارند، نمی‌توان این طرح را اجرا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، استاندار تهران گفت: این طرح خیلی اثربخشی ندارد و این گونه بحث‌ها بررسی شده و نکات مثبت آنها کمتر از نکات منفی در کنترل شیوع ویروس کرونا است. این درحالی است که کارشناسان شناور شدن ساعت کاری ادارات را عامل موثری درکاهش حجم مسافران مترو و اتوبوس و به تبع آن کاهش انتقال ویروس کرونا می‌دانند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر نیز روز گذشته با اشاره به اینکه حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها عامل انتشار کرونا است، گفت: حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها عامل انتشار کرونا است و باید رفع این مساله مدنظر قرار گیرد‌. به گفته هاشمی هر چه بیشتر حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه در تهران توسعه یابد امکان رعایت فاصله اجتماعی و پیشگیری از کرونا وجود خواهد داشت.

شناور کردن ساعت کاری ادارت نیز از جمله ۲۵ راهکاری است که روز گذشته از سوی معاونت بهداشت ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شد.

۲۵ پیشنهاد برای مقابله با کرونا

درهمین راستا،  قرنطینه شهر تهران و عدم ورود خودرو از سایر شهرها و استان‌ها، برخورد قضایی و قهری با افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند،  کنترل ورود و خروج به شهر تهران و دریافت مدارک مستند برای لزوم ورود و خروج از شهر، بستن در نانوایی‌ها و سایر عرضه‌کنندگان ضروری و تعبیه دو دریچه یکی جهت قرار دادن دستگاه پوز و ماده ضدعفونی و استفاده ارباب رجوع و دریچه دوم برای ارائه نان به ارباب رجوع،  قرار دادن دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده خودکار در ایستگاه‌های مترو و قطار و اتوبوس و تاکسی پایانه‌ها،  بخشنامه به تاکسیرانی و شرکت‌های اتوبوسرانی جهت باز بودن تمام پنجره‌ها و تهویه و ممنوعیت ۱۰۰ درصدی نشستن سه مسافر در صندلی عقب و کنترل آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی از دیگر راهکارهایی است که روز گذشته توسط معاونت بهداشت ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران درقالب یک بسته پیشنهادی، با ۲۵ راهکار کاربردی برای مقابله با ویروس کرونا به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شد.

روند مرگ‌و‌میر و ابتلا در تهران

این پیشنهادها درحالی پس از هشت ماه برای کنترل ویروس کرونا در پایتخت ارائه شده است که گزارش‌ها نشان می‌دهد تهران همچنان در وضعیت فوق قرمز کرونایی قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در تهران باآمارهای صعودی در ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا به‌ویژه در هفته اخیر روبه‌رو بوده‌ایم.

براساس این گزارش از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان‌ماه، تعداد موارد بستری مبتلا به کووید-۱۹ در استان تهران ۴۴هزارو۳۹۱ نفر بوده است. در عین حال میزان بستری مبتلایان به کرونا در هفته منتهی به ۱۶ آبان‌ماه، در تهران ۳۱۰۶ نفر بوده است. این در حالی است که در هفته قبل از آن ۱۷۷۱ نفر در بیمارستان‌های تهران به‌دلیل ابتلا به کرونا بستری شده بودند.

همچنین تعداد موارد فوت ناشی از کرونا در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان‌ماه، ۵۶۷۲ نفر بوده است. در عین حال میزان موارد فوتی ناشی از کرونا در پایتخت در هفته منتهی به ۱۶ آبان‌ماه، ۳۸۶ نفر بوده است. درحالی‌که در هفته قبل از آن ۲۸۸ نفر در تهران به‌دلیل کرونا فوت شدند. از سوی دیگر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در استان تهران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان‌ماه، ۴۴۱۱۸ نفر بوده است. در هفته اخیر منتهی به ۱۶ آبان نیز ۳۸۰۰ نفر به‌عنوان موارد مثبت سرپایی در تهران شناسایی شدند. درحالی‌که در هفته گذشته ۳۰۵۰ نفر به‌عنوان موارد مثبت سرپایی کرونا شناسایی شده بودند. این گزارش تاکید می‌کند که روند بستری و فوت در استان تهران در هفته سوم آبان‌ماه یعنی هفته منتهی به ۱۶ آبان مجددا صعودی شده است. هرچند بروز موارد بستری و مورتالیتی کرونا (میزان مرگ‌و‌میر) در استان تهران از متوسط کشوری کمتر است، اما آمارها در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری هستند.

تشریح وضعیت تهران

در همین ارتباط ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران روز گذشته با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار تهرانی در بیمارستان‌ها بستری هستند که۳هزار نفر به دستگاه وصل هستند و این به این معنا است که در روزهای آینده احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد، افزود: شرایط امروز تهران در پی گسترش کرونا، پیچیده شده به‌گونه‌ای که به مرگ‌های روزانه ۲۰۰ نفر نزدیک می‌شویم.

ازسوی دیگر انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه هنوز در استان تهران میزان پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا از میزان ترخیص بیماران کرونایی از بیمارستان‌ها بیشتر است. وی افزود: امروز میانگین بستری بیماران کرونایی در تهران ۶۴۰۰ نفر است که روند آن نسبت به چند روز گذشته، افزایش تدریجی داشته است. وزارت بهداشت اعلام کرده که از دیروز انجام تست‌های PCR از ۲۵ هزار به ۴۰ هزار مورد افزایش پیدا کرده است.

۵۵۲۳ تن در وضعیت شدید بیماری

همزمان روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که از ابتدای اپیدمی روز گذشته (یکشنبه) با بالاترین آمار مرگ‌و‌میر قطعی ویروس کرونا در کشور مواجه بودیم. سیماسادات لاری گفت: بالا رفتن بی‌سابقه‌ موارد مرگ‌و‌میر بیماری در کشور متاثر از افزایش چشمگیر موارد بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در هفته‌های گذشته است. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در واقع ما در جنگ تمام‌ عیار با ویروس کرونا هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۹۲۳۶ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این میان دو هزار و ۷۱۲ نفر در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر رسید. به گفته وی با فوت ۴۵۹ نفر دیگر مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسیده است. وی ادامه داد: ۵۵۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تاکید بر ممنوعیت تجمعات

به‌دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ‌های کرونایی درکشور، روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، بر ممنوعیت تجمعات، مراسم‌ها و دورهمی‌ها تاکید کرد و گفت: نظارت‌ها باید بیش از گذشته در مراکز خرید، پاساژها، مراکز خدماتی و تفریحی مثل پارک‌ها و رستوران‌ها اعمال شود. سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: تست‌های آنتی ژن یا تشخیص سریع کرونا تا هفته آینده به دست ما می‌رسد که در نهایت بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پاسخ نیاز دارد و بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد موثر هستند. به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت گفت: تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی مکلف هستند که هر فرد مثبت کرونا را در سامانه سیب با کد ملی اعلام کنند. اگر دسترسی به آزمایشگاه‌های خصوصی تاکنون داده نشده، حتما باید انجام شود و اگر دسترسی داده شده و آزمایشگاهی موارد مثبت را اعلام نکرد، باید با آن آزمایشگاه برخورد شود. زیرا عدم ارسال اطلاعات جرم محسوب می‌شود.