در همین راستا روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران بابیان اینکه دورکاری برای کارمندان تهرانی مطرح نیست، تاکید کرد که تنها دستگاه‌هایی که امکان دورکاری دارند یا افراد در معرض خطر می‌توانند از دورکاری استفاده کنند. سخنی که ادامه همان دستور روز ۲۳ شهریورماه است. او همچنین گفت: دورکاری کارکنان و لغو طرح ترافیک جزو پیشنهادهای اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی نیست.  به گزارش «ایسنا» وی افزود: محدودیت‌های جدید مرتبط با کرونا با توجه به تراکم جمعیت در تهران پیشنهاد شده که در جلسه امروز (چهارشنبه) در ستاد ملی کرونا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی در ادامه تصریح کرد: با ورود به فصل پاییز و پدیده وارونگی هوا طرح ترافیک را نمی‌توان لغو کرد.  این تصمیم‌ها در شرایطی اتخاذ شده است که به گواه سخنان مقامات کشور اعم از رئیس‌جمهور و مقامات وزارت بهداشت، کشور و به‌خصوص تهران روزهای سختی را از نظر ابتلا به ویروس کرونا می‌گذراند و شرایط پایتخت بحرانی است، تا آنجا که قرار راست به‌زودی تهرانی‌ها با مقررات و نظارت‌های سختی برای مقابله با کرونا روبه‌رو شوند. در همین راستا روز گذشته محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باتاکید بر لزوم اجرای دورکاری گفت: اجرای دورکاری می‌تواند به خلوتی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش ابتلا به ویروس کرونا کمک کند، اما وقتی دورکاری لغو می‌شود، افراد مجبور می‌شوند به محل کار خود بروند و در نتیجه تراکم در حمل‌و‌نقل عمومی، ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.

امکان فاصله‌گذاری در مترو نیست

در همین حال فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه نمی‌توانیم برای شلوغی مترو در شرایط کرونا اقدام خاصی انجام دهیم، گفت:‌ امکان فاصله‌گذاری در مترو نیست. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت متروی پایتخت با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا اظهار کرد: برای کاهش آمار مسافران اقدام خاصی نمی‌توانیم در متروی تهران انجام دهیم و از مردم خواستاریم که سفرهای خود را با مترو کاهش دهند. همزمان ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت نیز روز گذشته گفت: در حال‌حاضر، بیشترین خطر در اماکنی مانند پاساژها، ‌مراکز فروش و متروها دیده می‌شود. در مراکز فروش ‌و پاساژها فروش کاهش پیدا کرده، اما تجمع مردم برای گردش افزایش پیدا کرده است. پیش ازاین هم همه گزارش‌ها از احتمال افزایش ابتلا به ویروس کرونا در مترو و اتوبوس و پاساژها حکایت می‌کرد.

افزایش مرگ کرونایی در هفته‌های آتی

فارغ از این مباحث عضو کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در کشور گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا در شرایط فعلی، انتطار داریم موارد مرگ ناشی از کرونا نیز طی هفته‌های آتی زیاد باشد. احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در حال‌حاضر روند افزایشی، در هر دو مورد ابتلا و مرگ در اکثر استان‌های کشور مشاهده می‌شود، گفت: در مورد کرونا، زمانی که افزایش موارد بیماری در بیماران بستری در بیمارستان‌ها را مشاهده می‌کنیم، انتظار می‌رود تاثیر آن بر مرگ‌و‌میر را تقریبا دو هفته‌ بعد شاهد باشیم؛ بنابراین در هفته‌های آینده‌ همچنان انتظار افزایش موارد مرگ را داریم. وی تصریح کرد: اگر مداخلات جدی مانند افزایش محدودیت‌ها، نظارت‌های جدی‌تر و حتی تعطیلی اماکن و مشاغل مختلف صورت گیرد، آثار آن بر موارد بستری و مرگ در دو تا سه هفته بعد قابل انتظار است.

هشدار در مورد پاییز و زمستان سخت

ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نسبت به اینکه پاییز و زمستان سختی در پیش داریم هشدار داد. به گزارش «ایسنا» وی درخصوص وضعیت کرونا در کشور، گفت: متاسفانه در تهران و اکثر استان‌های کشور وضعیت قرمز و هشدار وجود دارد و متاسفانه ماه‌هاست که آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا سه رقمی شده و اکنون نیز با شیب فزاینده، مرز ۱۷۰ مرگ روزانه را رد کرده است.

احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در تهران

در همین حال رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در پایتخت خبر داد. رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: در شرایط موجود اگر موجی بیاید و با توجه به اینکه درصدی از مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، غربالگری اجرا نمی‌شود و امکان اجرای قرنطینه وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که با موج بزرگی روبه‌رو شویم و باید برای وقوع آن آمادگی داشته باشیم.

وضعیت بحرانی در بیمارستان‌های تهران

در همین راستا نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه از نظر وضعیت کرونا هم ‌اکنون در شرایطی مانند روزهای اسفند و حتی در روزهایی بدتر از آن روزها قرار داریم، گفت: ۱۰۸ بیمارستان در استان تهران خدمات درمانی به بیماران کرونایی ارائه می‌کنند. همچنین محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، وضعیت کرونا در تهران را بحرانی و سیاه توصیف کرد و گفت که تخت آی سی یو خالی وجود ندارد، بیماران حتی برای پذیرش در اورژانس هم پشت نوبت‌های طولانی می‌مانند. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز هشدار داد که قدرت سرایت ویروس کرونا نسبت به گذشته بیشتر شده و جوانان بیشتری را گرفتار می‌کند.

آمار جان‌باختگان کرونا در مرز ۲۶ هزار نفر

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت با فوت ۲۰۷ بیمار کووید-۱۹ دیگر در کشور مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۹۸۶ نفر رسید. به گزارش خبرگزاری فارس، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای ۳۶۷۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته و بستری شدن ۱۸۴۷ نفر از آنها خبر داد. آماری که بیانگر افزایش مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور است. همچنین براساس این گزارش ۳۰ استان در وضعیت هشدار و قرمز قراردارند. در همین حال روز گذشته وزیر بهداشت اعمال مجازات‌ مربوط به تخلفات اداری کارمندان در ایام کرونا را ابلاغ کرد.